Článek
V autech budou muset být od dubna SOS tlačítka. Po stisknutí se řidič spojí s operátorem. Pomoc ale auto zavolá samo, pokud se aktivují senzory nárazu.
Reportér Seznamu si tuto novinku vyzkouší v autě, které už je touto technologií vybavené.
Systém bude sloužit ke zrychlení doby mezi ohlášením, kdy se nehoda stala, a příjezdem záchranných složek na místo. Tím lze výrazně eliminovat následky nehody.
Od dubna mají výrobci povinnost instalovat palubní jednotky systému do všech nových modelových řad osobních automobilů a nákladních vozidel do 3,5 tuny homologovaných pro evropský trh.
Jak systém funguje?
Ve vozidle je instalována jednotka GNSS s vestavěnou SIM kartou a hlasovým telefonem. Stisknutím tlačítka SOS nebo v případě automatické aktivace senzorů nárazu ve vozidle se spustí poplach a auto automaticky přenese potřebná data na centrum tísňového volání integrovaného záchranného systému a k tomu volá na číslo 112.
Potom už posádka komunikuje s operačním důstojníkem, který posoudí danou situaci a vyšle podle potřeby záchranné složky. Pokud posádka v případě automatické aktivace eCallu při telefonickém spojení nereaguje, operační důstojník situaci vyhodnotí tak, že došlo k závažnému zranění, a vyšle tam pomoc.
Systém eCall pomůže řidičům v Evropě
Mobilní operátoři se měli na spuštění systému eCall připravit do října loňského roku. Česká republika byla jedním z lídrů projektu eCall v rámci Evropské unie.