Článek
Nejmenší česká automobilka Kaipan představila nový vůz. Kaipan 415 „For Fifteen“ je elektromobil pro řidiče již od 15 let. Dosud společnost nabízela pouze sportovní vozy typu roadster.
„Vzhledem k tomu, že mám několik dospívajících synů, začali jsme laborovat s variantou autíčka od patnácti let. Spolupracujeme s Vysokou školou báňskou v Ostravě čili jsme se zaměřili na elektrická auta,“ vysvětluje majitel automobilky Michal Hradský.
Auta do škol
Majitel a zakladatel společnosti Michal Hradský o novém voze hovoří jako o autě pro studenty, a to jak v dopravním, tak v edukativním slova smyslu. Elektromobil má totiž ve svých útrobách elektrickou soustavu do 50 voltů, takže vůz mohou upravovat i lidé bez patřičného certifikátu. „Je to bezpečné napětí, které nikomu neublíží,“ říká Hradský. Plánuje dodávat auta také na univerzity jako učební pomůcku pro studenty technických oborů.
Firma Kaipan
Založil ji Michal Hradský v roce 1992.
Roku 1993 firma představila první prototyp Kaipan 07.
V roce 2008 zahájila vývoj elektromobilů ve spolupráci s VŠB TU Ostrava a firmou Isotra.
Roku 2010 představila první prototyp elektromobilu Kaipan VoltAge.
Do současnosti bylo vyrobeno zhruba 450 automobilů Kaipan různých typů.
Zdroj: Kaipan
Vývoj nového modelu v dílnách Kaipanu normálně trvá okolo dvou a půl roku, ale práce na nejnovějším modelu zabrala o něco déle. „Napřed jsme vymysleli automobil s dieselovým motorem. Kvůli emisním testům, které Evropská unie neustále zpřísňuje, jsme však nesehnali správný motor a přešli jsme na elektrickou variantu,“ vysvětluje Hradský.
Jako sestavit si skládačku
Automobilka Kaipan své vozy nabízí ve dvou formách. Buď si zákazník koupí celé předpřipravené auto nebo lze zakoupit pouze stavebnici auta a patřičné díly dokoupit a sám namontovat do nabízených modelů. Kaipan 415 ke svému zrodu potřebuje díly z automobilu Smart, motor o výkonu 4 kW a baterie dodá samotná automobilka.
Elektromobil má dojezd 40 až 80 kilometrů v závislosti na tom, kolik baterií se do auta namontuje. „Při cestě do školy studenti neujedou více než 40 kilometrů,“ vysvětluje nízký dojezd majitel společnosti. Maximální rychlost je 45 km/h a celý nový Kaipan váží 350 kilogramů.
Cena hotového vozu je 400 tisíc korun a zájemce si na nové auto počká osm měsíců, uvádí firma. Základní cena stavebnice je bezmála 240 tisíc korun s tím, že nutné součástky pro dostavbu si klient bude muset zakoupit sám.
Mlékař a Pošťák
Michal Hradský svoji cestu k českému roadsteru započal v roce 1992, první automobil ze Smržovky vyjel na silnice v roce 1997. Od té doby Kaipan prodal okolo 450 vozů a průměrně automobilka vyprodukuje cirka dvacet vozů ročně. „Přesný počet nevím, ale v roce 2019 jsme vyrobili 22 až 23 automobilů,“ řekl Hradský pro Seznam Zprávy. „To je naše běžná produkce,“ dodal.
Koronavirus se podle něj na provozu automobilky příliš nepodepsal, naopak mezeru využili v Kaipanu na dokončení vývoje nového elektromobilu.
Do budoucna se Kaipan chystá vytvořit i elektromobil pro dospělé v městské zástavbě. „Další kroky povedou samozřejmě ke zlepšení tohoto autíčka (Kaipan 415, pozn. red.) a máme v plánu udělat i auto pro dospělejší. Bude mít větší dojezd,“ sdělil podnikatel. „Pracovně mu říkám Mlékař či Pošťák, bude to auto pro městský a příměstský provoz a bude moci vozit například právě poštu či mléko,“ prozradil Hradský.