Článek
Jak současná situace promění celosvětový trh s automobily?
Ta změna je dramatická. V minulosti se ještě nikdy nestalo, že by se zastavil celý trh a veškeré dění ve státě.
Krize v roce 2008 sice částečně omezila výrobu nebo dodávky automobilů, protože se neprodávaly, ale dealeři vždycky zůstali otevření. Teď se ale zastavila celá ta řada. Nic nefunguje. Auta se nemohou prodávat, protože nejsou otevření dealeři, nemůžou se vyrábět, protože je není kam dodávat. Celý průmysl stojí. Nikdy v minulosti, nebo alespoň v posledních 70, 80 letech se nic takového nestalo.
Druhá věc je, že dochází ke krizi cashflow. Neproudí peníze a nedostávají se tam, kam by měly. Celá ekonomika se může zastavit a můžeme dojít do druhotné platební neschopnosti. No a pak je tu obrovský nárůst všech požadavků – co se týče hygieny a fungování.
Jaké to tedy bude mít dopady do budoucna?
To teď nedokáže říct nikdo. Situace se mění každým dnem. Vezměte si zákazníka. Na jedné straně si teď auto nekupuje, na druhé straně začíná mít obavy si něco koupit, je finančně nejasná situace. Zákazník je v určitém limbu a výrobce je ve stejném limbu jako ten zákazník. Všichni čekáme, co se stane.
Pojišťovna Coface očekává, že automobilový průmysl propadne o 70 procent. Bude to podle vás o tolik?
Už na začátku roku bylo vidět určité ochladnutí trhu. Snížily se prodeje v Číně, ale stále to byl normální ekonomický posun, který následoval po veliké konjunktuře posledních let. My jsme viděli pokles prodejů okolo pěti procent. Pak ale přišel březen, kdy se zavřelo, a nám prodeje klesly o 30 procent. Pokud jde o duben, tak jelikož nikde není nic otevřeno a ani se do konce měsíce nemá otevřít, počítáme s poklesem trhu 80 až 90 procent.
Takže ano, ten pokles může být dramatický, pokud nedojde k otevření a znovunaskočení celé ekonomiky.
TPCA
Automobilka TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) je společným podnikem japonské firmy Toyota Motor Corporation a francouzské Groupe PSA.
Výstavba závodu v Ovčárech nedaleko Kolína stála celkem dvacet miliard korun, což byla do té doby největší zahraniční investice na zelené louce ve střední Evropě.
Městské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 se tady začaly montovat v únoru 2005, denně se jich vyrobí až tisíc.
V současné době se na výrobě vozů podílí 2500 zaměstnanců.
Zdroj: TPCA
Bude to mít vliv na cenu automobilů? Zlevní?
Nedokážu posoudit, jestli zlevní, nebo naopak zdraží. Na jedné straně pořád platí ta ekologická nařízení – tedy mělo by se prodávat více elektrických aut. Ta jsou ale drahá. Na druhé straně je tu zákazník, který určuje, jestli se daného cíle dosáhne. A ten je v obavách a nebude si teď kupovat elektrická auta. Firmy pozastaví veškeré investice. Všichni čekáme, co se stane a jak se to vyvine. Těch otázek je strašně moc.
Může se tedy stát, že regulační plány směrem k životnímu prostředí budou odloženy?
Myslím, že by to byl rozumný krok. V tuto chvíli ale stále v Evropské unii zní, že nechceme zanechat tu zelenou cestu a chceme se posouvat dopředu. Já ale nevím, jak je to reálné – s ohledem na to, že celý průmysl stojí a bude stát celý měsíc.
V tuto chvíli jsou zastaveny projekty, stojí dodávka nových modelů a prodej může být v příštích měsících dalekosáhle ovlivněn. Dosáhnout určitého cíle pak bude velice obtížné. Nedokážu si představit, co se stane, až nakupíme obrovské ztráty z tohoto období a ještě k tomu by nám na konci roku dala Evropská unie pokutu za neplnění emisních cílů.
Dá se ten rozjezd nějak predikovat? I třeba s ohledem na zkušenosti Číny, která už jede?
Pokud to bude stejné, mohlo by teoreticky dojít k nárůstu spotřeby a prodejů a mohli bychom se vracet zpět do procesu. Ale ani v té Číně se leden, únor a březen nepovedlo nahradit. Teď se možná jen vrací do předkrizového období, ale stále ještě plnohodnotně neprodávají ve stejném objemu. Aby nahradili ty předchozí tři měsíce, museli by v druhé polovině roku prodávat super výrazně lépe. Otázkou je, jestli v ekonomice bude takový impulz, aby se to dalo splnit.
Termín držíme, ale je možné, že dojde ke změně
Kdy rozjedete výrobu?
Ten termín jsme posunuli na 27. dubna jako Škoda Auto. V tuto chvíli ho držíme, ale je možné, že dojde ke změně.
Podle čeho se rozhodnete?
V závislosti na trhu a v závislosti na tom, jestli budeme mít auta kam dodávat. Ve většině Evropy jsou zavření dealeři a pak nemáme kam prodávat.
A váš osobní odhad? Rozjedete se 27. dubna?
Velice v to doufám. Vyřešilo by to spoustu jiných problémů, ale uvidíme podle situace.
Jak bude ten start vypadat? Jak náročné je nastartovat automobilku, která měsíc stála?
Je to velice náročné. Za 17 let, co pracuji v této firmě, se nikdy nestalo, že bychom stáli více než dva týdny. Musíte nastavit veškerou technologii – to je ale to nejmenší, s tím máme zkušenost. S čím zkušenost nemáme, je jak nastartovat. Vidíte mě s rouškou. Už teď mi dělá problémy dýchat, a teď si představte, že budete dělat na výrobní lince. A další věc – vzdálenost. Jak zajistit bezpečnou práci pro zaměstnance, aby nechytil virus v práci? Těch komplikací, které potřebujeme vyřešit do rozjezdu, je strašná spousta a nikdo s nimi nemá zkušenosti.
Chtěli bychom 920 aut denně, ale jsme realisté
A co díly? Máte všechny? Stojí i řada subdodavatelů a někteří z nich nemají zaměstnance – třeba proto, že byli závislí na cizincích.
To je problém pro všechny z nás. I my máme ukrajinské zaměstnance, naštěstí zůstali v České republice. Někteří ale odjeli zpátky na Ukrajinu a teď není šance, aby se vrátili.
Kontaktujeme svoje dodavatele a snažíme se od nich zjistit, jestli mají dodávky materiálu, jestli mají dostatek zaměstnanců, jestli ti zaměstnanci přijdou do práce a jestli dokážou zajistit všechny potřebné náležitosti spojené s rozjezdem výroby. Tyto informace se snažíme neustále aktualizovat a na základě toho se rozhodneme.
A jak to vypadá? Jsou připraveni?
Podle mých informací je většina dodavatelů připravená se rozjet, ale uvidí se na základě aktuální situace. Ta se mění každým dnem. Některé státy nastavují přísnější opatření, některé to trošičku uvolňují. Podle toho uvidíme. Budeme to vyhodnocovat postupně a rozhodneme se až těsně před rozjezdem.
Co když Česko pojede, ale v zahraničí budou dealeři stále zavření? Pak se rozjezd odloží?
Může se to stát. Naše výroba je z 98 procent vyvážena do zahraničí, takže zahraniční trhy jsou pro nás klíčové.
Jeli jste tempem 920 vozů za den. Bude to stejné?
Budeme se snažit co nejrychleji najet, ale už teď předpokládáme, že s ohledem na zajištění co největší bezpečnosti našich zaměstnanců budeme muset část linky modifikovat a nastavit na to i pracovní prostor. Řekněme, že nebudeme schopni být tak flexibilní jako v minulosti.
Kolik vozů denně tedy budete vyrábět?
Naším cílem je 920 aut, ale jsme realisté. Část linky nemusí jet ve stejné rychlosti nebo být stejně funkční jako zbytek. Vycházíme z toho, kolik zaměstnanců skutečně bude moci být v práci a jaké budou dodávky dílů. V rámci rozjezdu ale očekáváme určité problémy.
Toyota Yaris? Zatím to platí
Jak současná situace ovlivní další plány a další investice v TPCA? Chystala se výroba nového modelu Yaris.
Nebyli jsme schopni provést instalace, které se do dnešního dne provést měly. Zahraniční pracovníci měli zákaz vstupu a právě oni nám měli provést instalace robotů a dalších technologií. To se nestalo. Z toho důvodu musíme tyto instalace posunout někam do budoucna a připravujeme plány na to, abychom veškeré nedodělky časově dohnali. V tuto chvíli je těžké predikovat, jestli dokážeme naskočit do práce a dohnat to příští měsíc, nebo se zpoždění ještě zvětší.
Takže vliv to má už teď, ale my se budeme snažit to dohnat. Uvidíme, jestli toho budeme schopni a jak dlouho budou omezení trvat.
Stále tedy platí, že Toyota Yaris se bude vyrábět v Kolíně?
Zatím to platí a doufám, že to tak zůstane.
Co by se muselo stát, aby to tak nezůstalo?
Kdyby tato situace trvala déle, asi by ovlivnila nejenom prodeje tohoto, ale i příštího roku a dalšího období. Krize by se posunula do jiného stadia a pak by se samozřejmě veškeré plány automobilek musely přehodnotit.