Hlavní obsah

Auta pryč. Praha chce centrum zásobovat nákladními elektrokoly

Foto: Volkswagen

Z mikrodep by se zboží rozváželo do centra za pomoci elektrokol, která neprodukují emise a zabírají méně místa.

Pražský magistrát plánuje podpořit zásobování v centru pomocí nákladních elektrokol budováním mikrodep. Zároveň chce řešit zásobovací parkování v Pražské památkové rezervaci, kde nyní zásobovací auta často parkují na chodnících.

Článek

„Máme šanci zásobování ve městě značně ovlivnit a zlepšit tak podmínky nejen pro obyvatele, ale i pro samotné zásobovací společnosti,“ říká Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního rozvoje.

Na mysli má studii, kterou nyní schválili radní. Město by podle doporučení studie mělo vytipovat místa, která by bylo možné využít pro takzvaná mikrodepa. Do těch by se ráno dodávkami zavezlo zboží, které by se poté rozváželo dále do centra s pomocí elektrokol, která neprodukují emise a zabírají méně místa. K překladu mohou sloužit také kontejnery, které by zásobovací firmy mohly umístit na městských pozemcích. První mikrodepo by podle schváleného usnesení mělo zkušebně vzniknout na parkovišti na Těšnově nebo u křižovatky U Bulhara.

300 milionů na rozvoj přepravy, třeba i formou elektrických koloběžek.

Studie identifikuje řadu aktuálních problémů spojených se zásobováním a přináší jejich možná řešení. Například komplikace s parkováním zásobujících aut ve městě by mohly pomoci řešit proměnlivé jízdní pruhy. Tyto pruhy by určitou část dne sloužily výhradně pro zásobování a v ostatních částech dne by pak byly vyhrazeny např. pro parkování rezidentů. Ještě větší zefektivnění by přinesla mobilní aplikace, ve které by se mohla vyhrazená parkovací místa rezervovat na určitý čas.

„S ohledem na plány a strategie, které v budoucnu počítají se snižováním aut ve městě, je tato studie naprosto klíčová. Například v historickém centru města by se mělo zásobování auty částečně vyměnit za více ekologickou variantu, jako jsou elektrické dodávky. Zároveň je potřeba hledat možnosti rozvoje zásobování po vodě a kolejích, které se snažíme využívat už teď. Například při stavbě nové budovy filharmonie nebo Městského okruhu budeme dovážet stavební materiál po vodě, stejně tak i při rekonstrukci Barrandovského mostu,“ vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu.

Jaká budoucnost čeká elektrokola v centru?

Zásobování historického centra je ve studii vymezeno následovně – do centra by neměla jezdit jiná auta než vozy rezidentů a zásobování. Doporučení by mohlo být doplněno zpoplatněním vjezdu aut do středu města. Jako možná alternativa nákladního auta je ve studii zmíněno nákladní kolo.

Studie se zabývá i mikrodepy, což jsou prostory, kde se zboží překládá z nákladních vozů do skladovacích kontejnerů a následně na nákladní kola.

„Efektivní logistika a snižování jejích negativních dopadů je správná definice chytrých řešení ve městě. Pokud dokážeme v nadcházejících letech inovovat městskou logistiku, aniž by se snížila kvalita doručování zboží, tak se výrazně přiblížíme standardům ostatních evropských měst,“ věří Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

Město chce podle studie také podpořit instalaci balíkomatů a zachovat území pro stavbu logistických center v Malešicích a na Smíchově. V Malešicích chce magistrát vybudovat železniční vlečku určenou k přepravě komunálního odpadu do spalovny. Napojení na železnici by podle studie mělo město podporovat i v případě budování nových logistických a výrobních areálů a zachována by měla být také překladiště na lodní dopravu v centru města. V plánu je také marketingová kampaň na podporu udržitelné logistiky a zřízení pozice specialisty, který se na magistrátu bude jejímu řešení věnovat.

S odkazem na studii město nedávno vyjádřilo nesouhlas s plánem firmy Rail Cargo Group postavit v Malešicích železniční překladiště. Vedení města se nelíbilo, že záměr počítal se zásobováním skladových zón za Prahou, takže city logistiku by nijak nezlepšilo. Magistrát následně v posuzování vlivu projektu na životní prostředí vydal negativní stanovisko a firma požádala o zastavení procesu posuzování. Bez kladného stanoviska projekt nemůže pokračovat.

Doporučované