Hlavní obsah

Auta bez řidiče by mohla v Česku legálně jezdit už příští rok

Rozhovor s viceprezidentem Svazu průmyslu a dopravy Radkem Špicarem.Video: Pavel Cyprich

Česko by se brzy mohlo přidat k pokrokovým zemím, jako jsou některé státy USA či Německo, a povolit samořiditelným autům jezdit po dálnicích v testovacím provozu.

Článek

Posadit se, zadat adresu a do cíle se nechat bez vlastního přičinění dovézt. Přitom si třeba číst nebo dělat cokoli užitečného. Auta, která řídí sebe sama (samořiditelná, nebo autonomní) jsou snem řady lidí, firem i automobilek po celém světě.

Česko je po úterku o kousek blíž tomu, aby se tady samořiditelná auta nejenom vyvíjela, což už se teď děje a bude ve velkém dít, ale také aby se mohla testovat v plném provozu.

Iniciativa několika tuzemských právníků představila na půdě Sněmovny změny, které by česká legislativa potřebovala přijmout, aby se auta bez řidičů mohla na dálnice vydat.

„Náš právní řád není potřeba dramaticky předělávat,“ říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar, který se k iniciativě ve Sněmovně také přidal.

Neznamená to, že by se po tuzemských silnicích začala obratem prohánět auta bez řidičů, tak daleko návrh zákona nejde. Při testování by vždy musel za volantem sedět člověk, který kontroluje situaci kolem a je připravený v případě komplikace okamžitě převzít nad autem kontrolu.

Podobně to mají nastavené i cizině. Autonomní vozy se v provozu dnes testují třeba v Kalifornii, v Pittsburghu a povolilo je i Německo.

V Česku by pak testování bylo povoleno jenom na dálnici s jasně vymezenými pruhy.

„Aby Česku neujel samořiditelný vlak“

Ambiciózní plán lidí kolem legislativní inciativy počítá s tím, že by se potřebné zákony mohly schválit už do konce roku. Špicar a další vidí v povolení testování hlavně příležitost pro tuzemský byznys a průmysl.

„Česko je na průmyslu nejvíc závislou ekonomikou z celé Evropské unie a páteří českého průmyslu je automobilový průmysl,“ vysvětluje Špicar a dodává: „S eurokomisařem Oettingerem jsme se bavili o tom, že by bylo velmi nešťastné, když bude německá automobilka mít samořiditelný vůz a dojede s ním na české hranice, tak tam ten test bude muset skončit, protože my nebudeme mít legislativu připravenou, aby ten vůz mohl pokračovat na naše území.“

Česko bude navíc za pár let patřit mezi vývojovou světovou špičku samořiditelných aut. Německá automobilka BMW plánuje na Sokolovsku vybudovat obří testovací polygon pro autonomní vozy za několik miliard korun, u kterého vznikne i vývojové středisko s několika stovkami špičkových odborníků.

Už několik let pak vyvíjí samořiditelný kamion v pražském Hloubětíně společnost Valeo.

Na celý rozhovor s Radkem Špicarem o budoucnosti samořiditelných aut v Česku se podívejte ve videu nad článkem.

Doporučované