Článek
Největší transformace od zavedení sériové výroby. Tak Jan Hurt, šéf společnosti Porsche Česká republika, importéra značek Volkswagen, Audi, Seat a Volkswagen užitkové vozy, popisuje změny v automobilovém průmyslu. Symbolizují je nástup mladé digitální generace mezi zákazníky, začátek platnosti emisních limitů a s nimi spojená elektrifikace.
Jan Hurt navíc očekává, že se do Evropy dostane nová konkurence z Asie. Češi jsou přesto zatím konzervativní. Část se dokonce letos hodně sháněla po dieselových osmiválcích, což je kvůli emisím v automobilovém světě druh na vyhynutí. „Prodali jsme jich trojnásobné množství oproti očekávání,“ doplňuje Hurt.
Jaký byl pro vás uplynulý rok?
Musel jsem být hodně kreativní, abych přišel na všechny přívlastky letoška. Určitě byl zcela unikátní, neuvěřitelný, až řekněme crazy. Začal přitom zcela normálně, ale najednou bylo všechno zavřené. Nejprve autosalony, pak automobilky, pak zase otevřeli dealeři, ale ještě se pořádně nevyrábělo, takže jsme v jednu chvíli byli zcela vyprodaní. Scénář, který nikdo nemohl předpokládat.
Jak se to všechno propsalo do prodejů aut?
Pandemie je globální, takže z celosvětově prodaných 80 milionů aut v loňském roce bude letos asi 66 milionů. V Evropě potom klesneme ze 17 milionů na nějakých 13,5 milionu a v Česku z 250 tisíc vozů v roce 2019 na letošních 200 tisíc. Možná trochu pod, možná mírně nad, ale pořád to bude dvacetiprocentní propad na tuzemském trhu.
To je podle statistik SDA nejhorší výsledek za posledních sedm let. Má na to vliv jen koronavirus?
Je pravda, že trh klesal už loni, vrchol měl spolu s hospodářským cyklem v roce 2017. Teď se nacházíme na sestupné trajektorii. Ale pandemie vše dramaticky urychlila. Proto předpokládáme, že příští rok už bychom měli zase růst.
Většina automobilek je ve ztrátě, jak jsou na tom dealeři?
Samozřejmě pečlivě sledujeme jejich finanční situaci, pokud by naše síť dealerů nebyla profitabilní, tak bychom nemohli dlouhodobě fungovat. Letos je vidět podstatné zhoršení jejich hospodaření, ale stále se společně držíme nad nulou. V létě jsme byli schopni ztráty z lockdownu částečně dohnat a doufám, že rok dojedeme nad černou nulou. Nejsme svědky bankrotů v naší obchodní síti.
Propouštěli dealeři?
Ano, obzvlášť v první vlně došlo k výrazné optimalizaci u některých obchodníků. Souviselo to nejen s koronavirem, ale s celkově klesající ekonomikou.
Jak jako importér pomáháte prodejcům? Máte například odložené splatnosti?
Ano, týden po zavření showroomů jsme odložili obchodníkům některé splatnosti a zrušili jsme aktivity, které nepřidávaly hodnotu. Snažili jsme se všechny vozy, které ještě neměly zákazníky, pozdržet na našem skladě.
Která ze značek koncernu VW letošek v Česku nejlépe zvládla?
Nejsilnější zůstává Volkswagen, ale hodně nás potěšil vývoj u Audi, kde jsme po dvou letech trápení zaznamenali výrazné nárůsty. Byť i u Audi jsme měli nedostatek aut. V užitkových vozech trh pochopitelně také klesá, očekáváme prodeje kolem pěti tisíc kusů, což by i nadále mělo znamenat přední pozici mezi importéry.
Prodloužily se letos významně čekací doby na nové vozy?
Mince má dvě strany. Na počátku roku jsme měli plné sklady a byli jsme schopni uspokojovat zákazníky během pár týdnů, v září a v říjnu jsme se dostali do stavu, kdy jsme byli prakticky vyprodaní a kdy dramaticky narostly čekací doby. Budu mluvit otevřeně, budeme velice rádi, když objednávky z té doby dodáme do konce roku a předpokládám, že se to vždy nepodaří.
Jak se v krizi měnilo nákupní chování zákazníků?
Nejdřív chci připomenout, že se nacházíme v opravdu přelomové etapě pro automobilový průmysl a ta změna je tažena čtyřmi základními vlivy. Zaprvé se mění zákazník. Dorůstá generace mileniálů, jejichž nákupní chování je jiné. Zadruhé byl letošek prvním rokem, kdy platily limity na emise CO2. My ho pracovně nazýváme „rokem zero“, protože limity už platí, ale ještě za jejich nesplnění nemusejí automobilky platit pokuty. Třetím průběžným megatrendem je urbanizace, což znamená trochu jinou potřebu mobility, a čtvrtým je příchod nových konkurentů na evropský trh. A nemluvím jen o Tesle, ale také o asijských automobilkách. Několik pokusů čínských značek o Evropu už bylo, zatím nijak úspěšných, ale budou pokračovat. To nás čeká.
Pojďme to probrat postupně. Jak se liší spotřebitelské chování mileniálů vůči autům?
Je to digitálně nativní generace, takže mají velká očekávání například na konektivitu vozů. My jsme s digitalizací začali před lety, ale stejně to ještě neodpovídá jejich požadavkům. A naproti tomu obsluhujeme i starší generace, které se zase ptají, proč to všechno do těch aut dáváme, když to přece nikdo nepotřebuje. Těžko se jim obrazovky ovládají a je to trochu střet generací. Takže část zákazníků nás kritizuje, že to ještě není digitálně dokonalé, a část zase za to, že je to moc složité.
Dohromady to znamená, že tedy automobilový trh prochází obrovskou transformací.
Je to největší transformační epocha autoprůmyslu od zavedení sériové výroby. Navíc se vše slilo do jednoho okamžiku a pandemie to ještě eskalovala.
Co bude na konci tohoto procesu za tři čtyři roky? Elektromobily našlapané elektronikou, nebo jednoduché modely z Asie?
Výdobytek lidstva na individuální dopravu zůstane, lidé se ho nebudou chtít vzdát. Nenastoupíme zpátky všichni do vlaků a autobusů. Ale mění se forma mobility. Vezměte si, že ještě před pár lety nebyly používané operativní leasingy, které se tak rozšířily a lidem už nepřijdou divné. Od nich je jen krok k extrémnější formě – sharingu. Půjčíte si auto, jen když budete potřebovat. A sharingové programy už velmi rychle rostou. Takže se promění vlastnictví. Na straně samotných aut je vidět, jak regulace svrchu proměňuje nabídku, která se mnohdy nepotkává s poptávkou.
Mluvíte o elektromobilech. Jak vlastně můžete prodávat auto, které je dražší a méně užitné než to se spalovacím motorem a lidé ho proto nechtějí?
Elektromobily mají mnoho otazníků, ale na všech se pracuje a všechny se dají odstranit. Ať už je to dobíjecí infrastruktura, dojezd či cena. Baterie se stále zlepšují, budou lehčí a levnější, což se projeví v cenách a vlastnostech elektroaut. Na nabíjení si budeme muset zvyknout, ale za pět let nám to nepřijde divné.
Jak to bude konkrétně příští rok? Elektromobily budou kupovat jen veřejné instituce? Automobilky budou tlačit především hybridní pohony?
Hybridy umožní dosahovat emisní limity v příštích zhruba pěti letech. Z hlediska technologického je to mezistav, kdy musíte mít v autě dva motory, což z hlediska nákladů samozřejmě není dobré. Ale z pohledu dnešního stavu technologií je to cesta, jak limity splnit. Takže všechny značky na trhu přijdou s desítkami, možná stovkami hybridních verzí. A při rozumném používání mají hybridy i pozitivní ekologické výsledky. Do budoucna je ale cesta čistě elektrická.
Jak se díváte na přeprodávání řekněme emisních povolenek mezi automobilkami?
Je to otázka strategie. Ty, které je nakupují od těch zelenějších, zase nemusejí mít na počátku investice do nových technologií. Hodně se hovoří o Tesle a Fiatu. Je otázkou, zda prodá Tesla dost aut. Takže je to rizikové.
Slyšel jsem, že Češi se naopak zamilovali letos do velkoobjemových spalovacích motorů. Že je řekněme „na poslední chvíli“ vykupují.
To je fakt. Dochází a bude docházet k optimalizaci motorové palety u jednotlivých značek. Jinak automobilky emisní cíle nesplní. Takže jsme zaznamenali velkou poptávku po dieselových osmiválcích, prodali jsme trojnásobné množství oproti očekávání a vlastně se na všechny zájemce už nedostalo. Obzvlášť starší generace chce něco, na co je zvyklá, a je fakt, že ty produkty vůbec nejsou špatné.
Takže kdo chce mít jednou hezkého veterána, ať ještě objedná osmiválcový diesel?
Možná, jen mám pocit, že už jsme vyprodaní.
V poslední krizi roku 2009 hodně zemí podpořilo autoprůmysl přes šrotovné. Letos na něj u spalovacích motorů nedošlo. Je to pro vás překvapení?
Ne. Německo přišlo se šrotovným pouze na ekologické vozy. Když sledujete německou politiku, je vidět, že je tam na ekologické aspekty kladen podstatně větší důraz.
Jednáte v Česku o nějaké pobídce na nákup hybridů či elektromobilů pro běžné zákazníky?
Za Svaz dovozců automobilů poukazujeme na konkrétní pobídky pro zákazníky v okolních státech, aby jim ulehčily přechod na novou mobilitu. Jsme rádi za to, že je v Česku aspoň podpora firem či snadnějšího parkování, ale jsou to takové izolované body. Žádná konkrétní koncepce na podporu zavádění elektromobility neexistuje. Budu doufat, že se příští rok ukáže.