Článek
Konec koalice Motoristů a Přísahy. Mohou vůbec spolu vydržet dva partneři, z nichž jeden prosazuje klausovské vidění světa, zatímco druhý za každým rohem po šlachtovsku vidí korupčníka?
Už dva průzkumy veřejného mínění od různých agentur ukázaly, že Motoristé mají samostatně přes pět procent preferencí. V září jim vyšlo 5,5 procenta u agentury NMS Market Research, v říjnu pak šest procent u Medianu. Takže by ve volbách překročili minimum hlasů nutné pro vstup do Poslanecké sněmovny.
Poslechněte si čerstvý Reaktor Vlevo dole:
Zároveň s preferencemi roste Motoristům také sebevědomí. Zjišťují, že jsou sami dost silní a už nepotřebují pokračování koalice s Přísahou. S hnutím Roberta Šlachty společně kandidovali letos v červnu v evropských volbách, ale partnerství se evidentně postupně rozpadá.
Vyplývá to ze sebevědomých prohlášení předsedy Motoristů Petra Macinky a europoslance Filipa Turka, které teď dávají v rozhovorech před prvním sjezdem své strany. Ten se koná za dva týdny v Praze.
„Myslím, že jedním z důvodů neodvratné odluky jsou programové rozdíly. Ve volbách do EU to nevadilo, spojoval je boj proti Green Dealu nebo migraci. Teď si jednoduše uvědomili, že Motoristé jsou pravicoví, zatímco Přísaha levicová,“ říká v podcastu Lucie Stuchlíková.
Letmý pohled do programu ukazuje, že Motoristé jsou věrni odkazu svého duchovního otce Václava Klause. Profilují se jako pravicová, konzervativní a národovecká strana. A stejně jako bývalý prezident bojují proti všem možným –ismům. Naopak Přísaha se označuje jako protikorupční hnutí a zároveň klade důraz na řešení sociálních problémů.
„Kromě rostoucích preferencí Motoristů leccos napověděly výsledky nedávných krajských voleb, v nichž samostatně kandidující Přísaha propadla a vůbec nikde neuspěla. Lídři Motoristů si museli říct, že takhle slaboučké Šlachtovo hnutí vlastně k ničemu nepotřebují,“ doplňuje Václav Dolejší.
Jako dvojkoalice by navíc museli získat minimálně osm procent hlasů, aby se dostali do Sněmovny, zatímco samostatně stačí každé straně pět procent. Definitivní osamostatnění Motoristů se bude hodně odvíjet od toho, jak se rozhodne Filip Turek, europoslanec a hlavní hvězda strany.
Toho teď všichni včetně samotného Václava Klause přemlouvají, aby se vrátil z unijního parlamentu domů a kandidoval do sněmovních voleb na podzim 2025. Dobře vědí, že jedině s ním a jeho popularitou mají reálnou šanci samostatně uspět.
„Filip Turek i Petr Macinka jsou přirozeně v euforii, ale podle mě dělají chybu, když dopředu sebevědomě říkají, s kým být šli do vlády a s kým rozhodně ne. Místo, aby zvyšovali svou cenu coby pomyslného jazýčku na vahách, tak se dopředu vlísávají do přízně Andreje Babiše, když v rozhovorech otevřeně oznamují, že by nejraději vytvořili budoucí vládu s hnutí ANO,“ připomíná Václav Dolejší.
Ale není se co divit, už patří do jedné rodiny. Motoristé totiž o uplynulém víkendu v Evropském parlamentu oficiálně vstoupili do strany Patrioti pro Evropu, která je dnes hlavní opozicí vůči bruselského establishmentu.
Patrioti sdružují strany jako třeba maďarský Fidesz Viktora Orbána, italskou Ligu Severu Mattea Salviniho, nizozemské Svobodné Geerta Wilderse, francouzské Národní sdružení Marine Le Penové nebo právě české hnutí ANO Andreje Babiše.
Bude sjezd Motoristů vypadat jako sraz vyznavačů autotuningu? Rozjezdí Generace Motor generaci Z na cimprcampr? A je náhoda, že prezidentem Motoru České Budějovice je Roman Turek? Reaktor Vlevo dole si pusťte v přehrávači v úvodu!
Vlevo dole
Podcast Václava Dolejšího a Lucie Stuchlíkové, politických reportérů Seznam Zpráv.
Politické kauzy, problémy tradičních i nových stran, historky ze zákulisí volebních sjezdů i Sněmovny. Nový díl každou středu na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.
Jaká epizoda vás bavila nejvíc? Co máme zlepšit? Své podněty, připomínky nebo tipy posílejte na e-mail audio@sz.cz.