Hlavní obsah

Příliš složité otázky. Expertka vysvětluje, proč nejslavnější AI prodělává

Obří investice do umělé inteligence. Kdy uvidíme zisky? Podcast Ve vatě s akciovou analytičkou One Family Office Annou Píchovou.Video: Markéta Bidrmanová, Seznam Zprávy

Článek

Velké technologické firmy napumpují letos do umělé inteligence 325 miliard dolarů. Microsoft, Google a Amazon však jen „nepálí peníze“, díky AI už slušně vydělávají. Naopak autor nejslavnějšího chatbota zaznamenává ztrátu.

Čínský chatbot DeepSeek vzbudil nadšení i obavy. Naboural stereotyp, že umělá inteligence musí být drahá. Akcie americké konkurence, zejména výrobce čipů Nvidia, v šoku z čínského zjevení popadaly. Americký prezident Donald Trump v reakci na to označil DeepSeek za „budíček“ pro americké technologické firmy. A nejen pro ně.

„Mohl by to být budíček i pro jiný kontinent. Ale myslím si, že ani úspěch Číny v umělé inteligenci Evropu neprobudí. Největší potenciál tu má francouzská společnost Mistral, která má taky chatbota a ten je poměrně kvalitní,“ poznamenává analytička One Family Office Anna Píchová v podcastu Ve vatě.

Čtyři obří technologické firmy hodlají letos v souvislosti s rozmachem umělé inteligence významně zainvestovat. Amazon sto miliard dolarů, Microsoft osmdesát, Google zhruba 75 a Meta mezi 60 až 65 miliardami dolarů. „To jsou meziroční skokové nárůsty investic v řádech desítek procent, například u Microsoftu je to necelých 80 procent nárůstu,“ komentuje Anna Píchová.

Kam peníze potečou ?

Technologičtí giganti nebudou vyvíjet další kopie ChatGPT nebo DeepSeeku, ale hned tři největší firmy posílají miliardy do infrastruktury, kterou si AI ke svému fungování žádá. Primárně do datových center.

„Jejich cílem je zajistit dostatečnou výpočetní kapacitu, kterou následně prodají firmám, které si na ní trénují svoje modely a využívají ji pro provoz chatbotů, takže je to vlastně investice do cloudu (úložiště, která umožňují ukládat data v online prostředí, pozn. red.),“ popisuje Píchová.

Amazon jako největší a Microsoft jako druhý největší poskytovatel cloudových služeb na světě shodně tvrdí, že jejich cloudové kapacity jsou téměř vyčerpané.

To by jejich akciím nahrávalo, ovšem dle analytičky je klíčové, jak dlouho bude zájem o cloudová úložiště trvat. A kdy AI konečně přinese reálné využití.

„V letošním roce všechny zmíněné firmy ještě uvidí velmi hezké růsty. Otázka potom je, jaké bude skutečné využití AI a jestli k němu dojde v horizontu pár měsíců, pár let nebo desítek let.“

Pálí big tech peníze?

„Big tech“ je občas kritizován, že kvůli AI „pálí peníze“, tedy že mnoho proinvestuje, ale zisky žádné. To dle Píchové dávno není pravda.

„Microsoft reportoval, že jim vzrostl nárůst tržeb z cloudových služeb o 31 procent meziročně. U Googlu to bylo o 30 procent - co se týče Google cloudu - a u Amazonu 19 procent meziročně. U Amazonu je provozní marže jenom u cloudové divize Amazon Web Services 37 procent,“ shrnuje data Píchová.

Cloudové služby ale u žádné ze zmíněných firem nejsou hlavním předmětem jejich podnikání. U Amazonu je to e-commerce, u Googlu pak příjmy z reklamy ve vyhledávání a YouTube a Microsoftu zase vynáší software, který prodává koncovým zákazníkům.

Každého, kdo investuje do amerických technologických společností nebo třeba do amerického indexu S&P 500, by měla zajímat návratnost zmíněných investic do umělé inteligence, tzv. ROI, tedy return on investment.

„Bude poměrně dobrá. U žádné z těch velkých technologických firem neznáme návratnost do detailu, u jednotlivých datových center. Návratnost v technologických firmách jako celku je velmi slušná, kolem 25 procent,“ podotýká Anna Píchová.

Zatím nejpříměji z rozvoje AI kasírují výrobci fyzického hardwaru. „Různé čipy, vybavení pro datová centra. Bavíme se o Nvidii, Hewlett-Packard, o Dellu, Supermicro,“ vypočítává Píchová.

Porostou i dál?

Největší pochybnosti o tom, jak se investice přetaví ve výdělky, přetrvávají u společností OpenAI a Anthropic, jež provozují chatboty ChatGPTClaude.

„Nemají povinnost zveřejňovat své hospodářské výsledky. Vidíme, že aktivně pořád vybírají peníze od investorů, to znamená, že jsou pravděpodobně ztrátové a potřebují další a další hotovost,“ má za to Anna Píchová.

Zatím se dle ní nenaučily říct si za svůj produkt odpovídající cenu. „Předplatné nemají naceněno úplně dobře. Zákazníci, kteří si to platí, těm firmám způsobují ztrátu. Ten model využívají mnohem více a na mnohem složitější otázky, je to nad rámec výpočetního výkonu,“ vysvětlila Anna Píchová.

Růst akcií technologických obrů může pokračovat i letos, i když jsou jejich valuace vysoko. „Letošní rok, pokud zase nenastane nějaký negativní scénář, by mohl být pro technologické firmy dobrý.“

Nebude se ale dařit všem. „Samotná valuace neznamená, že se firmě nemůže dařit a že ta valuace se nemůže ještě zvýšit a nafouknout o něco více. Ale akciím Microsoftu se v posledním roce zas tolik nedařilo, ale třeba v Amazonu, tak jako u Mety, je to jinak, není to homogenní skupina, která by spolu prostě rostla, ať se děje, co se děje,“ řekla Píchová.

Ve vatě

Podcast novinářky Markéty Bidrmanové a jejích hostů. Poslechněte si rady známých investorů a odborníků na téma investic, inflace, úvěrů a hypoték. Finanční „kápézetka“ pro všechny, kterým nejsou peníze ukradené.

Trojnásobný vítěz ankety Podcast roku v kategorii Byznys a osobní finance.

Nový díl každý čtvrtek na Seznam Zprávách. Poslouchejte Podcasty.czApple Podcasts, na Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích. Video sledujte na webu seznamzpravy.cz.

Doporučované