Článek
Každý druhý klient platí na poplatcích zbytečně víc, než musí. Bankéř nebo finanční poradce vám skoro nikdy nedá o hypotéce či úvěrů všechny informace. Někdy ani ty, co jsou ze zákona povinné. A navíc zkoušejí různé manipulace.
Expertka na finanční gramotnost Veronika Kalátová má ze své praxe ve finančním poradenství a výzkumu bohaté zkušenosti s jednáním bankéřů i finančních poradců. Během mystery shoppingu, kdy inkognito prověřovala práci expertů na osobní finance, narazila třeba na nešvar takzvaných předplacených poplatků.
Jejich cíl je jediný: poskytnout poradci jeho provizi dopředu. Klient má přitom zdání, že ještě ušetřil, protože mu banka dala slevu na poplatcích.
Nabídka bank pro Ukrajince (v ukrajinštině)
„Hlava mi nebere, že klienti podepisují smlouvu až na 30 let, zaplatí tam poplatky poradci za práci, kterou ještě neodvedl. Tím přichází o svoje vlastní zisky,“ diví se provozovatelka webu Finanční zralost v aktuálním dílu podcastu Ve vatě.
Poplatky skryté a ještě skrytější
Podle Kalátové je celá řada poplatků, které bankéř či poradce během schůzky „zapomenou“ zmínit. „Ne všechny poplatky najdeme v sazebníku. Jsou i sankční pokuty, které je potřeba sledovat v hypoteční smlouvě. Poplatek za pozdní splátku, za předčasné umoření dluhu, kolik mě stojí upomínka,“ upozorňuje.
Poslechněte si předchozí díl podcastu
Důležité je si také ověřit, jaká je výpovědní lhůta spoření, ať už penzijního nebo stavebního. „U stavebního spoření málokdo ví, že tam výpovědní lhůta trvá 3 měsíce. A u penzijního spoření jsou takové složitosti kolem vybírání peněz, že je to na půl hodiny povídání s poradcem,“ radí Kalátová.
Pět otázek, které musíte položit svému bankéři
U investičního poradenství bankéři podle expertky Kalátové zase nedostatečně vysvětlují rizika. „V horší variantě je zapomenou zmínit úplně. Jakmile poradce řekne, že je někde garantovaný zisk, vezměte nohy na ramena a utíkejte. V investicích garance neexistuje,“ říká.
Veronika Kalátová
- lektorka a konzultantka ve finančním vzdělávání
- provozuje web Finanční zralost
- autorka knihy Finanční zralost – klíč k finanční spokojenosti
Co naopak dělat před podpisem smlouvy na hypotéku, úvěr, investici či spoření? Na každé rozhodnutí se třikrát vyspat. A na vše se zeptat a podrobit zvažovaný finanční produkt pěti základním otázkám: Kolik mě to bude stát? Co z toho budu mít? Za jak dlouho to budu mít? Jak je to jisté? A co změny?
Jak si vybrat solidního finančního poradce? Stačí ten z banky? Za jakých okolností si zaplatit nezávislého poradce? A na kolik přijde?
Poslechněte si celý díl v přehrávači v úvodu článku.
Ve vatě
Podcast novinářky Markéty Bidrmanové a jejích hostů. Poslechněte si rady známých investorů a odborníků na téma investic, inflace, úvěrů a hypoték. Finanční „kápézetka“ pro všechny, kterým nejsou peníze ukradené.
Nový díl každý čtvrtek na Seznam Zprávách. Poslouchejte Podcasty.cz, Apple Podcasts, na Spotify a ve všech dalších podcastových aplikacích.