Článek
Dva kroky vpřed, jeden krok vzad. To je pro Facebook (holding Meta) celkem běžná taktika. Video je ale trend, ke kterému se Instagram stejně bude ubírat, říká Adam Zbiejczuk v podcastu Stopáž.
Tento týden se na Instagramu i ostatních sociálních sítích začaly objevovat stížnosti na novou podobu instagramového feedu. Celebritám včetně Kim Kardashian nebo Kovyho, ale i menším tvůrcům obsahu vadí, že síť začala výrazně upřednostňovat video, obsah od účtů, které uživatelé přímo nesledují, a začíná se zkrátka čím dál více podobat TikToku.
Instagram se přímo rozpadá před očima 😬 Všude reels, ivaze "doporučovaného" obsahu, snaha proměnit se v tiktok, totální mess. Předělávat loď na letadlo s plnou palubou lidí, zní jako recept na katastrofu. Jak to vnímáte vy?
— Kovy (@kovy_gameballcz) July 27, 2022
Šéf sociální sítě Adam Mosseri v úterý nejprve zveřejnil video, v němž potvrdil, že Instagram bude do budoucna více založený na krátkých videoformátech, a nepřímo naznačil, že si uživatelé na takové změny mají prostě zvyknout.
Ve čtvrtek ale Instagram z některých plánů vycouval – dočasně ustoupí například od feedu, který zobrazuje videa přes celou obrazovku, a zvýší poměr obsahu od účtů, jež skutečně sledujete.
„Byl to spíš test. Instagram a jeho mateřská společnost Meta uživatelům naslouchají, takže část negativní zpětné vazby berou v úvahu. Ale nastolený trend se podle mě nezmění, důležitost videa bude růst a Instagram tímto směrem prostě půjde, s tím ani Kim Kardashian nic neudělá,“ říká expert na sociální sítě Adam Zbiejczuk v podcastu Stopáž.
Co si Instagram od produktové změny tedy sliboval?
„Kopírování toho, co funguje, je u Instagramu osvědčená taktika. Už deset let není Facebook a jeho služby tím, co kopírují ostatní, ale naopak velmi kvalitně opisuje od jiných. Produktově jsou Instagram ve skutečnosti dvě sítě – Instagram Feed a Instagram Stories, což je dobře okopírovaný Snapchat. To byl konkurent, kterého se tehdy Facebooku nepodařilo koupit a opsáním jeho hlavní funkce jej na některých trzích dokázal téměř zničit. A TikTok si v Menlo Parku také koupit nemohou,“ vysvětluje Zbiejczuk.
#Instagram is rolling out the new feed design for more users 🤮 pic.twitter.com/J0pnyLXupm
— Hammod Oh (@hammodoh1) July 22, 2022
Jak změna Instagramu vypadá? Podívejte se na video.
Obrat k videu může být komplikací pro část profesionálních tvůrců i pro uživatele, kteří video nepreferují. „Video dělá mnohem méně lidí, protože se stydí, neumí to, je tam více bariér, a tím pádem videa od lidí, které osobně známe, je zatím poměrně málo. Proto nám Instagram začíná ukazovat také videa od účtů, které přímo nesledujeme, což může být naopak pro jiný typ tvůrců vítaná výhoda,“ dodává expert.
Proč se Instagram nestará o malé tvůrce? V jakých dalších případech sociální sítě podlehly tlaku a zpětné vazbě od uživatelů? A proč Facebooku poprvé od vstupu na burzu klesají příjmy?
Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku.
Stopáž
Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).
Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.