Hlavní obsah

Formule 1 není motorsport, ale technologický showbyznys, říká komentátor

Foto: Seznam Zprávy, Profimedia.cz

Vyhrocený loňský souboj o titul. Max Verstappen v Itálii zaparkoval na voze svého rivala, sedminásobného mistra světa Lewise Hamiltona.

Článek

Dnešní F1 je mnohem víc než tradiční nedělní závod v televizi, tvrdí dlouholetý komentátor formule 1 Tomáš Richtr. Jak celý byznys funguje? A jaká je jeho budoucnost v éře sociálních sítí a elektromobility?

Spíš než za klasický motoristický sport považuje Tomáš Richtr současnou formuli 1 za technologický showbyznys: „Je to agresivní soutěž několika technologických firem se stovkami zaměstnanců a čtyř automobilek, které vyrábějí motory.“ Samotné závody jsou podle něj jen malou výsečí toho, co se v F1 děje. „Je to extrém v každém ohledu. Každý tým je špičková firma, která má svůj management, technologický a konstrukční vývoj, marketing, obří logistiku…“

Pro jednotlivé výrobce funguje formule 1 jako vyspělá vývojová a rešeršní laboratoř, která sdílí třeba pokročilé technologie s firmami pracujícími v kosmickém výzkumu. Zároveň jde o mocný marketingový kolos, který slouží soupeřícím týmům, jejich partnerům a sponzorům, ale i zemím pořádajícím jednotlivé závody seriálu Velkých cen.

Proč tedy své vozy nemá v F1 víc automobilek? „Jsou tu jednak obrovské finanční náklady a taky trvá zhruba pět let, než se nový tým etabluje a vyladí na špičkovou úroveň. Další překážkou je to, že samotný složitý a velmi draze vyvinutý motor formulí nemá technologicky prakticky žádnou relevanci pro produkci obyčejných aut pro běžný provoz,“ vysvětluje komentátor. Dodává ale, že se zavedením opatření, jako jsou rozpočtové stropy, do budoucna otevírá prostor i pro vstup dalších automobilek.

Richtr ovšem podotýká, že i zdánlivě dokonale fungující marketing může být dvojsečný: „Když Mercedes rok za rokem vyhrával, byla to pro firmu kampaň, za niž by jinak musela zaplatit miliardy. Ale to funguje jen omezenou dobu. Po několika letech dominance vnímání značky postupně dostává negativní nádech, takže jsou pak namístě úvahy, jestli se to ještě vyplatí. Není to koneckonců tak dlouho, kdy Mercedes zvažoval, že se z F1 úplně stáhne.“

A co celý cirkus finančně pohání? „Britský génius Bernie Ecclestone v 70. letech F1 sjednotil a udělal z ní multimiliardový byznys, který generuje obrovské částky za prodej práv na televizní přenosy, za poplatky za pořádání závodů a za reklamu a merch. Nedokázal se ale dobře adaptovat na novou éru digitálních médií a sociálních sítí. Všechno kolem F1 bral jako exkluzivní materiál a nechápal, proč by měl třeba nějaké záznamy dávat zdarma na YouTube. Formule 1 pak začala z povědomí veřejnosti mizet,“ říká Tomáš Richtr.

Když od Ecclestona v roce 2017 F1 odkoupila americká společnost Liberty Media, zaujala opačný postoj – využívá různé platformy, aby F1 nějakým způsobem nabídla i lidem, kteří by ji sami aktivně nevyhledávali. „V té době také přišel Netflix s dokumentárním seriálem Drive to Survive, který popularizuje dění na dráze i v zákulisí a který pomohl tenhle sport zviditelnit další velké části veřejnosti,“ dodává komentátor. Funguje podle něj i tendence ukazovat piloty F1 jako živé lidi s reálnými příběhy, nejen jako novodobé gladiátory v přilbách. „Formule 1 ostatně vždycky byla plná příběhů,“ uzavírá Richtr.

Jak se do F1 promítá celospolečenské dění? Jak si mohou diváci užít sledování závodů? Jakými technologickými změnami, které jsou označovány jako nejvýraznější od 80. let, prošla závodní auta před letošní sezonou? A jaká je budoucnost supervýkonných šestiválců v době nastupující elektromobility? Poslechněte si celou aktuální epizodu Stopáže v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Související témata:

Doporučované