Hlavní obsah

Revoluční rádio Já končí. Apple posílá iPod do důchodu

Foto: Profimedia.cz

Hostem podcastu Stopáž je Jonáš Zbořil, editor kulturní rubriky Seznam Zpráv.

Článek

„iPod byl revoluční v kombinaci úžasného softwarového a hardwarového nápadu. Ovlivnil návyk, který podle mě pokračuje dodnes – místo desek se dnes častěji poslouchají jen jednotlivé tracky,“ říká kulturní editor Jonáš Zbořil.

Apple tento týden oznámil, že po dvaceti letech ukončuje výrobu svého kultovního hudebního přehrávače iPod. Poslední generaci iPod Touch bude prodávat jen do doby, než vyčerpá zásoby.

Hudební přehrávače existovaly ještě před říjnem 2001, kdy firma uvedla svůj první iPod na trh. V čem byl tedy revoluční?

„Zaprvé to byl design. Apple uměl nabídnout už známou technologii v novém, ale velmi atraktivním provedení. Když si dnes zpětně čteš tehdejší články o iPodu od hudebních publicistů a nadšenců, tak drtivá většina z nich mluví o obsesi. O tom, že samotný fyzický zážitek z toho, že máš iPod, byl naprosto revoluční,“ vysvětluje Jonáš Zbořil, editor kulturní rubriky Seznam Zpráv v podcastu Stopáž.

„Zásadní byl ale software. Apple zároveň uvedl i digitální knihovnu iTunes, která najednou nabízela hrozně jednoduchý způsob, jak si budovat hudební sbírku a hudbu si kupovat – to byla ta revoluce. Místo celé desky bylo možné si koupit jen jeden song, který jsi zrovna slyšel v rádiu, za pouhých 25 centů. Vlastně se docela divím, že hudební album jako formát přežilo,“ dodává publicista.

Poslechněte si předchozí díl podcastu:

iPod posluchačům umožnil přístup k obrovskému množství hudby, kterou mohli poslouchat pořád a mít ji neustále s sebou.

„Celou svou hudební knihovnu, kterou jsi sbíral roky, jsi najednou měl pořád s sebou. Měl jsi takzvaně rádio já. Důležitá byla i funkce shuffle, která do poslechu hudby vrátila nahodilost – ale nemyslím nahodilost rádiovou, kdy vás svým vkusem provádí DJ a moderátor. Z hudby, která byla dříve hodně kolektivní, se najednou stala individuální aktivita,“ vysvětluje Zbořil.

Zájem o iPod začal upadat s nástupem iPhonu, který možnost poslechu a nákupu hudby logicky integroval. Novým hegemonem v konzumaci audia se postupně stala švédská streamovací služba Spotify.

„Větší revoluci ale podle mě přinesl iPod, protože byl zkrátka první. Spotify vlastně nakonec jen pozměnilo taktiku, jak za hudbu platíme – místo platby za jednotlivé tracky a desky nabídl jednotné měsíční předplatné. To je vlastně geniální nápad. Kdybych chtěl být hodně zásadový, tak nakonec řeknu, že zásadní byl samotný vynález mp3 formátu, který výrazně zmenšil velikost hudebního souboru, aniž by zásadně ovlivnil kvalitu zvuku. Přelomem byla i služba Napster, první nástroj, který umožnil lidem stahovat hudbu v docela velkých objemech,“ připomíná kulturní publicista.

Jak nástup iPodu ovlivnil hudební žánry i kariérní starty umělců? Budeme kamarádům a partnerům zase vyrábět mixtapy? A líbila se nám deska U2 Song of Innocence, kterou v roce 2004 Apple všem bez zeptání stáhl do iPodů a iPhonů?

Poslechněte si celý rozhovor v přehrávači v úvodu článku.

Stopáž

Týdenní podcast o technologiích, společnosti a všem mezi tím. Uvádí Jan Kordovský (@korda).

Souhrn nejdůležitějšího dění, analýza s redaktory Seznam Zpráv, rozhovory s hosty, glosy. Každý pátek na Podcasty.cz, na Seznam Zprávách a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů Stopáže najdete tady, další podcasty Seznam Zpráv tady. Co máme zlepšit? Který díl vás bavil nejvíc? Své postřehy, podněty a tipy nám můžete posílat na audio@sz.cz.

Související témata:

Doporučované