Článek
Starostové a nezávislí hlásí změnu stylu. Změnili logo, vybrali si témata a nechali svého šéfa Víta Rakušana vyrazit na turné po zapomenutých českých městech. Jestli jim tahle sázka na lidovost vyjde, je ještě brzy hodnotit, ale díky stratégovi Michalu Repovi se jim podařilo ukrást poctivou porci mediálního prostoru.
A tak jsme se ve Šťastném podcastu rozhodli podívat na to, jak se v Česku takové zásadní marketingové obraty povedly nebo nepovedly jiným stranám a hnutím v minulosti.
„Jedním z nejzajímavějších příběhů je to, co se stalo s Unií svobody. To byla strana s impozantními ambicemi, která vznikla v roce 1998 a zahrnovala spoustu zajímavých lidí. Jenže tak od roku 2002 bylo jasné, že ta strana evidentně umírá. A tak si za předsedu zvolili Pavla Němce, takového ulízaného pražského advokáta, který rozhodl, že v roce 2006 udělají kampaň pro anarchisty. Například lákali voliče na to, že zapalovali svoje prdy. Člověk se dodnes stydí, když se na to dívá,“ vzpomíná Jindřich Šídlo.
„Je třeba v souvislosti s rebrandingy připomenout i Piráty, kterým se podařilo od hesla ‚Internet je naše moře‘ – nebo jak mi to kdysi v rozhovoru říkal Mikuláš Ferjenčík ‚Internet je naše hoře‘ – přejít k normální středostavovské liberální straně. A zcela odložili kravaty. Nebo tedy skoro, na celostátním fóru ji měl Marcel Kolaja a kvůli tomu ho nezvolili do žádné funkce,“ glosuje Konstantin Sulimenko.
Zdaleka to ale nejsou jediné příklady. Třeba ČSSD se dokonce nedávno přejmenovala na SOCDEM (chápeme, pokud jste to nezaregistrovali) a za svého volebního lídra do europarlamentu a novou tvář si zvolila mladého nadějného politika Lubomíra Zaorálka, poprvé zvoleného do českého parlamentu v roce 1996.
Pusťte si Šťastné pondělí o STAN
A pokud se bavíme o absolutních marketingových obratech, nesmíme opomenout ani hnutí ANO. „Za celou dobu své existence už stihlo hnutí ANO být pravicové, liberální, levicové a teď národně konzervativní,“ krčí rameny Šídlo.
Jaké další strany prošly velkou marketingovou změnou? A co stojí za potenciálním úspěchem Starostů? To všechno uslyšíte v glosách Šťastného podcastu. Pustit si ho můžete v přehrávači v úvodu článku nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Šťastný podcast
Satirický pořad Šťastné pondělí vychází každé pondělí v osm hodin ráno na webu Seznam Zprávy.
Ještě ten den večer si můžete poslechnout i Šťastný podcast, ve kterém vás bereme do zákulisí výroby oblíbeného pořadu. V podcastové afterparty rozebíráme, co se do aktuálního dílu nevešlo, a servírujeme důkladnou analýzu politického bizáru na sociálních sítích.
Účinkují Jindřich Šídlo, Tereza Povolná a Ondřej Lasák.
Poslouchejte na Seznam Zprávách, Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.