Hlavní obsah

Nevidím v tom problém, říká k Foltýnovým slovům o „sviních“ vládní expert

Hostem Ptám se já byl kreativní ředitel strategické komunikace vlády Jozef Dobrík.Video: Seznam Zprávy

Článek

Před pár měsíci si vláda zřídila nový odbor strategické komunikace. A tenhle týden startuje jeho první komunikační kampaň. Má zvyšovat odolnost veřejnosti vůči dezinformacím a zdůrazňovat naše základní hodnoty. Jak bude vypadat?

Hostem Ptám se já byl kreativní ředitel strategické komunikace vlády Jozef Dobrík, který také stojí za kampaní Dárek pro Putina organizující sbírky na podporu Ukrajiny.

Strategická komunikace vlády by se měla podle jejího koordinátora Otakara Foltýna zaměřit i na témata primárně založená na pozitivních hodnotách. Právě tento týden by proto měl Foltýnův tým zahájit kampaň na sociálních sítích k výročí invaze 21. srpna.

Bývalého náčelníka Vojenské policie Otakara Foltýna vláda jmenovala do funkce na konci května. Některé jeho výroky (například když podporovatele Putinova režimu označil mimo jiné za svině) budí kontroverze. Jeho kritici ho také viní z cenzury. Foltýn už dříve prohlásil, že žádnou cenzuru dělat nebude. A pokud to někdo tvrdí, tak podle něj prosazuje ruský narativ, jedná proti zájmům vlastního státu a je kolaborantem současného kremelského režimu.

„Řekl jsem panu premiérovi, že máme málo času a rozhodně nebudu opatrný přešlapovač komunikující nic neříkajícími frázemi. To se nemusí každému líbit. Nemám však pocit, že by s tím měl problém,“ reagoval Foltýn.

Je kontroverze, kterou kolem strategické komunikace státu budí její koordinátor, v pořádku? A jak práce na komunikační strategii státu ladí s prací pro spolek, který vybírá peníze na zbraně pro Ukrajinu?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

1:00 Jak bude vypadat kampaň k 21. srpnu, kterou tento týden plánujete spustit? - Začneme v předvečer, když i ta invaze začala vlastně v noci. Ta kampaň bude postavena na příbězích lidí, které jsme v předešlých dnech našli, navštívili, nafotili, budou vzpomínat na ten konkrétní den. Jsou to různí lidé, velmi běžní lidé, kteří jsou z různých částí České republiky.

2:00 A co je cílem té kampaně, čeho chcete dosáhnout? - Je to významný den v historii České republiky. Je to zároveň důležitý den pro generace, které jím byly ovlivněny. Čili vlastně chceme připomenout ten moment a chceme připomenout demokratické hodnoty, na kterých byla republika založena a jejichž kontinuita byla tou invazí přerušena. (…) Jsou to opravdu základní hodnoty, svoboda slova, rovnoprávnosti a tak dále.

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Hostem Ptám se já byl kreativní ředitel strategické komunikace vlády Jozef Dobrík.

3:00 Proč jste zvolili zrovna toto výročí? - Měli jsme chuť to udělat. Naše oddělení je strašně mladé. Fungujeme asi měsíc, po měsíci je to v poměrně expresním dodání. A je to symbolické datum. - A kde ta kampaň bude? Na sociálních sítích? - Ano, na sociálních sítích. A také chceme využít kanál projektu Česko informuje, který už existuje.

5:00 Nedá mi se nezeptat, viděli jsme u nás spoustu naprosto skvěle dlouho chystaných projektů k připomenutí událostí roku 1968, například od Českého rozhlasu a dalších, proč to má teď dělat vláda? - Pokud hovoříme o těch projektech, jsou to různé projekty občanského sektoru a jsou absolutně skvělé. My jsme se nesnažili přinést v tomto nějakou unikátní věc. (…) Ale to opravdu událost, která se dotýká státu. Je dobré, když stát oficiálně prezentuje, že toto jsou opravdu hodnoty, na kterých záleží.

11:00 Máte poměrně omezený čas, za který musíte vytvořit nějaký scénář toho, co chcete komunikovat, jak chcete komunikovat a čeho chcete dosáhnout. Jak bude vypadat výstup vaší práce, když pominu teď tu první kampaň? - Od prvního dne tvoříme strategii, teď máme nějakou třetí verzi. Snažíme se jednat rychle bez ohledu na to, jestli to bude trvat měsíc anebo tři roky, to nevíme. Na druhou stranu se snažíme budovat dlouhodobé koncepce. Výročí 1968 je první kampaň, doufám, že bude dobře přijata. A na druhou stranu je to pro nás takový test, protože začínáme kampaň opravdu s mladým týmem. Stále jednáme s lidmi, kteří jsou ochotni se zapojit. Na schválení naší strategie ještě čekáme.

16:00 Ale co uvidí veřejnost jako výstup vaší práce? - V tom prostoru, který už je nastavený v rámci projektu Česko informuje, určitě nastanou výrazné změny, na kterých jsme začali pracovat. Týká se to i vizuální stránky a myslím, že lidem by se to mohlo líbit. Máme na to zatím dobrou zpětnou vazbu. Takže informace, které stát přináší, by mohly být o mnoho atraktivnější. To je jeden z těch cílů, na kterém děláme. Také chceme využít další komunikační kanály, které stát má a nevyužívá. (…) Občany se tedy pokusíme lépe informovat o tom, co stát dělá. To je velmi silný nástroj, pokud jsou lidé zorientovaní.

20:00 Když jste v rozhovoru pro Spotlight popisoval některé z aspektů strategické komunikace, na kterých začínáte pracovat, tak jste říkal, že cílem té komunikace by neměly být kontroverze, že by měla být občas překvapivá, ale neměla by být konfrontační. Jak to jde dohromady s vystupováním Otakara Foltýna? - Jeho vyjádření nesouvisí s činností našeho odboru jako takového, ten je poměrně autonomní. On je pojem, z mého pohledu designéra výborný klient, respektuje naši expertizu.

22:00 Když říkáte, že Otakar Foltýn je dobrý klient, pro kterého vytváříte tu komunikační, reklamní strategii, co byste takovému klientovi řekl, když by část svých zákazníků označil za svině? - My jsme se tomu výroku samozřejmě věnovali. Já jsem si ten výrok pustil a jak jsem ho pochopil, tak to bylo poměrně nekonkrétní, ve smyslu, že část aktérů, kteří šíří dezinformace, má zlé úmysly. Takže v tomto případě bych řekl okay, neoznačil nikoho konkrétního. Určitě to není nejšťastnější způsob, je expresivní. Ale nevidím v tom problém, pokud nebyl označen nikdo konkrétní. - Řekli jste mu, že už to příště nemá říkat, nebo jste si vyhodnotili, že to je vlastně v pořádku? - Ladíme to.

25:00 Součástí debaty okolo toho nově vzniklého odboru je také to, že jste od části společnosti dostali nálepku cenzorů. To velmi často zaznívá zejména v souvislosti s Otakarem Foltýnem a jeho výroky. Řekl na to: „Já žádnou cenzuru dělat nebudu. A pokud někdo tvrdí, že ano, tak říkám, že prosazuje ruský narativ, jedná proti vlastnímu státu a je kolaborantem současného kremelského režimu proti zájmům České republiky.“ Ta otázka trochu míří k tomu, jestli tohle celé je šťastný start odboru strategické komunikace? - Vytváří to ale zase prostor vysvětlit ty věci. Dobrá stránka toho celého je, že –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a to je i to, co říká Ota Foltýn –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ v České republice není možné dělat cenzuru, protože na to neexistuje žádný právní rámec.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované