Článek
Ministerstvo vnitra spustilo informační kampaň vysvětlující vládní politiku, která vyjde na 40 milionů korun. A to v době úspor, kdy se kabinet tváří, že neutrácí marně ani korunu a škrtá, kde může. Není podobná kampaň nevhodná?
Hostem Ptám se já byl vicepremiér, ministr vnitra a předseda hnutí STAN Vít Rakušan.
O rozsáhlé kampani za 42 milionů korun poukazující na kroky vlády informovala média minulý týden ve čtvrtek. Ministr ji obratem hájil například na sociální síti X: „Pořád slyším, že stát s lidmi nekomunikuje. A když s nimi komunikuje, tak je to taky špatně.“
Kampaň, kterou má Rakušanův resort na starosti, má prý za cíl předávat základní informace lidem, kteří nesledují mainstreamová média nebo online zdroje. Ministerstvo přitom vychází z průzkumu, který si nechalo zpracovat a ze kterého vychází, že přibližně polovina lidí nemá o aktuálním dění dostatek informací. Vytvořilo proto web nenaletet.cz a od září také chystá rozsáhlou plakátovou kampaň ve veřejném prostoru. Běžet má déle než rok.
Podle opozice si ale pětikoalice jen dělá promo za peníze daňových poplatníků.
Rakušan v rozhovoru reagoval i na informaci, že používal šifrovaný telefon, která zazněla v rozhovoru spolustraníka Stanislava Polčáka v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes. Z hnutí ANO se snesla na Rakušana kritika, že stejný telefon používali ve stejné době i lidé zapojení do kauzy Dozimetr. „Ať si Andrej Babiš vzpomene s kým tancoval na svatbě paní Vildumetzové v kolečku za ruku,“ uvedl Rakušan v narážce na Babišův kontakt s podnikatelem Zakaríou Nemrahem.
Co chce ministerstvo v kampani lidem říct? Je nutné, aby za to v době škrtů platilo desítky milionů korun? A pomůže tím zlepšit komunikaci vlády, kterou kritizují odborníci i občané?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
1:00 Ředitel BIS Michal Koudelka dnes na semináři ve Sněmovně řekl, že BIS odhalila, že ruský agent platil známým osobnostem za šíření ruské propagandy v Česku. Jak vážný je to případ? - BIS se dlouhodobě zabývá tím, jestli takové případy existují. Pokud vidíme slovenskou realitu, vidíme, že ten vliv je tam evidentně mnohem větší. Ale i takový ojedinělý případ je hodný pozornosti. A to všech bezepčnostních složek. V našich podmínkách se spíše jedná o jev výjimečný.
2:30 Ty úplatky prý míří ke známým osobnostem, jsou z politiky, nebo ne? - Máme tady nejrůznější typy protestů, lidi, kteří živí tu scénu. A určitě kontakty těch lidí a nemusí to být bezprostředně politici. A může to mít důsledky pro náladu v České republice, dezinformace se tady šíří. - Máme čekat, že tyto informace třeba povedou k trestnímu stíhání? - Pokud jsou identifikovány konkrétní osoby, šetření určitě bude potřebovat.
4:00 Proč je nutné, aby Ministerstvo vnitra v časech úspor a škrtů utrácelo 40 milionů za reklamní kampan? - Těch 40 milionů korun, o kterých se píše, je rámcová objednávka maximálního plnění. To znamená, že z té částky může být finálně utraceno třeba 10 milionů a nic se neděje. Záleží to na aktuální potřebě.
5:50 Co přesně chcete tou kampaní lidem říct, jaká základní témata? - Je to především záležitost Ministerstva vnitra. Držme se té vnitřní bezpečnosti. Měli jsme tady rozpory mezi ukrajinskou a romskou komunitou. Tady se dá vést velmi cílená regionální kampaň. Která vysvětluje a upozorňuje na dezinformace, že někdo někoho zabil nebo znásilnil, je šíření poplašné zprávy. Chceme akcentovat i to, že naše pomoc Ukrajině bude mít velmi brzy i pozitivní ekonomické důsledky pro celou Českou republiku. Ale jsou to další otázky vnitřní bezpečnosti, ať už se to týká migrace, ilegální migrace nebo jednání o migračním paktu. Chceme prostě lidem dávat fakta.
7:00 Spolupracujeme i s jinými resorty. Budeme určitě dávat možnost i ostatním resortům. - A co téma konsolidačního balíčku? - Není to primární téma, ale pokud bude celovládní shoda, můžeme toto využít.
9:00 Tvrdíte, že kampaň už půl roku běží - kde a jak? - Ta kampaňová složka už běžela. Měli jsme výlepovou kampaň, měli jsme už velmi úspěšný projekt na nástěnkách v Libereckém kraji, kterým se často smějeme, ale každý na té vesnici se u nich zastaví a čte je. Měli jsme výlepové plochy na nádražích a podobně.
12:00 Nemůžeme si dovolit utrácet peníze neúčelně. Ale finanční prostředky určené do pocitu bezpečí obyvatel jsou účelně vynaložené peníze, protože reálná bezpečnostní situace není horší než před covidovou dobou, ale pocit bezpečí se snižuje. A my musíme jako stát investovat do toho, aby lidé dostávali informace, které mají potenciál tu celospolečenskou tenzi zklidňovat.
14:00 Kampaň má začít v září a skončit za rok. Bude tak probíhat během eurovoleb a krajských voleb. Proč jste ji neudělali letos, kdy žádné volby nejsou? Mohli jste se vyhnout spekulacím… - Letošní rok byl zcela výjimečný. Vláda se nemůže řídit tím, jestli to bude činit nebo nebude činit ve volební rok. To prostě není možné, protože u nás jsou volby každý rok. - Ale měli jste na to specializovanou osobu, Michala Klímu na Úřadu vlády, pak tu agendu přejal poradce pro národní bezpečnost Tomáš Pojar, který například téma dezinformací spíše zlehčuje a tvrdí, že není potřeba nic systematického dělat. - On je rozdíl mezi zlehčováním faktu a tím, jak se o tom mluví, to je něco jiného. Boj proti dezinformacím, to, že proti něčemu bojujete, vždy vyvolává agresi na druhé straně. Namísto „boje proti dezinformacím“ mluvme radši o tom, že budujeme odolnou společnost. A to je věc, kterou prostě vláda dělat musí. A výdaje s tím spojené jsou v podstatě - a teď tím pobouřím všechny - mandatorní, to znamená povinné.
16:00 Server iDnes přišel o víkendu s informací, že jste po volbách 2021 používal šifrovací telefon, přes který s vámi komunikovali lidé blízcí kauze Dozimetr. Serveru jste to vysvětloval tak, že jste měl šifrovací telefon z bezpečnostní důvodů, aby vaši komunikaci nesledovala bezpečnostní divize společnosti Agrofert. To jste myslel vážně? - V té věci se nemám za co stydět. Že jsem komunikoval s lidmi spojenými s Dozimetrem, odmítám. (…) Hovory z našich kancelářích se dostaly, kam neměly. Naše kancelář po volbách potenciální vládní strany nebyla bezpečná, ty informace nebyly v bezpečí. My jsme přijali opatření. - Odposlouchával vás někdo? - Já jsem přesvědčen, že ano, nicméně ten důkazní materiál nemám. - A kdo to byl, Agrofert? - Nemám pro to důkaz, ale je to jedna z možností.
21:40 Já se za to nestydím. Šifrovaný telefon jsem aktivně nepoužil, ve chvíli, kdy jsem se stal ministrem vnitra, byla moje komunikace zabezpečena jiným způsobem. My samozřejmě na Ministerstvu vnitra máme možnost šifrované komunikace, má to pan premiér, všichni mistři. Na šifrovaném telefonu jako takovém není nic špatného. Špatné je to, když s tím šifrovaným telefonem mluvíte s někým, s kým byste opravdu jako politik mluvit neměli, a to já jsem nikdy neudělal. S panem Redlem jsem nikdy nemluvil, nikdy jsem ho neviděl, nemám na něj ani telefonní číslo.
23:30 Možná mnohé znervózňuje, že právě já sedím na Ministerstvu vnitra, protože kdy se stalo, aby měla policie zcela volné pole působnosti?
24:30 Ale když jste naznačoval, že někomu něco vadí, tak budete na někoho ukazovat? - Nebudu, protože ty informace nemám. - Míříte na Andreje Babiše a MF DNES? Máte pocit, že je to útok ze strany ANO? - Každopádně i ty dnešní reakce, které ukazují, jak se vyjadřují politici ANO… V brzkých ranních hodinách začala twitterová smršť, která je občas legrační. Paní bývalá hejtmanka Jermanová mě z něčeho očerňuje a už zapomněla dodat, že její dva nejbližší spolupracovníci na Středočeském kraji byli odsouzeni. Pan Andrej Babiš možná zapomněl dodat, s kým tančil ve svatebním veselí v kroužku za ruku. Já narozdíl od nich lidi spojené s touto kauzou, pokud nepočítám vlastní spolustraníky, nikdy neviděl a nikdy s nimi nebyl v kontaktu.
Ptám se já, Marie Bastlová
Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.
Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.