Hlavní obsah

Babiš by za peníze prodal i svoji babičku, říká Hladík

Hostem Ptám se já byl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •
Článek

Předvolební preference půl roku před volbami drtivě favorizují hnutí ANO. Co by se muselo stát, aby vládní koalice měla šanci tento náskok alespoň zmírnit?

Hostem Ptám se já byl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Podle posledního volebního modelu agentury STEM by ANO ve volbách získalo 33,7 procenta hlasů před koalicí Spolu (17,3 %) a Starosty (10,6 %). SPD by získalo 8,9 %. Do Sněmovny by se ještě dostali Piráti (6,9 %), koalice Stačilo! (5,9 %) a Motoristé s 5,3 procenty hlasů.

Hladík přiznává, že ANO „vede o parník“, ale je podle něj důležité, aby se našlo 101 poslanců, kterým jde o Česko: „Kteří jako Trump nebudou šaškovat nebo prodávat republiku, a to se stane, pokud Andrej Babiš bude premiérem.“

„Andrej Babiš je totiž stejný jako Trump. On by za peníze prodal i svoji babičku,“ řekl Hladík o předsedovi hnutí ANO, který podle něj pro popularitu udělá vše: „Andrej Babiš se bude mstít. Pokud získá moc, tak se bude mstít a bude se mstít jinak než Miloš Zeman, protože Miloš Zeman na to neměl dostatek síly daný ústavou, ale premiér země má úplně jiné pravomoci, než má prezident.“ Hladík odmítá, že by šlo o téma Antibabiš. Podle něj jde o reálný popis situace a hrozby, která dle mínění ministra může přijít.

Premiér Petr Fiala dnes na konferenci Naše bezpečnost řekl, že Evropská unie musí dát kvůli současné mezinárodní bezpečnostní situaci na druhou kolej oxid uhličitý a zaměřit se jiným směrem: na vědecké patenty, startupy, inovace, moderní letadla nebo drony.

Podle Hladíka ale například Green Deal a obrana nejdou proti sobě. „Naše bezpečnost je ohrožená. Ale ta bezpečnost musí být taky ta energetická a nedává smysl být závislý na fosilních palivech, dává smysl si tu energii vyrábět, a to je jedno, jestli to je biometan, vodík nebo elektřina z obnovitelných zdrojů na svém vlastním území, a to se dneska neděje.“

Jak chce ministerstvo zastavit nelegální vývoz odpadu do Česka? Zvládneme financovat zbrojení i Green Deal současně? A budou lidovci ještě někdy kandidovat samostatně do Sněmovny?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

01:00 Před Vánoci navezly kamiony stovky tun nebezpečného odpadu na nelegální skládku do okolí Jiříkova na Bruntálsku.(…) Vy jste říkal, že se zasadíte o to, aby německá strana ten odpad odvezla. Podaří se to? - Teď je to tak, že když odpad leží na zemi, tak musí inspekce provést šetření, zjistit původce, předat to ministerstvu. To musí kontaktovat příslušný orgán na německé straně, ti musí vyzvat tu firmu, aby si to odvezli… všechno tohle proběhlo. Ta firma má ještě týden ze strany německých úřadů na svoji reakci.

2:00 A když ta reakce nepřijde? - Pokud by nepřišla, tak to zlikviduje česká strana. A ty peníze nám budou muset zaplatit Němci. - A zaplatí? - Pokud nezaplatí, tak čeká Německo mezinárodní soud.

2:20 Používáme často tyhle všechny nástroje? - Chceme to používat, ale budeme to muset dělat čím dál častěji. Nelegální odpad se do Česka vozí čím dál tím častěji. Jenom loni zastavili celníci třikrát víc kamionů a otočili je zpátky. Je to Polsko, Německo, Rakousko, Itálie. Tyhle čtyři země jsou nejčastější.

3:30 Kolikrát už Česko požádalo nějaký jiný stát o proplacení nákladů? - Poprvé to bylo u Polska. Pokud se to nepodaří odvézt teď, tak to bude podruhé u Německa.

4:50 Za 14 dní na Radě ministrů životního prostředí navrhnu tři konkrétní změny v evropské legislativě. Za prvé, aby byla společná databáze všech pokut, my dneska nevíme, když někdo dováží, jestli nebyl pokutován v Itálii nebo v Německu. Za druhé, abychom měli jedno kontaktní místo na straně jiného státu, jenom v Německu jsou těch orgánů, které rozhodují o odpadu, tři stovky. A za třetí, abychom dokázali rychleji ten odpad vrátit. Když se sem naveze nelegálně, tak za den. Papírování a prokazování potom ale trvá dlouhou dobu.

5:40 Máte odhad, kolik nelegálních skládek v tuhle chvíli na území Česka je? - Nemám, protože ne o všech víme. Těch, o kterých víme, jsou desítky. Těch nelegálních, o kterých si myslíme, že jejich původce je odpad ze zahraničí.

6:00 A jste spokojen s tím, že v jednom případě se nám podařilo přeúčtovat náklady polské straně, druhý případ teď řešíme s Německem. Není to málo? Pokud jich jsou možná desítky, možná tedy spíš stovky podle toho, co mapují kolegové z redakce. - Já si myslím, že v celé řadě věcí, a tady o tom Jiříkovu jsem o tom přesvědčený, se jedná o naprosto jako cílenou trestnou činnost v této věci. - Vy jste mluvil o náznaku, že to může být organizovaný zločin. - Zatím to musí prokázat policie.

19:16 Zvládneme současně financovat Green Deal i zbrojení? - Ono se vždycky o tom mluví, jako kdyby to měl být náklad. Ale je to jednoduché: buď si energie budeme vyrábět na svém vlastním území, anebo je budeme dovážet. Dnes ve formě ropy a zemního plynu. Jsme obrovským způsobem závislí, a to je jedno, jestli na Rusku, na Blízkém východě, na Americe. Není lepší si tu energii vyrobit na svém území, mít na to technologie? Tohle to je hlavní cíl –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ energetická bezpečnost a soběstačnost. Proto kombinace jádra a obnovitelných zdrojů tak, abychom si energii dokázali vyrobit na svém území.

20:30 Takže podle vás to v žádném konfliktu není? Spousta politiků hovoří opačně, například vaši kolegové z vlády, ministr financí Zbyněk Stanjura. - Já si myslím, že to takhle není. Green Deal je otázka inovací, nových technologií, zajištění energií právě na našem území. Je to o ochraně vnitřního trhu, je to o adaptaci na zvyšující se teploty, je to o cirkularitě materiálu. A pak je tam spousta věcí, které jsou problematické a zbytečné. A ty my chceme změnit a máme na to jako vláda jasný názor. Green Deal nejsou auta, ale velmi často se to zúží jenom na auta. I já jako ministr životního prostředí říkám: Auta nechte být, protože to technologicky přijde samo.

21:50 Ale to jste přehodnotil? Vy jste před týdnem řekl pro CNN Prima News, že zákaz spalovacích motorů u aut je blbost. Ale žádný váš podobný výrok z roku 2023 jsem nenašla. - Já jsem možná přitvrdil rétoriku v té blbosti, ale obsahově jsem naprosto konzistentní. A už jsem to dokonce říkal při tvorbě programu koalice Spolu v roce 2021. - Například v rozhovoru pro Aktuálně z roku 2023 jste se proti tomu vůbec nevymezil. - Tak já zkusím popsat ty spalovací motory.

22:50 U spalovacích motorů jsou dvě věci: Za prvé pokuty od automobilek za to, že nesplní limity. Tam už Evropská komise sama navrhla rozvolnění. Za druhé je rok 2035, tady jsem bytostně přesvědčený o tom, že v roce 2035 bude levnější výroba elektromobilu nebo jiného emisně neutrálního mobilu než spalovacího motoru. Takže z toho důvodu říkám, že není problém to zrušit.

24:00 Když teď říkáte, že zákaz spalovacích aut je blbost, tak v roce 2023 jste na otázku, jestli se mají zakázat auta se spalovacími motory, řekl: „Musíme vysvětlovat, proč to děláme. Klima se úplně mění.“ Je to otočka motivovaná blížícími se volbami? - Ne. A citujte mě vždycky plně. Já jsem říkal, je to blbost, protože ty technologie budou levnější. - Ne, to tady neříkáte, tohle „protože“ tam není. Já vám to můžu přečíst celé, pane ministře, není to tam. - A můžu ještě doříct i další tři věci?

24:50 Ty další se týkají vodíku, protože dneska vodík je budoucnost. Elektřina, vodík. Ten vodík dneska můžeme vyrábět jenom z obnovitelných zdrojů. A bohužel my jich pořád máme hrozně málo. To znamená, že my chceme vodík i takzvaně nízkoemisní, což je z jádra, a to zatím pořád ještě drhne v Evropě. Potom je to otázka klimatického cíle 2040 tak, aby byl realistický. A poslední věc je rozvolnění nástupu EU ETS2 (Směrnice, která do systému emisních povolenek zahrne spalování paliv v odvětvích budov, silniční dopravy a ostatních průmyslových činností. - pozn. red.).

26:13 Green Deal, nebo zbrojení. Jsou to populistické výroky? - Určitě to nejsou populistické výroky. Naše bezpečnost je ohrožená a my se cítíme mnohem ohroženější ve střední Evropě s velkou blízkostí Ukrajiny a Ruska, než se třeba cítí Španělé nebo Italové. Pro Čechy je to opravdu blízko, takže bezpečnost je téma číslo jedna. Já jenom k tomu přidávám, že bezpečnost musí být taky ta energetická. Nedává smysl být závislý na fosilních palivech, dává smysl si tu energii vyrábět. A je jedno, jestli to je biometan, vodík nebo elektřina z obnovitelných zdrojů na svém vlastním území. A to se dneska neděje. My jsme závislejší na dovozu fosilních paliv, především na ropě a zemním plynu.

32:40 Jaký je z vašeho pohledu recept pro to, aby Spolu mělo šanci zvrátit současné předvolební preference, které řadu měsíců favorizují hnutí ANO? - My jsme v situaci, kdy hnutí ANO vede prostě o parník. Ale důležité je, aby tady bylo 101 poslanců, kterým jde o budoucnost, bezpečnost a občany České republiky. Kteří tady jako Trump nebudou šaškovat nebo prodávat republiku. A to se stane, pokud Andrej Babiš bude premiérem.

33:45 Andrej Babiš je totiž úplně stejný jako Trump. On by za peníze prodal i svoji babičku. Je to člověk, který je bez skrupulí, dělá cokoliv jenom proto, aby získal popularitu, aby získal moc. Babiš se bude mstít, pokud získá moc. A bude se mstít jinak než Miloš Zeman, protože Zeman na to neměl dostatek síly daný ústavou, ale premiér má úplně jiné pravomoci. A z toho mám velkou obavu. To je věc, kterou budeme říkat voličům, ale za druhé jim také budeme říkat, kam se Česká republika bude posouvat. Bude se posouvat ekonomicky, hospodářsky, společensky a bude se posouvat dál a dál víc.

34:40 A myslíte, že tím teď přesvědčíte voliče, těmito nekonkrétními body? Antibabiše jsem pochopila… - To není Antibabiš, to si myslím, že je reálný popis aktuální situace. Ta hrozba tady existuje.

Ptám se já, Marie Bastlová

Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované