Článek
Praha už několikátý rok za sebou řeší kritický nedostatek míst na středních školách. Ta chybí na gymnáziích, lyceích i v maturitních oborech. Na školy se často nedostanou i děti s extrémně dobrými výsledky. Kdy se to změní?
Hostem Ptám se já byl pražský radní pro školství Antonín Klecanda (STAN).
Zatímco loni provázel přijímačky na střední školy chaos a následná panika, zda se uchazeči vůbec někam dostanou, letos je situace pro děti a jejich rodiče díky elektronickému systému přihlášek mnohem přehlednější. Přesto nový systém nepřinesl tolik očekávanou úlevu všem. Na maturitní obory v celém Česku se přihlásilo zhruba o pět tisíc dětí víc než loni (celkem 121 tisíc). A stejně jako loni tak někde došlo na boj o místa. Nejhorší situace je tradičně v Praze.
Na školy se nedostalo 16,2 procenta žáků devátých tříd (nepřijatých bylo asi 1500 deváťáků, někteří i s vysokým počtem bodů), zatímco v celé republice byl průměr nepřijatých jen šest procent.
Pražský radní pro školství Antonín Klecanda je přesto v klidu, místa na školách se podle něj najdou: „Jsem přesvědčený o tom, že druhé a třetí kolo ukážou to, že žáci, co mají studijní potenciál, mají hodně bodů, se dostanou na maturitní školu. Když uvidíme, že ve druhém kole se nám nedostali, tak doopravdy budeme hledat, kde otevřeme další třídu, aby se ty děti, co mají tenhle bodový potenciál, na maturitní školu dostaly.“
Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) Praha situaci podcenila. Jeho spolustraník Klecanda kritiku odmítá s tím, že se metropole snaží kapacity postupně navyšovat a pro žáky z hlavního města by tak místa stačila. Prahu ale zatěžuje stále větší počet studentů z dalších krajů, hlavně ze středních Čech. A na takové navyšování kapacit podle radního Praha nemá peníze.
Kdo by měl nést zodpovědnost za nedostatečné kapacity na pražských školách? Má hlavní město vůbec nějaký plán do budoucna? Nebo čeká žáky v Praze nejistota i v dalších letech?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
1:00 Přečetla jsem si váš čerstvý rozhovor pro Deník N, kde říkáte, že to s místy na středních školách v Praze bude jenom horší. To je opravdu tak vážné? Zní to totiž hrozně. – Když se koukneme na demografii, tak žáků v Praze a ve středních Čechách bude přibývat, takže přestože celorepubliková demografie po pár letech bude klesat, tak v Praze a ve středních Čechách to tak nebude. Takže my musíme navýšit, a to o dramatická čísla, počet míst na středních školách, jinak situace bude horší. Přestože jsme je navýšili oproti loňsku o dva tisíce míst, tak opět to první kolo bylo takové, že ne na všechny se hned dostalo.
4:00 Počty žáků z ostatních krajů nám dramaticky rostou. Já jsem loni říkal, že ten problém za rok bude ještě větší, a snažil jsem se, abychom navýšili místa v Praze co nejvíc. (…) V co nejrychlejší době bychom měli navýšit kapacity o 12 tisíc míst.
7:00 Kolik míst přibude pro příští rok? – Přesné číslo vám neřeknu, protože ho upřímně nevím. Já se snažím, aby to rostlo co nejvíc, ale uvidíme, jak se bude dařit získat stavební povolení, jak získáme finance na školy a jak budou rychle přístavby a podobně. To navýšení musí být do dalšího roku a musí být co nejvyšší, protože máme příští rok zase více dětí, o 600, takže je jasné, že by to chtělo navýšit alespoň o těch 600 míst.
8:00 Zároveň oslovujeme všechny možné instituce, jestli mají budovy na prodej. My už se rok snažíme jako Praha koupit budovy, do kterých bychom dali střední školy, jednu už jsme koupili, další máme vytipované.
10:00 Kdy se podařilo Praze postavit novou školu? – Upřímně nevím.
11:00 O té demografii se ale ví už roky, jak to vysvětlíte Pražanům, že se zatím nestalo vlastně nic? – Nemyslím, že se nestalo nic. Těch míst přibývá každý rok o několik set. Problém je, že není jasně definováno, odkud kam se žáci mohou hlásit. Potom je velký problém středních škol, že není jasné, kdo má ty přístavby financovat. Třeba u dopravy je Státní fond dopravní infrastruktury a tohle je podle mě nutné, aby bylo i u školství, prostě Státní fond školské infrastruktury.
12:00 Není to ale selhání a pro spoustu lidí těžko pochopitelné, že Praha jako nejbohatší český region říká, že má problém financovat výstavbu škol? – Ona je bohatá z hlediska HDP, ale z hlediska financí vůbec bohatá není. Když se koukneme, co dostává třeba Vídeň a co dostává Praha od státu, rozpočtové určení daní, tak je to velmi špatné. Praha veškeré investice nestíhá. Samozřejmě já bych řekl, že primární je školství, ale někdo jiný řekne, že doprava. Praha dává velkou část svého rozpočtu do dopravního podniku a do dopravních investic. A do školství dlouhodobě za všech politických reprezentací bylo financí málo.
13:00 Takže to prostě dlouho nebyla pro pražské politiky priorita? – To je právě otázka, jestli ne spíš pro ty v republice. Kdyby Praha doopravdy měla zodpovědnost za své studenty, co jsou v devátých třídách, tak i ty školy, které má zřízeny, stačí. Ale tím, že Praha je poměrně dost zatížená studenty z ostatních krajů, tak to potom nestačí, přestože to navyšuje. Praha do školství dává naprosto nejvíc ze všech krajů.
15:00 Třeba v Brně je ale ještě větší poměr studentů, kteří nejsou brněnští, na středních školách a neslyšíme takové nářky z Brna. – Určitě, ale Brno nezřizuje ty střední školy, zřizuje ho Jihomoravský kraj. A Jihomoravský kraj je zodpovědný za to, že ta místa jsou. – Ale neslyšíme to ani od Jihomoravského kraje. – Jihomoravský kraj platí ta místa a rozhodne se, jestli to platí v Brně, nebo někde jinde. Kdežto Praha a Středočeský kraj jsou dva rozdílné kraje. Máte pravdu, že samozřejmě musí probíhat jednání i se Středočeským krajem.
16:00 Ona probíhají, my jsme měli schůzku i s panem ministrem. A diskutovali jsme, kde ta místa mají přibývat. A my se v tom názoru lišíme. Já říkám, že stejně jako v Praze mají vyrůst nové kapacity, mluvím stále o těch 12 tisících místech, tak si myslím, že stejně tak ty kapacity musí vyrůst v Benešově, v Berouně a podobně. Aby se nestávalo, že ti žáci musí jet do Prahy kvůli vzdělání, protože třeba v jejich okolí jsou školy přeplněné.
20:20 Já tady na účtech nemám hromady volných peněz, ze kterých bych stavěl školy. Většina našich pražských financí je alokována do dopravy. – Ta Praha to má ale těžké, že pane radní? – Doopravdy to má Praha těžké. Ne že ne. Jsem přesvědčený, že kdybychom peníze na školství měli, tak moji předchůdci by těch škol postavili víc. Ale my, stejně jako stát tvrdě vyjednává o rozpočtu, tady taky stejně tak vyjednáváme. – Což je o hodně víc než nic. Protože jsme se shodli na tom, že si nemůžeme vzpomenout, kdy byla poslední nová střední škola postavena. – To je pravda.
22:00 Co by pomohlo? O částečné spádovosti jste ještě loni říkal, že nepomůže, protože známe problém se spádovou turistikou u základních škol. Co se stalo, že jste teď změnil názor? – Spádovost nakonec nikdy nebude ani to bodové zvýhodnění z toho daného kraje, bohužel. (…) Jak jsme se o tom bavili na ministerstvu a s dalšími kolegy, radními z ostatních krajů, tak se to nestane, protože většina je proti tomuto řešení.
25:00 Co tedy s tím? – Doufám, že trošku ještě uzpůsobíme a změníme styl přihlášek, protože větší množství přihlášek by nám pomohlo i v tom druhém kole. Potom si myslím, že by mělo dojít k tomu, že studenti dělají ty testy dopředu, než podají přihlášky. Už dopředu by třeba věděli, že si budou vybírat z jiného okruhu škol. A potom je otázka dalších jednání, jestli vzniknou nějaké fondy infrastruktury, aby se doopravdy stavělo více.
29:00 Vy máte tři děti. Kdy si začnete prožívat na vlastní kůži to martyrium, o kterém tady mluvíme?
Já to prožívám. Mám dceru v páté třídě, která měla dostatečný počet bodů na to, aby v jakémkoliv jiném kraji na tom gymnáziu byla. V Praze ale se 70 body nemáte šanci. (…) A v deváté třídě je to v podstatě velmi podobné, ne-li stejné.
30:00 Vnímáte tu současnou situaci jako mrhání potenciálem dětí? – Jak pan Vít Šimral (předchozí pražský radní pro školství za Piráty, pozn. red.), tak já jsme poměrně snížili množství nematuritních škol a převedli je na maturitní společně s řediteli. Takže já jsem přesvědčený o tom, že druhé a třetí kolo ukážou to, že ti žáci, co mají studijní potenciál, mají hodně bodů, se dostanou v tom druhém nebo třetím kole na školu, která je maturitní, je toho typu, který chtějí.
31:00 Doopravdy budeme hledat, kde otevřeme další třídu, aby se ty děti, co mají tenhle bodový potenciál, na maturitní školu dostaly.
Ptám se já, Marie Bastlová
Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.
Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.