Článek
Zatímco digitalizaci stavebního řízení drtí kritika, Ministerstvo práce sklízí za totéž pochvaly. Daří se mu převádět vyřizování dávek do onlinu a další revoluční změny slibuje. Jak to, že jednomu úřadu to jde a druhému ne?
Hostem Ptám se já byl vrchní ředitel IT sekce Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Karel Trpkoš.
Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš (Piráti) prožívá opravdu horké léto. Kvůli problémům s digitalizací stavebního řízení schytává kritiku od veřejnosti, odborníků, opozice i koaličních partnerů. Naposledy ve středu ho kvůli přetrvávajícím potížím systému grilovali senátoři a úředníci stavebních úřadů. Ti vyhrožují stávkou nebo výpověďmi. Bartoš slibuje, že se vše vyřeší do konce prázdnin.
O to víc teď ve vládních řadách kontrastuje práce Mariana Jurečky (KDU-ČSL). Jeho Ministerstvo práce a sociálních věcí je za digitalizaci totiž naopak dlouhodobě chválené a podle mnohých se stává průkopníkem ve zpřístupnění online služeb lidem. Výrazně mu v tom pomáhá právě šéf IT sekce Karel Trpkoš, který na resort přišel se zkušenostmi ze soukromého sektoru.
Proč se digitalizace stavebního řízení nedaří, je to extrémně těžký úkol? „Je to úplně standardní úkol, není to raketová věda. Není to tak, že je to třeba o tři, o čtyři levely složitější než věci, které děláme my,“ říká Trpkoš. Do ostré kritiky kolegů se ale pouštět nechce. „Jsem radši, když někdo něco udělá a pak to doladí, než když se lidé bojí a pak se nic neudělá. To je největší průšvih.“
Za Trpkošova působení MPSV mimo jiné loni po letech uzavřelo kauzu dodávky IT systému pro vyplácení dávek, kterou provázely policejní vyšetřování a soudy (systém bude tři roky spravovat firma OKsystem, poté už by se o něj mělo starat samo ministerstvo). Výrazně se také zjednodušilo vyřizování dávek, žádosti je od léta 2022 možné podávat online přes portál Jenda. A resort slibuje i další změny.
Je to, co se daří Ministerstvu práce, skutečná digitalizace? Proč se v Praze vyřizování dávek stále zpožďuje? A jak ve státní správě zaplatit a udržet dobré IT specialisty?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.
Co v rozhovoru zaznělo?
1:00 Je chvála digitalizace na vašem resortu podle vás na místě? - Jestli je na místě chvála, to asi neumím moc posoudit. Na druhou stranu, ano… - Teď jsem vám dala jedinou příležitost tady v pořadu se pochválit. - Já jsem spokojený. Za dva a půl roku jsme udělali obrovský kus práce. A to jak v oblasti, která je vidět. To znamená pro občany jsme přinesli řešení, kde jsme se téměř dostali na úroveň bank. Služba naší klientské zóny snese srovnání s bankovními aplikacemi.
2:00 Mluvíte o aplikace Jenda. - Ale obrovské věci se v rámci digitalizace staly i uvnitř úřadu a zejména na úrovni věcných sekcí. Je to podmínka toho, aby se digitalizace dala úspěšně dělat. Takže na MPSV jsou věcné sekce, které umí být partnery IT, takže ty věci jdou v podstatě samy.
3:00 Je to, co dělá MPSV skutečná, nebo falešná digitalizace? Šéf Digitální informační agentury Martin Meseršmíd nám loni v pořadu říkal, že se potřebujeme zbavit falešné digitalizace, která je předstíraná ve státní správě přes datové schránky, a musíme se dostat ke skutečné digitalizaci. - My v podstatě datové schránky pro digitalizaci téměř nepoužíváme. Tím bychom digitalizaci vůbec nenazývali. My jsme řešení postavili na klientské zóně Jenda. Opravdu chceme občanovi přinést úplně stejný zážitek, jako když komunikuje s bankou.
4:00 Tak pojďme k tomu zážitku, který klient má, když používá vaši aplikaci Jenda. Sice nemusí na úřad, ale možná se ten zážitek trochu zhoršuje, když mu pak nepřijde dávka. - To není jenom o tom tu dávku podat a doložit, ale je to taky o tom vyhodnotit nárok na dávku. A v řadě případů může dojít k tomu, že nárok buď není oprávněný, nebo je potřeba doložit ještě něco dalšího. My umíme i velmi dobře měřit, jak se našim klientům ta klientská zóna líbí a musím říct, že zákaznická zkušenost je na velmi vysoké úrovni, snese srovnání s bankovními aplikacemi.
6:00 Ale zjednodušilo online rozhraní práci i pro úředníky, kteří potom žádosti zpracovávají? Zejména v Praze výplata dávek stále drhne, mluvčí řady úřadů práce říkají, že jenom 50 procent žádostí stihnou vyřídit v zákonné lhůtě. - Máte pravdu. A víte, co je na tom nejlepší? Že teď už to není 50 procent. Já mám čísla z poslední doby a v některých případech jsme už někde kolem 80 procent.
7:00 Samozřejmě Praha ještě není na číslech, která bychom chtěli. Celá republika je už na úplně jiných číslech. Ale zároveň platí, že Praha je zhruba asi tak pětkrát lepší, než byla před rokem, dvěma. Všechna opatření, která děláme, mají nějaký náběh.
9:00 Tady mám článek iRozhlasu, kde podle předsedkyně odborové sekce organizace Úřadu práce Simony Struhové je zatím digitalizace přívětivá jenom pro žadatele a ne pro zaměstnance, protože jim naopak kvůli digitalizaci práce přibývá. Neříká pravdu? - Mám paní předsedkyni Struhovou moc rád a vždycky, když si o tom popovídáme, tak má potom úplně jiný názor. - To byste jí možná měl zavolat. - Já jí zavolám. (…) My opravdu dbáme velmi důrazně na to, abychom skutečně zjednodušovali i procesy pro úředníky.
10:00 Chápu, že v některých případech to může u pracovníků vzbudit frustraci. My měníme procesy hodně a rychle. Když tu digitalizaci chcete udělat dobře, tak musíte respektovat okolnosti, které jsou pro to podmínkou. Já mám prostě čtyři roky, nevím, co bude za čtyři roky po skončení volebního období. Ten úkol, který mi Marian Jurečka dal, musím za čtyři roky zvládnout. Otevřeně říkám, že jdeme v řadě případů daleko rychlejší cestou a máme méně času na adaptaci, než třeba šli v bankách.
12:00 To, co vlastně přijde Jendou, vy vůbec netisknete, zpracujete to v agendovém systému, kam se vám to automaticky propíše. (…) Není to jako před dvěma lety.
13:00 Kdy se tohle všechno propíše do Prahy, aby se žádosti vyřizovaly v zákonné lhůtě? - Je třeba rozlišovat, co je z pohledu úřadu splněná zákonná lhůta a co je z pohledu klienta. Nám vznikají disproporce na úrovni úřadu, klient podá žádost a ta žádost není úplná. Úřad řádně klienta vyzve, přeruší se řízení, neběží lhůta a klient čeká nebo klient dokládá ty skutečnosti, které po něm ten úřad chce. - Ale já se tady nebavím o těch případech, kdy lidé nedodají žádosti úplné. - Myslím, že do konce roku budeme ve lhůtách i v Praze.
22:00 A co je vaším cílem za ty čtyři roky? - Budu chtít, aby v okamžiku, kdy budu odcházet, 90 procent běžných činností s námi klient udělal digitálně.
26:00 Přivedl jste si vlastní tým. Kolik jich je a kolik v průměru berou? - Nám přišlo zhruba 35 lidí a ještě nekončíme. Tu pyramidu stavíme od shora, od těch nejcennějších lidí. V okamžiku, kdy si to umím řídit, můžu ty programátory nabírat i externě. (…) Průměrnou odměnu vám neřeknu, ale řeknu vám některé pozice. Třeba ředitel odboru má výrazně nad 100 tisíc, aby to obstálo v tom konkurenčním prostředí. - Výrazně nad znamená kolik? - Průměrně 180 tisíc. Ale je to ředitel odboru, který má pod sebou přiměřené množství lidí. A tady férově řeknu, já se zcela odlišuju od zbytku ministerstva a zbytku státní správy, já extrémně dbám na výkon.
27:00 Ti moji lidé mají výkonnostní odměnu velmi tvrdě propsanou do kritérií. V podstatě to je úplně stejně, jako jsem to měl já v předchozích (soukromých) zaměstnáních.
29:00 Pro mě (jako IT specialistu) je trh, kde já prodávám svou práci, celý svět. Pro ty kluky z IT je jedno, jestli pracují pro firmu v Praze, v Německu, v USA. Když se podíváte na můj manažerský tým, tak v podstatě každý z nich byl nějakou dobu například v Německu, v Saúdské Arábii… My musíme respektovat to, že buď mu dáme ten plat, anebo mu ho nedáme, ale pak tam nebude pracovat.
32:00 Mám výhodu, že mám Mariana Jurečku. Když jsem přicházel na MPSV, tak za mnou přišel Marian Jurečka a řekl, jakou má vizi s úřadem, jakou má vizi v oblasti digitalizace. A v okamžiku, kdy jsme se na tom shodli, což nebylo těžké, jsme to tak začali dělat.
38:00 A co digitalizace stavebního řízení, proč se nedaří? Je to těžký IT úkol? - Je to úplně standardní úkol, není to raketová věda. Není to tak, že je to třeba o tři, o čtyři levely složitější než věci, které děláme my. Je to tak, že i rozsahem, tak, jak to kolegové prezentovali v tisku, je to prostě standardní úloha. - Kterou jenom nezvládli dostatečně? - Možná. Já neznám ten detail. - Já vím, že se vám nechce kritizovat kolegy. - Já jsem radši, když někdo něco udělá a pak to doladí, než když – a já to v té státní správě taky v řadě případů vidím – se lidé bojí a pak se nic neudělá. To je největší průšvih.
Ptám se já, Marie Bastlová
Podcast Marie Bastlové. Hard talk rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.
Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.