Hlavní obsah

Naše práce ve vládě je ceněná. Lidé to vidí, říká Bartoš

Hostem Ptám se já byl vicepremiér pro digitalizaci, ministr pro místní rozvoj a předseda Pirátů Ivan Bartoš.Video: Václav Dolejší , Seznam Zprávy

Článek

Stavební úřady se s novým digitálním systémem potýkají už třetí týden. Kde je chyba, že Portál stavebníka nefunguje podle očekávání? A podaří se odstranit velkou bolest Česka - zdlouhavé a složité povolovací procesy u staveb?

Hostem Ptám se já byl vicepremiér pro digitalizaci, ministr pro místní rozvoj a předseda Pirátů Ivan Bartoš.

Dlouho očekávanou digitalizaci stavebního řízení spustil stát 1. července. S cílem celý proces zjednodušit a zrychlit. I když asi nikoho nepřekvapilo, že se spuštění Portálu stavebníka neobešlo bez problémů a výpadků, ani po třech týdnech není situace na úřadech bez problémů. Úředníci se totiž potýkají s návalem starých žádostí podaných podle starých pravidel a zároveň stále řeší technické potíže s novým systémem.

Řadu závažných problémů už ministerstvo v posledních dvou týdnech v rámci aktualizace vyřešilo. Stavební úřady ovšem mnohdy dál hlásí, že je brzdí třeba pomalé připojení nebo komplikace s ovládáním nového systému. Zaměstnanci si také stěžují, že nebyli pro práci s novým portálem podle nových pravidel stavebního zákona dostatečně proškoleni.

„My nehledáme chyby, my hledáme společná řešení. A ve velmi individuálním kontaktu s velkými městy postupně toto ladíme. Takže když vidím ty štosy podaných žádostí, tak musím říct, že na stavebních úřadech dělají fakt srdcaři, snaží se to odbavit. Ten systém doladíme tak, aby přechod proběhl dobře,“ komentoval situaci ministr Ivan Bartoš (Piráti).

Mělo ministerstvo se spuštěním ještě raději počkat? Za jak dlouho v systému odladí všechny chyby? A jak si stojí Piráti před podzimními volbami?

Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači, ve své oblíbené podcastové aplikaci nebo ve videu.

Co v rozhovoru zaznělo?

1:00 Podle vašich vyjádření nové digitální stavební řízení funguje. Zatímco podle stavebních úřadů, měst a obcí je to téměř katastrofa. Tak kde je pravda? - Já jsem nezaznamenal, že bych někde řekl, že všechno je sluníčkové a bezproblémové, byť se mi to někteří politici, zejména opoziční, snaží vložit do úst. (…) Nový systém spuštěný k 1. červenci je skutečně revolucí ve způsobu, jakým se v České republice povolovalo, tedy papírová podoba, datové schránky. Lokální řešení na jednotlivých úřadech jsme „přetli“ ten systém do portálového řešení pro ty, co staví. A těch rozpracovaných žádostí a  podaných žádostí je asi osm tisíc a dva tisíce.

2:00 Na druhé straně ty systémy, které běží ve webovém prohlížeči, běží na straně úřadů. Ale samozřejmě ta změna je velmi náročná, ať už ve způsobu povolování, tak ve zpracování jednotlivých žádostí. A my jsme prakticky v denním kontaktu. Tak, jak zaznamenáváme nějaké další požadavky, je systém vyvíjen, rozšiřujeme ho a upravujeme, aby úředníci měli komfort, na který byli zvyklí.

4:00 A probíhá to zhruba, jak jste ve státní správě očekával? Nebo je problémů opravdu více, než jste sám čekal? - Je to fakt gigantická změna. Není to nějaký jednorázový systém, který obhospodařuje nějaký formulář na straně občana a pak potvrzení na straně úředníka. Je to skutečně robustní řešení. Já jsem slyšel některá vyjádření, která nebyla založena na pravdě, jako že systém neběží, nefunguje a podobně. Což není pravda, systém splňuje zákonné povinnosti. Pracujeme v týdenních cyklech na tom, abychom to co nejrychleji zprůchodnili i třeba v rámci nějakého doškolení, protože některé procesy od začátku do konce nejsou v  danou chvíli jasné i těm řešitelům.

4:30 A dost mě vadí - a udělala to nejen opozice, ale i některé potom interpretace - že Ministerstvo místního rozvoje je stavěno do nějakého gardu jako městům a stavebním úřadům. Přitom veškerá politika, kterou realizuje Ministerstvo místního rozvoje, tak i když se ty věci dotýkají občanů, tak přece mým partnerem jsou kraje a obce.

5:30 A neříkáte si teď zpětně, že jste možná jako ministerstvo podcenili právě tu přípravu, třeba proškolení všech úředníků? - Když jsme spustili testovací a školicí prostor, ve kterém pak probíhala jednotlivá školení, tak jsme si trošku povzdechli, že účast nebyla v prvních fázích na to, kolik úředníků ten systém pak může využívat, příliš velká. Nicméně na další termíny máme přihlášeno poměrně velké množství lidí. A ve státě i v komerční sféře to je velmi podobné, gigantické věci nejsou bez zaškobrtnutí.

6:00 Ale ve státní správě máte ještě jednu nevýhodu. Dokud to ten zákon neumožní, tak neexistuje nic jako provoz nanečisto s ostrými daty.

7:00 A není tedy chyba i na straně úředníků? Protože třeba neumí s tím portálem pracovat nebo, jak jste naznačoval, někteří podcenili školení? - My nehledáme chyby, my hledáme společná řešení. A ve velmi individuálním kontaktu s velkými městy postupně toto ladíme. A nebyli jsme to my, kdo vzbuzoval tu paniku. Tohle bych vyčetl opozici. Ale ze spousty důvodů v posledním měsíci před tím, kdy ten zákon vstoupil v platnost, se podalo obrovské množství zahájení stavebních řízení. Byť třeba ty žádosti nejsou úplné, zákon to umožňuje. (…) Takže já když vidím ty štosy podaných žádostí, tak musím říct, že na stavebních úřadech dělají fakt srdcaři, snaží se to odbavit. Je to podle mě vždy o partnerství spíš než o tom, že by se říkalo, že někdo udělal chybu v tom a v tom. Ve spoustě měst máme partnery na jiné projekty, takže ten systém doladíme tak, aby přechod proběhl dobře.

11:00 Ta změna je veliká a já vím i ze své zkušenosti, že když mám něco zaběhnuté nějakým způsobem, tak byť to další řešení může být třeba pohodlnější, tak samozřejmě překonat tu bariéru změny, pokud zároveň musíte pracovat v režimu každodenní činnosti, kterou po vás výkon přenesené působnosti požaduje, je náročné. Bude to nějaký proces, kdy se ty věci prostě budou ladit. Nechci to bagatelizovat, nikdy jsem neřekl, že je vše růžové.

13:00 Když si to podle vašich odhadů sedne a vše bude fungovat? - Z pohledu komfortu práce s Portálem stavebníka, to je to, co lidé vidí, kam nahrávají své žádosti a kde je podávají, nevnímám nějaký zásadní funkční nebo diskomfortní problém. - A kdy se stabilizuje nebo uklidní situace na stavebních úřadech, které jsou zavalené papírovými žádostmi? - Argument, že jsou stavební úřady zahlcené papírovými žádostmi podle starého zákona, zaznívá často. Vnímám to. Často jsou ty žádosti podány jako neúplné, budou se vracet. Tam se to může prodloužit. Ale chtěl bych, abychom ty nejdůležitější věci měli vyřešené v průběhu léta. Výsledkem budou první povolené žádosti. A ten systém pak bude ukazovat, což doposud nikdo neměl možnost vlastně říci, jak rychle se kde povoluje.

15:00 Podle mě nemůžete nikdy říct: A teď máme hotovo. Protože ten systém zastarává, nereaguje na nové požadavky, třeba na automatizaci, třeba rozřizování došlých žádostí či využití umělé inteligence pro jednodušší části. To je výzva, která bude na stole již velmi brzy.

17:00 Stavební řízení a digitalizace je pouze jedním z pilířů nebo z částí mozaiky dostupného bydlení. Musíme se dívat komplexně na situaci s bydlením, a proto třeba v naší reformě Bydlení pro život realizujeme programy z Národního plánu obnovy, chystáme 10miliardový balíček na dostupné nájemní bydlení a tak dále. Do druhého čtení jde zákon o dostupném bydlení.

18:00 Ale uvědomme si, že 10 let před covidem byla vlastně situace z pohledu trhu optimální. Byly poměrně levné peníze, dostupné hypotéky, rostla reálná mzda a stavělo se. I přesto ceny nemovitostí na komerčním trhu šly o 60 procent nahoru. Takže není úplně pravdou, co třeba říkala europoslankyně Dostálová, že byty jsou jako rohlíky, a když jich bude „toliko tisíc“, tak ceny budou nižší. Ono to tak úplně nefunguje, ten trh prostě funguje na principu nabídky a poptávky.

25:00 Stihnou si ještě vaši voliči uvědomit do voleb na podzim 2025, že Ivan Bartoš nám tady zařídil dostupnější bydlení? - Když se podívám na čísla, která považuji relevantní za účast Pirátů ve vládě, což jsou celostátní průzkumy, které ukazují náladu, kdyby byly do Poslanecké sněmovny volby teď, tak Piráti (i když teď byl chvilku pokles po evropských volbách), jsou běžně nad 10, 11  procenty. A naše práce ve vládě, ať už moje, ministra Lipavského nebo Michala Šalomouna, je ceněná. Myslím, že lidé vidí, jakou roli nejen v oblasti bydlení ve vládě Piráti hrají.

35:00 Nenaštval vás třeba z nějakých prestižních důvodů tak trochu ministr Marian Jurečka, že si šel vlastní cestou a nečekal na vaši pomoc Digitální agentury (DIA)? - DIA tady není od toho, aby dělala vývoj resortních systémů. Ministerstvo dopravy má svůj portál, daně mohu vyřešit přes datovku nebo další různé nástroje. 76 procent občanů využívá služby eGovernmentu. A já jsem naopak rád. Nemyslím, že digitalizace je konkurenční boj, protože je to služba občanům, takže jsem rád za každou službu, která ulehčí lidem práci, šetří čas, šetří peníze a šetří nervy.

Ptám se já

Rozhovory s lidmi, kteří mají vliv, odpovědnost, informace.

Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #ptamseja nebo na e-mail: audio@sz.cz.

Doporučované