Článek
Stál za zády několika politiků. Byl jedním z těch, kdo pomohl na politické výsluní Andreji Babišovi a vyhrál s ANO několikery volby. „Když jsem dostal Babiše do Strakovy akademie, odškrtl jsem si kolonku,“ říká v podcastu Mediální cirkus politický marketér Marek Hanč.
Marketingové oddělení hnutí ANO bylo svého času v české politice fenoménem. Lidé jako Marek Prchal, Petr Topinka, Alexandr Braun nebo Marek Hanč byli vnímáni jako trochu magické postavy v zákulisí hnutí ANO, které dokonalým marketingem dokázaly převálcovat hned několikery volby. A to navzdory škraloupům Andreje Babiše, jako bylo jeho členství v KSČ, soudy o spolupráci s StB nebo kauza Čapí hnízdo.
„Mám něco jako vnitřní problém se svojí minulostí. Za to premiérské křeslo Andreje Babiše, ke kterému jsem mu i já asi trošku, trošičku pomohl, jsem byl po zásluze potrestán a odměněn. Člověk se s některými věcmi prostě musí umět vnitřně vyrovnat,“ říká Marek Hanč, který byl hostem v nejnovějším díle podcastu Mediální cirkus.
Hanč přišel do týmu Babiše v průběhu roku 2014, bylo mu tehdy pouhých 27 let. Jako politický marketér měl roli Babišova spin doktora.
„To je práce s náladou, s agendou, kterou lidé chtějí slyšet, a na to vlastně roubujete statementy a obsah. Je to práce s informacemi, něco jako novinařina,“ popisuje Hanč to, co pro hnutí ANO zhruba sedm let dělal. Jak také sám říká, modeloval realitu tak, aby byla pro jeho klienta příznivější.

Dnes již bývalý poradce Andreje Babiše Marek Hanč (vlevo) a bývalý marketingový expert hnutí ANO Marek Prchal (vpravo), ve volebním štábu v obchodním domě Kotva v Praze, kde se zástupci hnutí připravovali 6. října 2018 na sledování výsledků komunálních a senátních voleb.
Ostatně jedním z výsledků jeho práce byla třeba i dnes už trochu pozapomenutá kauza lithium. Plakáty, na kterých hnutí ANO krátce před sněmovními volbami v roce 2017 začalo tvrdit, že ČSSD chce ukrást dva tisíce miliard za těžbu lithia tím, že vláda Bohuslava Sobotky udělila licenci na průzkum nalezišť lithia australské těžební společnosti. Ještě před volbami si tehdy ANO vynutilo mimořádnou schůzi Sněmovny a ČSSD ve finále dokázalo sebrat pár klíčových procent.
„Myslím, že to vymyslel Babiš a my jsme to zpracovali. Viděli jsme téma, které tady bylo. Udělali chybu. Máte venku ve veřejném prostoru agendu nastupující elektromobility, nedostatek zdrojů. A bez nějakého velkého projednání udělíte licenci na průzkum nějaké jiné firmě nebo firmě mimo Českou republiku? Nemáte dělat chyby,“ vypráví se zápalem a bez známky výčitek Hanč.
A zpochybňuje, že by lithium nějak zásadně ve volbách pomohlo hnutí ANO.
„Vyhráli jsme tehdy o dvě tři procenta? Nevyhráli. Vyhráli jsme o parník. Babiš byl dominantní. Byl schopen témata přebírat sociální demokracii, ať už to byly důchody, ať už to byla komunikace nějakých pozitivních ekonomických kroků, nechci říkat reforem. Měl vlastní agendu. Tohle ji doplnilo a dalo vám to finální vibe u voleb,“ vypráví Hanč.
Babiš ví, jak se dělá marketing
Ve volbách tehdy hnutí ANO získalo téměř 30 procent hlasů, sociální demokraté jen necelých osm procent. Babiš tehdy po volbách k sobě na pódium během tiskové konference přizval svého guru Marka Prchala a mocně děkoval celému marketingovému týmu.
„Andrej Babiš je talentovaný, vždycky jsem říkal, že ví, jak se dělá marketing. Ví, jak se dělá obsah. To, co předvádí Alena Schillerová, je z mého pohledu bizár, který nefunguje na voliče, v případě Andreje Babiše to funguje,“ říká Hanč o zákulisí práce pro Babiše a dodává:
„Nejlepší počin Andreje Babiše byly obě dvě jeho knížky. On byl autorem nápadu. Knížka O čem sním, když náhodou spím zafungovala jako geniální představa toho, že prostě bude líp. Pozitivní vize.“
Do služeb Babiše Hanč přešel trochu netypicky z ODS, která kolem roku 2013 spadla na dno.
„Bylo to o egu, to byl ten důvod, proč jsem tu práci vzal. Byl jsem mladý, chtěl jsem prostě vyhrát volby, to byla moje největší meta, vyhrát parlamentní volby, dostat se do Strakovy akademie. Tím jsem si splnil svůj cíl, odškrtl nějakou kolonku. A pak jsem si řekl, že postavím firmu soukromou,“ říká Hanč a pokračuje:
„Politika je droga a politický marketing. A to, že jste tomu blízko, je taky částečně návykové. Stoprocentně. Máte prst na tepu doby, jste součástí velkého příběhu. Je to sexy.“
A volil někdy Marek Hanč hnutí ANO, se kterým je tak spojený a kterému pomohl na vrchol?
„Nechodil jsem volit, nechodím volit. (…) Až budu vědět, že mám nějaký subjekt, který chci volit, tak ho půjdu volit, dlouho jsem ale u voleb nebyl,“ vyhnul se po krátkém zaváhání přímé odpovědi.
Hanč ve službách hnutí ANO a Andreje Babiše zůstal až do sněmovních voleb v roce 2021, po nich odešel. Dnes tvrdí, že to bylo náročné období i proto, že se na něm a jeho rodině svezly vyhrocené emoce ve společnosti, kdy se část veřejnosti proti Babišovi stavěla.
„Bylo to ostrakizování mojí ženy, která dělá módní návrhářku. Zažil jsem pískání na její přehlídce, přitom ona neměla s mojí prací nic společného. O část lidí jsem také přišel nebo jsem se musel vyrovnávat s verbálními útoky na ulici. Přenášelo se to na moje děti. Ta doba byla daleko víc excitovanější, než je teď,“ říká.
I když je úzce spojen s Babišem, začínal u jeho velké politické konkurence – u ODS. Ve straně byl dokonce členem, pomáhal s volbami už v roce 2008, pak nastoupil do kanceláře pražského primátora. Nejprve k Pavlu Bémovi, později jeho služby přebral Bohuslav Svoboda. Když na magistrátu začínal, bylo mu 21 let.
„Byl jsem pro to zapálený, ta práce mě extrémně bavila a z toho vycházely některé prudké pohyby ve vztahu k tomu, jak jsme se vypořádali s některými tématy, útočili na někoho jiného. Asi bych se už nechoval takhle agresivně,“ vzpomíná v Mediálním cirkusu Hanč.
Na magistrátu získal pověst muže v zákulisí, který umí leccos zařídit a ovlivnit. Tehdejší postava ODS exposlanec Boris Šťastný o Hančovi veřejně mluvil jako o novém Romanu Janouškovi.
„Mám čisté svědomí. Vím, proč se to o mně říkalo, byl to mocenský zápas,“ tvrdí.
Dnes už se Hanč pár let české politice nevěnuje. Začátkem roku 2022 odešel ze služeb hnutí ANO a dal se do rozvoje své vlastní agentury Hero & Outlaw. Pracuje pro nestátní klienty a volbám se věnuje už jen v zahraničí. Podílel se na sněmovní kampani Hlasu Petera Pellegriniho, pracoval pro jednoho z kandidátů v rumunských prezidentských volbách a usiluje o další zakázky v Německu i na Balkáně. Českou politiku sleduje zdálky, ale stále.
„Když srovnám poslední parlamentní volby, které jsem v Čechách dělal, tak potenciál ANO byl na úrovni 31 procent. Tam byl skleněný strop, který jste hlavou neprorazil. Dneska ten potenciál je na 45 procentech. Podle mě hnutí ANO může reálně cílit, když tomu podřídí svoji kampaň a strategii, ke 101 hlasům. Kdyby volby byly zítra, tak úspěch Spolu je, že Babiš nebude mít sám stojedničku,“ glosuje Hanč současné rozložení sil na politické scéně.
A pracoval by někdo jako Marek Hanč pro kohokoliv?
„Úplně nevím, jestli mám být takhle upřímný, ale dneska rozhodně ne. Myslím, že v mém případě to byla otázka věku a ega, že jsem si chtěl něco dokázat, tak jsem byl schopen vzít i nějakou takovou, pro někoho divokou nabídku,“ říká a dodává:
„Já se té své cesty nezříkám, absolvoval bych ji znovu, akorát bych možná některé věci udělal jiným způsobem a jinak. Nebo bych je neudělal.“
Jak pracují spin doktoři s novináři a médii? Kdo má letos nejlepší kampaň a šanci na úspěch? A jak se pracuje na kampaních v zahraničí?
Celý rozhovor si můžete pustit ve videu či v audiopřehrávači v úvodu nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Mediální cirkus

Moderátorka Marie Bastlová.
Podcast Marie Bastlové o dění na mediální scéně. Zajímá ji pohled do redakcí, za kulisy novinářské práce – s předními novináři i mediálními hráči.
Sledujte na Seznam Zprávách, poslouchejte na Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Archiv všech dílů najdete tady. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí pod hashtagem #medialnicirkus nebo na e-mail: audio@sz.cz.