Článek
Mediální magnát Jaromír Soukup zatím nebude prodávat podíly ve svých firmách. Tvrdí, že stamilionové dluhy svých společností zvládne a že už dokončuje restrukturalizační plány. Na ně dostal od soudu tři měsíce.
„Jsem optimista. Není to lehká situace, ale máme z ní jasnou cestu ven,“ prohlásil Soukup v podcastu Mediální cirkus.
Do Soukupova mediálního impéria, jehož páteří jsou firmy Empresa Media, jež vlastní časopisy Týden nebo Instinkt, Barrandov Televizní Studio a agentura Médea, nedávno vstoupil podnikatel Jan Čermák. Ten je momentálně majitelem 50procentního podílu. Empresa Media a televize Barrandov čelily insolvenci, teď jim soud přiřkl ochranu před věřiteli a dal jim tři měsíce na vypracování záchranného plánu. Právě vstup Čermáka je podle Soukupa pro šanci na záchranu jeho impéria zásadní.
„Nevím, jestli bych to zvládl sám, možná ano, možná ne, ale to jsou všechno kdyby. Vstup Jana Čermáka nám dal určitý klid a jistotu, že to zvládneme. On se chová jako investor a sleduje své zájmy, které jsou mezi námi jasně vydiskutovány,“ tvrdí Soukup.
Zároveň říká, že prodat svůj zbylý podíl v mediálních aktivitách se nechystá: „Zatím určitě ne. Všechno je na prodej, to je varianta, kterou do budoucna nelze vyloučit. V tuhle chvíli o tom vůbec neuvažuju.“
V rozhovoru se rozpovídal o celé své mediální a politické kariéře. V posledních letech proslul zejména coby hlavní moderátor své televize Barrandov. Tam v průběhu času moderoval 25 pořadů, z toho až deset současně. Asi nejvíce kontroverzí ale vyvolávaly jeho pravidelné rozhovory s prezidentem Milošem Zemanem, které vedl dva a půl roku v letech 2017–2019.
„Rozhovory s Miloše Zemanem si přáli čínští investoři, skupina CEFC, když vstupovala do mých firem. Netlačili na jejich obsah, prostě si jen přáli jejich existenci,“ vypráví v Mediálním cirkusu Soukup.
Ten byl za způsob vedení rozhovorů s prezidentem mnohokrát kritizován pro jejich nekritičnost, až servilitu. Ostatně sám o rozhovorech v průběhu času mluvil tak, že prezident Zeman si přál před svojí druhou kandidaturou prostor na prezentaci názorů. Kritiku neobjektivní novinářské práce si ale sám jako moderátor nepřipouští.
„Kritika, která byla na mě za to, že se mu poskytl ten prostor, si myslím, že nebyla úplně fér. Ale já jsem dalek toho, abych si na to stěžoval. Kdybych si to nějak zvlášť bral, tyhle reakce, tak jsem to jednoduše nedělal,“ říká Soukup, který v podcastu popisuje své vztahy se Zemanem a jeho okolím – bývalým kancléřem Vratislavem Mynářem i poradcem Martinem Nejedlým.
Soukupova televize Barrandov dostala během jeho působení v posledních letech hned několik pokut za nevyváženost zpravodajství. Týkaly se třeba vysílání v době přímé volby prezidenta v roce 2018, zpravodajství o společnosti JCDecaux nebo vysílání o Národním divadle. „Pokud bych se měl bát točit jakoukoliv reportáž nebo říci jakékoliv slovo, aby mě někdo nežaloval, tak to bych nemohl dělat televizi,“ odráží ale kritiku Soukup.
O omluvu se s ním soudila také Česká televize (ČT) kvůli tvrzení v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. „Byl to jeden díl, který se týkal začerňování smluv ČT. Mně to vadilo, přiznám se, ta zpupnost ČT, kdy si dovolí dát do veřejného registru smlouvy, které jsou úplně černé. (…) ČT hospodaří s koncesionářskými poplatky a s nějakou odpovědností s tím musí zacházet,“ rozčiluje se Soukup.
„Někdo to pro politiky vždycky dělat musí“
Jaromír Soukup se kromě mediálního byznysu točí neustále také kolem politiky, ve které se angažuje od 90. let. Výrazněji do ní vstoupil se Stranou zelených v roce 2006, pak se angažoval po boku bývalé zelené poslankyně Olgy Zubové, zhruba v té době spojil své jméno s ČSSD, které v časech Jaroslava Tvrdíka a Jiřího Paroubka pomáhal s monstrózními předvolebními kampaněmi. Ty díky obrovským slevám pomáhal i financovat, zatímco současně jeho agentura Médea pracovala pro mnohé státní podniky.
„Nevím, co bych na to řekl, bylo to před 15 lety. Myslím si, že novináři se tomu věnovali dostatečně. Nevím, netuším, my jsme nakupovali, prodávali… nějaká agentura to vždycky pro politickou stranu dělat musí,“ říká Soukup o době, kdy spolupracoval s Jaroslavem Tvrdíkem. S ním se ostatně později potkal u již zmíněných čínských investic.
Soukup si v průběhu let založil i vlastní politickou stranu, ta ale propadla. Zkoušel pomáhat v prezidentských volbách Janu Fischerovi a jednu dobu dokonce avizoval vlastní kandidaturu na Hrad, z plánu ale sešlo. Zamýšlí do politiky ještě někdy vstoupit?
„Jestli já chci do politiky? V určité době určitě ano, ale teď pro to není možnost. Ta bude, až nebudu mít média,“ dodává Soukup.
Na čem se Soukupův mediální byznys zadrhl? Řešil někdy, že je terčem kritiky nebo posměchu kvůli svému moderování? A jaký vliv na politiku mu dávalo vlastnictví velké mediální agentury?
Celý rozhovor si můžete pustit v audiopřehrávači v úvodu nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Podcast o dění na mediální scéně. Marie Bastlová si zve kolegy/ně z mediálního prostředí k debatám o roli a fungování médií, novinářů a žurnalistice jako takové v prudce se měnícím světě. Zajímá nás pohled do redakcí, za kulisy novinářské práce i to, jak se novináři potýkají s nejaktuálnějšími výzvami včetně třeba dezinformačních válek či umělé inteligence.
Poslouchejte na Seznam Zprávách nebo ve vaší oblíbené aplikaci.