Hlavní obsah

Sbormistr a nezletilé dívky v sauně. Autority mohly mnohem víc, říká režisér

Byl to český předvoj MeToo, říká o kauze Bohumila Kulínského režisér Sbormistra Ondřej Provazník.Video: Jonáš Zbořil, Seznam Zprávy

Článek

„Část toho příběhu byla pro některé sboristky opravdu dobrá,“ vysvětluje ambivalentní pocity kolem Bohumila Kulínského Ondřej Provazník, režisér filmu Sbormistr. Ten volně inspirovala kauza zneužívání v Bambini di Praga.

Znepokojivý, a přitom výjimečně krásný film. Sbormistr režiséra Ondřeje Provazníka uchvátil karlovarský festival. Jeho tvůrce se ke kauze, která snímek inspirovala, dostal náhodou v baru. „Vedle seděla u stolu skupinka mladých žen. Někomu volaly mobilem. Najednou začaly do telefonu neuvěřitelně čistým trojhlasem zpívat. V tom zakouřeném baru to byla úplně magická chvíle. Pak jsem z kontextu dalšího hovoru pochopil, že volají panu Kulínskému. Stalo se to několik měsíců poté, co ho zatkli,“ vzpomíná režisér s dokumentaristickými kořeny. Sbormistr Bohumil Kulínský byl v roce 2009 odsouzen za zneužívání nezletilých dívek na 5,5 roku vězení.

„Bylo to bizarní. Na jedné straně je člověk obviněný z dost hrozných věcí, které se pak u soudu ukázaly jako pravdivé, na druhé straně je skupina sboristek, která se ho pořád zastává a má k němu velmi silný vztah. Byl to ambivalentní zážitek. Když pak vypuklo MeToo, vrátil jsem se k téhle scéně a měl dojem, že šlo o takový český předvoj,“ vysvětluje Provazník v podcastu.

Ambivalence se jako linka táhne celým filmem, který tento čtvrtek začnou promítat kina po celé republice. Na jednu stranu je působivý a plný krásy, na druhou stranu v něm kvete cosi temného. „Diváci říkají, že byli dojatí, ale zároveň znepokojení. V některých film otevřel zasuté, nepříjemné vzpomínky,“ mluví o dvojznačnosti filmu Provazník.

„Potkává se tu nádherný sborový zpěv a skladby, které děvčata s tím sbormistrem nacvičují na špičkové úrovni, a zároveň to temné pod tím – toxický systém, do kterého se hlavní postava zaplétá,“ popisuje režisér. „Mým záměrem bylo vytvořit prostředí, ve kterém ukážu komplexnost takovýchto kauz i to, jak je složité pro oběti či svědky vystoupit a jít s tím ven. Ukázat, že opravdu nemůžou jít na policii, jak jim to vždycky je předhazováno. Takhle to prostě není. Ta situace je složitá, a než si najdete odstup, ať už je vám patnáct, osmnáct, pětadvacet, tak vám to bude trvat.“

Proč stálo tolik lidí na straně Bohumila Kulínského? „Člověk v takovém kolektivu zažije spoustu neuvěřitelných příhod, krásné věci, které se mu přihodí ve formativním věku. Do velké míry se to pojí s jeho identitou. Tráví tam čtyři dny v týdnu, víkendy, soustředění, koncerty, zájezdy. Pro mladého člověka je to poměrně velká jízda. Je součástí elity. Tohle zahodit, pošlapat, říct si, že to celé byla špína a podvod, je složité, protože část toho příběhu pro některé sboristky opravdu byla dobrá,“ myslí si Provazník.

A jak podle režiséra vypadá sexuální predátor? Nemytizujeme si je? „Nikdy to není sadista, kterého poznáte na první pohled.“

V podcastu Kulturák natáčeném na karlovarském festivalu mluví Ondřej Provazník také o opatřeních, která měla zamezit tomu, aby toxická část příběhu neprosákla do natáčecího procesu. „Moje partnerka byla na place a starala se o naše dvě hlavní hrdinky. Jakékoli podezření nějakého zrcadlení – jakože já jsem režisér, který tady rozhoduje o osudu hereček – se tím oslabilo.“

Proč mohly autority dřív mnohem víc? A jak Česko posunulo hnutí MeToo? Poslechněte si Kulturák o filmu Sbormistr.

Kulturák

Rozhovory s osobnostmi i rozbory kulturních fenoménů. To je Kulturák, podcast kulturní rubriky Seznam Zpráv, který moderuje Jonáš Zbořil. Poslouchejte na Seznam Zprávách, Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Jak se vám podcast líbí? O čem by se Jonáš měl se svými hosty bavit příště? Napište nám na audio@sz.cz. Nebo to tweetněte s hashtagem #Kulturak.

Foto: Seznam Zprávy

Podcast Kulturák s Jonášem Zbořilem.

Doporučované