Článek
Kulturák se poprvé vydal před živé publikum. Na Letní filmové škole v Uherském Hradišti jsme debatovali o mladém českém filmu s režiséry Adamem Sedlákem a Šimonem Holým a producentkami Dagmar Sedláčkovou a Julií Žáčkovou.
Diskuse se dotkla nejrůznějších aspektů filmové tvorby tak, jak ji vnímá a zažívá mladá generace tvůrců a tvůrkyň, a především toho, jak z jejich pohledu funguje český filmový průmysl. Jaká témata protežuje a jaká naopak opomíjí?
Režisér a scenárista Šimon Holý, autor manifestu Tady a teď, který se zamýšlí nad stavem současné tuzemské kinematografie, říká, že se u nás netočí současné filmy pro současné diváky.
„Bylo by super, kdybychom přestali točit jen oslavné pomníky historických osobností, na kterých se shodneme. Jako třeba že někdo běhal a byl v tom dobrý,“ říká Holý.
V podcastu také uslyšíte
- Jaký je nejlepší český film posledních let?
- V čem se liší současná generace mladých filmařů od svých předchůdců?
- Jak vypadají „béžové“ historické filmy?
- Co je největší problém českého filmového průmyslu?
- Co vlastně chtějí vidět čeští diváci?
Producentku Julii Žáčkovou nebaví tendence českého filmu ke stereotypizaci ženských postav.
„Jediný cíl žen ve filmu je najít si dobrého manžela. Vnímám absenci odvahy a snahy experimentovat i formálně. A hodně se tu podceňují také diváci. Vyrábějí se jednoduché komedie - a to je škoda, protože diváci nejsou takhle jednoduší,“ tvrdí Žáčková, která má s filmem Okupace na svém kontě Cenu české filmové kritiky za nejlepší film roku 2021.
Společně s producentkou Dagmar Sedláčkovou založila českou pobočku iniciativy Girls in Film, jež se snaží propojovat a motivovat tuzemské filmařky.
„To, že se snažíme mimo jiné v naší platformě dávat příležitost ženským filmařkám, pro diváka ve finále může znamenat, že uvidí nějaké filmy, kde se setká s jinými pohledy na svět a objeví témata, ke kterým by se jinak třeba těžko dostal,“ vysvětluje Sedláčková.

Besedy o mladém českém filmu se účastnili režiséři Adam Sedlák a Šimon Holý a producentky Dagmar Sedláčková a Julie Žáčková.

Návštěvníci besedy o mladém českém filmu se sešli ve foyeru kina Hvězda.

Zleva: Šimon Holý má za sebou čerstvý celovečerní film A pak přišla láska, Dagmar Sedláčková pracovala například na filmech Nebezpečný svět Rajko Dolečka nebo Na krev, Julie Žáčková získala loni Cenu české filmové kritiky za snímek Okupace.

Adam Sedlák aktuálně sklízí úspěchy s filmem Banger, klipovitým snímkem z rapového prostředí, který byl celý natočen na mobilní telefon.
Devadesátkové dědictví a nová zranitelnost
Podle Adama Sedláka, autora filmu Domestik a letošní novinky Banger, je nejpalčivějším problémem současného filmu jeho financování, ale také mentoring.
„Starší generace Hřebejků a Svěráků na filmech vydělala neuvěřitelné peníze a diváci si pak myslí, že se filmaři topí v penězích z grantů. Možná se v nich topila ta starší generace, ale my ne. Vnímám jako problém, že ta starší generace nedokázala lidem vysvětlit, jak vlastně filmový průmysl funguje. Zdědili jsme prostředí, kde s diváky chybí dialog,“ popisuje Sedlák.
Proč je pro Adama Sedláka i po 15 letech nejvýraznějším českým filmem Gympl Tomáše Vorla? A proč Šimon Holý obvykle pracuje se ženským štábem?
Poslechněte si záznam celé debaty z Letní filmové školy v Uherském Hradišti.
Kulturák
O kultuře i popkultuře. Jonáš Zbořil a Jana Patočková každé úterý probírají nejdůležitější události ze světa filmů, hudby, literatury, umění a všeho, co by vám nemělo ujít.
Kulturák je podcast kulturní rubriky Seznam Zpráv. Poslouchejte na SZ.cz, Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Jak se vám podcast líbí? O čem by se Jonáš s Janou měli bavit příště? Napište nám na audio@sz.cz. Nebo nám to tweetněte s hashtagem #Kulturak.