Článek
„Nevím, jestli tohle je forma, která vzbudí kýžený efekt,“ myslí si Anežka Bartlová, šéfredaktorka Artalk.cz, o aktivistech přilepených na Botticelliho obraz. V podcastu Kulturák s ní ale probereme i aktuální výstavy nebo umělce, kteří environmentální a jiné důležité problémy řešili už v devadesátých letech.
Které výstavy v Česku i v zahraničí byste neměli minout? Třeba Heroin Crystal, přehlídku mapující českou uměleckou tvorbu devadesátých let.
„Jmenuje se podle díla Jiřího Černického – je to křišťálová sada na přípravu aplikace heroinu,“ vysvětluje Jonáš Zbořil. „To dílo je pro devadesátá léta typické. Je jednoduché, dobře pochopitelné, zároveň trochu provokativní,“ popisuje křišťálové zátiší s injekční stříkačkou Anežka Bartlová.
Co uslyšíte v podcastu?
- Proč Pearl Jam ruší koncerty?
- Ke kterému uměleckému dílu bychom se přilepili, abychom upozornili na klimatickou změnu? A je to vůbec dobrý nápad?
- Proč je Documenta Fifteen, světová přehlídka umění v německém Kasselu, tak jiná než ostatní výstavy?
- Říká výstava Heroin Crystal něco nového o mytologizovaných devadesátkách?
- Proč umělce solitéry v současnosti střídají umělecké kolektivy?
- V čem je Květinová unie jiná než Entropa Davida Černého?
„Na začátku devadesátých let nastoupila nová generace umělců a umělkyň, kteří najednou potřebovali najít nový jazyk, kterým by mluvili k co nejširšímu publiku a zároveň pojmenovávali problémy kolem sebe. Například Jiří Černický pochází ze severu Čech, takže tam pravděpodobně viděl jak drogové, tak environmentální problémy z první ruky,“ popisuje kunsthistorička.
Co všechno řešili umělci, kteří v devadesátých letech vystavovali v pražském Domě U Kamenného zvonu? Kromě drog třeba také náhlý příval reklamy, sexualizaci ženského těla nebo fascinaci nadcházejícím miléniem.
„Už tehdy se řešily například environmentální a sociální problémy. Na té výstavě je dobře vidět, kam jsme se za třicet let neposunuli,“ shrnuje lakonicky Anežka Bartlová.
Poslechněte si další epizody Kulturáku
Z heroinu cukr
Co zajímá umělce v roce 2022, můžete prostudovat třeba na další pražské výstavě Bienále Ve věci umění. „Určitě se v současnosti řeší podobné věci, byť dnes se daleko víc otevírají třeba feministická témata, otázky identity a násilí. Jedna instalace třeba řeší násilí, které – jak je zmapováno – stojí za tak běžnou komoditou, jakou je cukr,“ říká Anežka Bartlová.
„Z devadesátkového heroinu je teda dnes cukr,“ podotýká Jana Patočková.
Proč v současnosti vidíme tolik uměleckých kolektivů? Urazí někoho Květinová unie tak, jako to kdysi dokázal David Černý se svou Entropou? A ke kterému uměleckému dílu bychom se v Kulturáku nejraději přilepili? Poslechněte si další vydání podcastu o všem důležitém a novém ve světě kultury – a dozvíte se, na které další výstavy doporučujeme zajít v Brně i mimo Česko.
Kulturák
O kultuře i popkultuře. Jonáš Zbořil a Jana Patočková každé úterý probírají nejdůležitější události ze světa filmů, hudby, literatury, umění a všeho, co by vám nemělo ujít.
Kulturák je podcast kulturní rubriky Seznam Zpráv. Poslouchejte na SZ.cz, Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.
Jak se vám podcast líbí? O čem by se Jonáš s Janou měli bavit příště? Napište nám na audio@sz.cz. Nebo nám to tweetněte s hashtagem #Kulturak.