Hlavní obsah

Kulturák: České seriály mají utrum. Stát hází kulturu přes palubu

Foto: HBO, Seznam Zprávy

Jedním z nejlepších počinů české pobočky HBO byl seriál Pustina.

Článek

Podcast Kulturák se tentokrát podrobně věnuje hlavně krizi financování české audiovizuální tvorby. Ale máme pro vás i přehled vítězů MFF v Karlových Varech a čerstvé filmové a knižní tipy. Kultura totiž (zatím) stále žije!

Co uslyšíte v podcastu?

  • Proč HBO pozastavuje původní seriálovou tvorbu pro český trh?
  • Které seriály z české produkce HBO stály za to?
  • Co to je „lex Netflix“ a jak by pomohl domácím filmařům?
  • Proč jsou důležité filmové pobídky?
  • A co (ne)slibuje ministr kultury Martin Baxa?

Událostí týdne je bezesporu oznámení, že HBO končí s produkcí originálních českých projektů. Společnost se pro tento krok rozhodla nejen u nás, ale také v další zemích střední, východní i severní Evropy, pro další tvorbu si ponechává pouze francouzský a španělský trh.

„Může to možná znít jako malá věc, ale je důležité podívat se na kontext. Bojujeme s inflací, stoupají ceny energií, takže kulturní instituce mají problém se uživit a zároveň lidi mají míň peněz, které by do kultury investovali. Šetřit musí samozřejmě i Česká televize, největší koproducent originální české tvorby, no a teď přichází toto oznámení,“ popisuje situaci Jonáš Zbořil.

HBO od roku 2013 totiž přinášelo svěží vítr a samozřejmě také potřebné finance projektům, které by možná jinak neuspěly. Ať už šlo o přelomovou minisérii Hořící keř v režii Agnieszky Holland, nebo o temný seriál Pustina, právě HBO zvedalo laťku kvality a pomáhalo v tuzemském prostředí pěstovat zdravou konkurenceschopnost.

Co dělat, když padá letadlo?

Filmový producent Pavel Strnad v souvislosti s nedávným příchodem další streamovací platformy Disney+ do ČR připomněl fakt, že neexistuje podpora domácí audiovize. Narážel tím na evropskou směrnici o audiovizuálních službách, přezdívanou lex Netflix, která mimo jiné umožňuje členským státům uložit globálním streamovacím platformám povinnost odvádět peníze do fondů kinematografie a stanovit minimální investice do nákupu lokálních programů.

Evropský parlament tuto směrnici přijal v listopadu 2018, ale Česko s její implementací otálelo tak dlouho, že ho Evropská komise spolu s dalšími čtyřmi členskými státy zažalovala a požádala Soudní dvůr EU o stanovení pokuty z prodlení.

„Nechápu, proč není Česko schopno zavést tuhle směrnici,“ komentuje Jonáš Zbořil. „A nechápu, proč se už dávno neřeší zvýšení koncesionářských poplatků. Jasně, všechny ty projednávané změny zákona o České televizi jsou fajn, ale na druhou stranu to je asi jako bys v padajícím letadle místo toho, abys všem nandala kyslíkové masky a dala energetickou tyčinku pilotovi, šla řešit, jestli je správně postavené křídlo a motor.“ Ministr kultury Martin Baxa (ODS) před několika dny zvyšování koncesionářských poplatků opět odmítl.

A nejde jen o audiovizuální průmysl, protože škrty se dotknou celého kulturního sektoru – i přesto, že ještě v lednu ministr předesílal, že do kultury půjde celé 1 % ze státního rozpočtu.

Jak funguje systém tzv. pobídek pro filmaře a dotknou se rozpočtová rozhodnutí i jeho? O kolik přišla kvůli osekaným grantům česká literární scéna? A co divadla? A jaké dvě novinky z produkce A24 doporučuje Jana Patočková a Jonáš Zbořil ke zhlédnutí?

Aktuální epizodu podcastu Kulturák si pusťte v přehrávači v úvodu.

Kulturák

O kultuře i popkultuře. Jonáš Zbořil a Jana Patočková každé úterý probírají nejdůležitější události ze světa filmů, hudby, literatury, umění a všeho, co by vám nemělo ujít.

Kulturák je podcast kulturní rubriky Seznam Zpráv. Poslouchejte na SZ.cz, Podcasty.cz a ve všech podcastových aplikacích.

Jak se vám podcast líbí? O čem by se Jonáš s Janou měli bavit příště? Napište nám na audio@sz.cz. Nebo nám to tweetněte s hashtagem #Kulturak.

Doporučované