Článek
„Já si myslím, že internet tak, jak jsme ho znali, skončil,“ vysvětluje analytik Josef Šlerka v našem podcastu o umělé inteligenci. „To neznamená, že tady s námi internet nebude ještě dalších spoustu let. A vyhledávače taky, všechno bude. Ale ta jedna velká epocha skončila.“
Není těžké odhalit, proč si to myslí. Text vygenerovaný strojem je měsíc od měsíce levnější. Sto stránek textu jsme vygenerovali pomocí GPT-4o mini za necelé dvě minuty. Stálo to pouhých 70 haléřů. Nebude trvat dlouho a většina textu na internetu nebude pocházet od lidí, ale od strojů.
(V textu článku uvádíme jen stručný výběr z probíraných témat. Celou epizodu najdete ve videu v úvodu článku nebo v audio verzi ve svých podcastových aplikacích.)
Co je vlastně generátor textu?
Současnou vlnu zájmu o generativní umělou inteligenci odstartovaly tzv. transformátory. Konkrétně velké jazykové modely, na kterých stojí chatboty ChatGPT, Claude, Copilot nebo Gemini. Ty umí na základě zadání (kontextu) pokračovat v daném textu, tedy vygenerovat úplně nový text. Trochu jako prediktivní klávesnice na mobilu, ale s mnohem detailnějším porozuměním kontextu.
Lidé se často domnívají, že generátor stahuje texty z internetu a „lepí“ je dohromady. To ale není pravda, alespoň ne u současných jazykových modelů (LLM). Ty se sice na internetových textech natrénovaly, ale samy o sobě k nim už nemají přístup. To je taky důvod jejich častých halucinací – vygenerují text, který vypadá důvěryhodně, ale nezakládá se na realitě.
„Velké jazykové modely nejsou kalkulačka,“ zdůrazňuje Šlerka. „Nejsou něco, co má znalosti o našem světě. Jsou to spíš generátory možných světů, možných textů.“
Vytrénovaný model „jenom“ vybírá další slovo (token), a pak další, další a další. Protože ale bere v potaz kontext, výsledky jsou často smysluplné. Svým způsobem lze tedy říci, že je generátor inteligentní a kreativní.
Internet se změní, ale jak?
Nástup generativní umělé inteligence je opravdu intenzivní a tak či onak se dotkne skoro všech oblastí lidské činnosti. Ale pořád jsme úplně na začátku. Je teď dost těžké si tu proměnu představit.
Všichni máme ještě v paměti jinou technologickou změnu, kterou jsme si jako společnost prošli. Nástup internetu a webových technologií. Také tyto novinky byly zpočátku těžko uchopitelné. Pamatuji si, jak kolem roku 2004, když jsem začínal psát, vycházely články o každém novém prohlížeči, o každé nové verzi Firefoxu, o každém novém serveru… Pro většinu lidí to byly zprávy zcela podružné a nezajímavé, na internetu se tehdy pohybovala jen třetina české populace.
Nyní už ani nemluvíme o tom, že „jdeme na internet“. Prostě máme internet v mobilu, v počítači a často i v televizi, a asi 90 % dospělé populace je pravidelnými uživateli této celosvětové sítě.
Myslím, že do této fáze směřujeme i s generativní umělou inteligencí. Nyní máme k dispozici nástroje (chatboty, generátory obrázků, sumarizátory apod.), což se podobá prvním webovým službám kolem roku 2000. Ale na jejich pozadí se rodí platformy, ekosystémy a úplně nové typy služeb, pro které možná dnes ještě ani nemáme jméno.
Dopad na ekosystém tvůrců
V 90. letech 20. století, kdy webové stránky vznikaly na koleně, skoro nikdo neměl žádný byznys plán. Pak přišly vyhledávače a začal se postupně tvořit ekosystém reklam, předplacených médií atd.
Ale pořád to byli lidé, kteří tvořili obsah. Motivovala je k tomu finanční odměna nebo reputace. Dosáhlo se určité symbiózy internetového prostředí s internetovými tvůrci obsahu. A vypadá to, že incentivy se teď výrazně změnily. Nyní hrozí, že tahle symbióza padne.
Současné jazykové modely se učily právě na textech, kterých je internet plný. Kdo ale bude dělat příští internet? Kdo bude psát příští texty, ze kterých se budou učit příští jazykové modely? Jakou motivaci teď budou mít lidé k tomu, aby tvořili text, když ten generovaný bude mnohem levnější?
Proč byste chodili na webové stránky, když vám dá vyhledávač rovnou AI vygenerovanou odpověď na vaši otázku? A v neposlední řadě, jakou budou mít tvůrci webových stránek motivaci, aby je udržovali a vytvářeli, když na ně nikdo nebude chodit?
Jak AI zapojíte vy?
Tento problém řeší třeba Wikipedia. „Na internetu, který je zaplavený generovaným obsahem, je projekt jako Wikipedia ještě důležitější,“ myslí si Selena Deckelmannová, produktová šéfka organizace Wikimedia. Upozorňuje na to, že zapojení umělé inteligence do tvorby obsahu by mělo být udržitelné, férové a transparentní. Zatím to je ale spíš divoký západ.
„Máme tendenci být umělou inteligencí emočně ovlivněni. Buďto okouzlení, anebo naopak ji zcela odmítáme,“ všímá si Šlerka. Jakým způsobem ovlivní budoucnost tvorby obsahu, přesně neví. Ale mediální svět se podle něj bude muset zásadně proměnit.
Jak použijete umělou inteligenci vy? Necháte si – jako se domnívá vynálezce webu Tim Berners-Lee – předžvýkat web svým osobním asistentem? Nebo si budete vybírat obsah podle toho, zda jej napsali lidé, nebo stroje? Čeká nás zajímavá doba.
(V textu článku uvádíme jen stručný výběr z probíraných témat. Celou epizodu najdete ve videu v úvodu článku nebo v audio verzi ve svých podcastových aplikacích.)
Mozaika Pavla Kasíka
Osmidílná minisérie Seznam Zpráv o umělé inteligenci. Novinář Pavel Kasík s pomocí hostů popisuje současný stav technologického fenoménu. AI z různých perspektiv a bez přikrášlování. Mozaika Pavla Kasíka vychází každý čtvrtek jako video na webu Seznam Zpráv a v audio podobě na Podcasty.cz, Spotify, Apple. Následující sobotu pak vydáváme bonusový materiál v podobě celého rozhovoru s hosty pořadu.