Hlavní obsah

„Chci s operou skončit, než mě začnou litovat,“ ohlásil Štefan Margita

„Dneska režiséři vytváří na jevišti šou, ale zároveň je to i byznys,“ vysvětluje Štefan Margita, proč se nebrání označit operní produkce za šoubyznys.Video: Jiří Kubík, Seznam Zprávy

Článek

Světově proslulý tenorista se bude s operním světem loučit v Národním divadle. V rozhovoru mluví také o tom, jak nedávno vznikl jeho poslední duet s Hanou Zagorovou a proč založil nadaci nesoucí její jméno.

Štefan Margita udělal obrovskou kariéru ve světě díky hostováním v Metropolitní opeře v New Yorku, milánské La Scale, londýnské Covent Garden či pařížské opeře, ale pro své rozloučení s velkými divadelními produkcemi, jak říká, si vybral pražskou první scénu.

„Ukončit kariéru v sedmdesáti letech právě tady je pro mě veliká čest,“ říká v rozhovoru, který je součástí projektu Seznam Zpráv Galerie osobností. A loučit se bude opravdu velkým „kusem“, Wagnerovou operou Zlato Rýna. Právě interpretací děl Richarda Wagnera, ale také Leoše Janáčka získal svou mezinárodní proslulost.

Zlato Rýna zpíval Štefan Margita mimo jiné v New Yorku, Chicagu, San Francisku nebo Mnichově. „A teď bude v Praze,“ říká ke své poslední operní inscenaci. „Myslím, že nastal čas, že bych už velké produkce neměl dělat. Uvědomil jsem si, že člověk by měl odejít v době, aby ho nelitovali a neříkali: ‚Ježíš, on ještě zpívá? To je hrůza.‘“

Zlato Rýna bude mít premiéru v Národním divadle 12. února 2026. Poté už se chce Štefan Margita věnovat jen koncertům.

Přijdu domů a pustím si jazz

V rozhovoru mluví mimo jiné o tom, jak se operou do jisté míry „přesytil“ a sám ji poslouchá čím dál méně. V poslední době preferuje například jazz.

„Když děláte novou produkci (nové představení v divadle, pozn. red.), tak zkoušíte sedm, někdy i osm týdnů. Takže pro mě je takový naprostý relax, že přijedu domu a pustím si Franka Sinatru nebo Dianu Krall, krásnou jazzovou muziku. Nepouštím si to nahlas, ale jako podkres, a to mě strašně uklidňuje. Začnu poslouchat a zapomenu na všechny starosti, které v tu chvíli člověk má,“ říká v otevřené zpovědi Štefan Margita.

Foto: René Volfík, Seznam Zprávy

„Chtěl bych dělat už jenom menší koncerty,“ odhaluje své další plány Štefan Margita v rozhovoru s Jiřím Kubíkem.

V řadě odpovědí připomíná Hanu Zagorovou, s níž strávil v manželství třicet let. Vzpomíná, jak mu radila, aby se choval k ostatním lidem slušně, jak ho nabádala k opatrnosti, když chtěl zpívat muzikály nebo šansony – anebo jakou taktiku mu poradila, když chtěl říct režisérovi Její pastorkyně v texaském Houstonu, že roli Lacy opravdu nemůže zpívat se zapnutou motorovou pilou v ruce.

„Přijel jsem po zkoušce domů a říkal jsem Hance: ‚Já to asi nedám, to nejde, to je taková blbost, co on vymyslel!‘ A Hanka říkala: ‚Tak mu ale nenadávej. Vezmi to na sebe. Řekni, že to nezvládneš a udělej ze sebe trošku blbce.‘ A to fungovalo. Poradila mi geniálně. To byla její taktika. Ona nikdy nenadávala. A docílila toho, čeho chtěla.“

Lékaři Hance prodloužili život

V květnu 2026 uspořádá Štefan Margita koncert v O2 aréně ke svým nadcházejícím 70. narozeninám. Ještě před tím vydá album deseti duetů s deseti zpěvačkami. Mezi nimi je například sopranistka Kateřina Kněžíková nebo Lucie Bílá. A také Hana Zagorová.

Písničku Strážný Anděl, kterou napsala Radůza a která dala název jeho koncertu v O2 aréně, původně nazpívala sama Hana Zagorová na svou plánovanou novou desku. Tu ale už nestihla natočit – zemřela v srpnu 2022. Štefan Margita se nyní rozhodl nahrávku přepracovat do duetu.

„Musel jsem se do toho textu a k Hance dozpívat. Museli jsme si rozdělit text. Člověk si řekne, jaký je ‚geroj‘ a jak všechno zvládne. Jdu do studia, budu natáčet duet s Hankou… A najednou zjistíte, že nejste ‚geroj‘. Já měl v textu: ‚Haló, Hano, řekla jste, abych zavolal…‘ A já jsem si musel dát pauzu. To nešlo.“

Foto: Televize Seznam

Štefan Margita a Hana Zagorová při natáčení pořadu TV Seznam Moje místa v únoru 2020.

Štefan Margita přestal řešit, že mu občas někdo vyčítal, že pořád na manželku veřejně vzpomíná: „Dneska se opravdu nezabývám tím, co si kdo myslí. Dodnes je pro mě, vedle rodičů, nejdůležitějším člověkem, který mi strašně hodně pomohl. S naprostým klidem řeknu – bez ohledu na to, jestli jsem zpíval v Metropolitní nebo v La Scale – že nebýt Hanky, tak bych doma nebyl tak známý.“

Po smrti Hany Zagorové se Štefan Margita rozhodl vložit osobnostní práva na její jméno, podpis a písně do nadace nesoucí její jméno.

„Dávám tam peníze z koncertů, vždycky nějakou částku, větší, menší. A domluvil jsem se s Ústavem hematologie a krevní transfúze I. lékařské fakulty (H.Z. se zde dlouhá léta léčila s nemocí krvetvorby a zde se o ni také lékaři starali před její smrtí, pozn. red.), že když něco potřebují, tak to pořídíme. Dali jsme už dva přístroje,“ popisuje Štefan Margita. „Protože to, co jsem tam zažil… A to nebyla jen starostlivost o Hanku, ale jak oni se tam doktoři a sestřičky starají o pacienty! To byla první věc, když Hanka zemřela, že pro ně musím něco udělat. Nikdy jim to nezapomenu, protože jí prodloužili život.“

Jak se mění svět opery? Zařadil by ji dneska pod slovo šoubyznys? Proč zůstal věrný švýcarské agentuře, která ho zastupuje už od roku 1986? Proč mu dlouhých třináct let nedalo Národní divadlo žádnou roli? A jak naopak uklidňoval soubor pěvců při posledním náročném zkoušení na první scéně s Davidem Radokem?

Rozhovor se Štefanem Margitou si můžete pustit už teď v audioverzi v úvodu článku – přepis a videozáznam celého rozhovoru zveřejníme v sobotu.

Doporučované