Článek
Herec, dramatik a režisér Jiří Havelka ve svých dílech nutí diváka přemýšlet o světě, který nás obklopuje, a lidech, kteří vládnou. Jeho nový film Zahradníkův rok, alegorie boje člověka s rozpínavým ruským sousedem, je nominovaný na Českého lva.
Na úvod rychlý přehled několika úspěšných děl Jiřího Havelky: Film Vlastníci jako přehlídka egoistů žijících v jednom domě, kteří se nedokážou shodnout ani na vybudování výtahu.
Inscenace Slovenského národního divadla Elity jako zdramatizované svazky Státní bezpečnosti a hledání odpovědi, kdo z těch, co podepsali spolupráci, po roce 1989 hledali výmluvy a kdo se podíval pravdě do očí.
A do třetice nový film Zahradníkův rok jako zpráva o síle jednotlivce v boji se zlem, zde reprezentovaným ruským sousedem usilujícím brutálními metodami o zahradníkovy pozemky.
„První verze scénáře je z roku 2012 a začalo se točit až v roce 2022. Uzrávalo to a nějak se v tom začaly otiskovat věci, které se měnily: ve mně, ve světě, v geopolitické situaci. Je to o tom, jak je člověk zakotvený ve své existenci, kde bere sílu na to pokračovat v tomto dost absurdním žití. A napětí je tu dané tlakem, které vytváří soused,“ říká Jiří Havelka o Zahradníkově roku v rozhovoru, který je součástí projektu Seznam Zpráv Galerie osobností.
„Postupně nám připadalo zajímavější sledovat jen hlavní postavu a ptát se, kde bere jistotu, že když bude dál dělat to, co dělá, že to povede k dobrému konci. Pro mě ta otázka byla, co je to naplňující v životě,“ uvádí Jiří Havelka.
Naději, že člověk opravdu dokáže vyhrát nad zlem, vidí Jiří Havelka v tom, co nás přesahuje – a co ve filmu ilustruje cyklicky se opakujícími pracemi zahradníka během jednoho roku: „Je tady nějaký řád, který přesahuje naše lidské pinožení, a my můžeme jet v jeho toku. V tom spatřuji naději. Cykličnost je ve filmu znázorněna mnoha věcmi a dá se na ni napojit – od toho, že se to odehrává od března do března, přes cyklus jednoho dne, až po zdánlivě banální věci, jako je rotavátor, který se pořád točí a obrábí zeminu.“
Zahradníkův rok už získal cenu Trilobit od Filmového a televizního svazu (FITES), Oldřich Kaiser v roli zahradníka byl oceněn Cenou české filmové kritiky – a tuto sobotu se Jiří Havelka jako autor filmu i Oldřich Kaiser jako herec v hlavní roli dozvědí, zda uspějí i při vyhlašování filmových cen Český lev.

Jiří Havelka a Jiří Kubík při natáčení rozhovoru ve studiu Seznam Zpráv.
Jiří Havelka, který už získal Českého lva za scénář k filmu Vlastníci, v rozhovoru uvádí, že sedět jako nominovaný v publiku jsou větší nervy, než když byl během dvou nedávných ročníků moderátorem slavnostního večera: „Musím říct, že pro mě je asi složitější sedět, čekat a toho večera se tak nějak účastnit z hlediště, když zároveň figuruji v nominacích.“
Zahradníkův rok se v kategorii nejlepší film utká mimo jiné i s dalšími oceňovanými snímky, jako jsou například Vlny Jiřího Mádla nebo Amerikánka Viktora Tauše. Jiří Havelka říká: „Tento rok jsem viděl strašně moc dobrých českých filmů, takže si vážím už té samotné nominace.“
Babišův svazek StB na prknech SND
Jiří Havelka je představitelem autorského divadla, má rád různé experimentální formy a improvizaci. To se od začátku jeho kariéry projevuje nejen v jeho domovském souboru Vosto5 (kde vznikla inscenace Společenstvo vlastníků jako předobraz úspěšného filmu), ale i na další scénách. Už v roce 2008 také získal divadelní Cenu Alfréda Radoka jako Talent roku.
Před osmi lety jej ke spolupráci pozvalo Slovenské národní divadlo – a vzniklo představení Elity, s podtitulem Minulost je před námi: „Na začátek zkoušek jsme přinesli takový fascikl skutečných záznamů Státní bezpečnosti, nezpochybnitelné svazky lidí, kteří jsou nebo v tu dobu byli stále ve veřejných funkcích. Do svazků jsme nijak nezasahovali a vytvořili jsme dramatickou strukturu od roku 1968, přes období po okupaci, kdy se to začalo lámat… Dovedli jsme to až do roku 1989 – a pak jsme z devadesátých let vytahovali rozhovory konkrétních lidí,“ vzpomíná Jiří Havelka.
Agent, krycí jméno Bureš
Ve slovenském archivu byla objevena statistická karta, kterou zavedla Státní bezpečnost na Andreje Babiše jako svého agenta.
Tímto způsobem se z jeviště Slovenského národního divadla ozývaly i autentické výroky Andreje Babiše, v tu dobu českého ministra financí, jak si je ze schůzek s ním v osmdesátých letech zaznamenávala Státní bezpečnost.
„Těch postav tam ale bylo daleko víc. Například lidé z dnešní Penty (velké investiční skupiny, pozn. red.). Mě vlastně nezajímá, proč podepsali spolupráci s StB. Tam byla důležitější otázka svědomí: kam mě to vede, jestli mám tendenci to upravovat a dělat takzvané kognitivní zkreslení a hledat alibi, proč se to stalo. Nebo jestli jsem ochoten se s tím konfrontovat a zjistit, co to byla za okolnosti. Těch lidí, kteří byli ochotni k té konfrontaci s tím, je minimum,“ říká Jiří Havelka a dodává, že podle něj mezi ně Andrej Babiš nepatří.

Oživlá minulost. Děj inscenace SND Elity byl zasazený do prostředí konspiračního bytu opatřeného mikrofony, odděleného od diváků skleněnou stěnou.
Kromě jednoho hostování slovenského divadla v Praze na Nové scéně se Elity českým divákům nepředstavily, dnes už na jejich uvádění podle Jiřího Havelky není ten správný čas: „Myslím, že by to působilo možná moc na objednávku nebo už lacině antikomunisticky. To tabu se otevřelo dávno a už je to dost rozstřílený terč. A asi bych měl dnes tendenci to dělat daleko víc o druhé půlce devadesátých let.“
Hamlet v kombinaci s vraždou Litviněnka
Mezi Havelkovy divadelní experimentální formy patří i úspěšná inscenace Dejvického divadla Vražda krále Gonzaga z roku 2017, v níž zkombinoval Shakespearova Hamleta s dokumentárním dramatem o zavraždění bývalého agenta KGB Litviněnka a zároveň – jak zaznělo v jedné dobové recenzi – tu „poukázal na smysl herecké profese, schopnost umělce probouzet z letargie a působit silou svého mistrovství na společenské vědomí“.
Jiří Havelka k tomu v rozhovoru říká: „Alegorie obrazu vraždy krále Gonzaga, kterou Hamlet používá na to, aby usvědčil Claudia, nám byla odrazovým můstkem. Pro herce je strašně těžké, jaká je ta správná morální pozice k tomu, co se děje kolem nás. A to ztotožňování, ke kterému dochází, role, jaké hraji, a jaký jsem opravdu občansky, to je zvláštní prostor, který mě hodně zajímá.“
Podle něj mají herci působit na společenské vědomí jako kdokoliv jiný: „Každý občan by měl působit na společenské vědomí a pomáhat formovat architekturu mentálního prostoru, ve kterém se pohybujeme.“ Zároveň ale chápe, že někteří herci k tomu ochotní nejsou. „Dneska se každý vyjadřuje ke všemu a ono to taky může jít k nějakému extrémnímu zbanálnění.“
Od ledna 2025 je Jiří Havelka novým uměleckým šéfem Dejvického divadla. Jaké jsou jeho plány? A co podle něj udělá v příští sezoně s dejvickým souborem vynucené roční působení (po dobu rekonstrukce divadla) v prostoru bývalého multikina Galaxie na pražském sídlišti Háje?
Rozhovor s Jiřím Havelkou si můžete pustit už teď v audioverzi v úvodu článku – přepis a videozáznam celého rozhovoru zveřejníme v sobotu.