Článek
Zatímco mnoho lidí včetně autora tohoto článku se stále marně snaží pochopit, jak bude metaverse vypadat, velcí technologičtí hráči investují do vývoje digitálních vesmírů, kam se jednou možná přenesou naše každodenní životy.
Minulé pondělí se v New Yorku vydražil slavný obraz Marilyn Monroe od Andyho Warhola. Zájemce za něj zaplatil 195 milionů dolarů, a tím z něj udělal nejdražší obraz 20. století. Otázkou je, jestli to nyní ve 21. století ještě někoho zajímá.
Ptám se, k čemu budou skutečné obrazy z pláten a barev v digitálním světě metaversu, o jehož vytvoření nyní usilují velcí technologičtí hráči?
Už dnes se digitální díla známá jako NFT prodávají za miliony. Jde o digitální obrázky, u nichž je certifikátem zaručeno, že existují pouze v jedné kopii. Pokud ji vlastníte, můžete s ní zacházet jako s jakýmkoli originálním obrazem. Po nocích jej můžete obdivovat na displeji nebo ho prodat tak jako Warholovu Marilyn.
Zdaleka nejde jen o obrazy. Čile se již obchoduje třeba s virtuálními pozemky. Poté, co si jeden takový koupil americký rapper Snoop Dogg, jeho skalní fanoušek přispěchal, aby si pořídil parcelu hned vedle něj. Prý za to v přepočtu utratil 10 milionů korun.
O tom, že je metaverse velké téma, svědčí odhady City Bank, která tvrdí, že nákup a prodej virtuálních věcí bude v roce 2030 představovat byznys v hodnotě třinácti bilionů dolarů.
Po vývoji digitálního – a už se snad ani nezdráhám říkat náhradního – světa pokukují zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg nebo Microsoft.
Kdo ho vytvoří jako první a jakou bude mít podobu? Půjde o kombinací virtuální a rozšířené reality, která bude vytvořena jako nová vrstva nad naším fyzickým světem. Metaverse se prezentuje jako internet nové generace, který propojí náš fyzický život s virtuálním, a vytvoří tak pohlcující zážitky v reálném čase. Stále ještě budeme tady, ale jinak již budeme tam.
Člověk má pocit, že vyslanci světa metaverse jsou mezi námi již dnes. Někdy jsou tak ponoření do digitálních zážitků ve svých mobilech, že je těžké se s nimi nesrazit na ulici. Digitální zážitky budou čím dál opravdovější, uvěřitelnější, silnější a také návykovější.
Ovládání hlasem, gesty a časem možná i pouhou myšlenkou udělá z pobytu v digitálním životě ráj nad zemí, kam už se možná ani nebudeme chtít vracet.
Přestěhování se do virtuálních světů už dávno nebude lákavé jen pro hrstku nerdů z počítačových doupat. V době, kdy se ceny potravin, nemovitostí, energií a dalších životně nezbytných komodit utrhly ze řetězu a dokonce i běžné věci se někdy stávají luxusem, vypadá život ve virtuálním kyberprostoru jako čím dál lákavější alternativa. Nyní se mezi velkými technologickými hráči rozhoduje o tom, kdo bude mít od onoho světa klíče a za kolik nás pustí dovnitř.
Dvě minuty
Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.
Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.