Článek
Že jsou příští rok krajské volby, je samozřejmě jistě pouze náhoda.
Politici z Ústeckého kraje se zase jednou připomněli světu. Doslova. Vedení kraje v čele s hejtmanem Janem Schillerem z ANO si objednalo billboardovou kampaň za 1,1 milionu korun, na níž jsou obličeje hejtmana a radních.
Proč? Aby se lidé v Ústí vůbec dozvěděli, koho mají za hejtmana, přiznává bezelstně sám Schiller. „Padlo rozhodnutí, že na billboardech budou naše tváře, aby lidé zavnímali, kdo je ve vedení kraje,“ vysvětluje kampaň z veřejných peněz funkcionář.
Jinými slovy: Občané, za dva a půl roku jsme vás nedokázali zaujmout výsledky práce, za kterou nás platíte. Takže teď vezmeme další vaše peníze a za ně se budeme zviditelňovat. Což je pozoruhodně převrácené vnímání toho, jak má politika fungovat, a to i na severočeské poměry.
Ne, že by nějaké to zviditelnění hejtman Schiller nepotřeboval - podle nedávno zveřejněného průzkumu STEM/MARK ho nezná 72 procent obyvatel Ústeckého kraje. (Hůř už je na tom co do známosti jenom plzeňský hejtman Špoták za Piráty, ale ten je ve funkci teprve 14 měsíců.) Jenže ve slušné politické kultuře by si případnou kampaň o své existenci platil ze svého.
Překvapovat by nás to ale nemělo. Koneckonců Schillerův stranický šéf Andrej Babiš je ve využívání státních peněz na vlastní kampaň mistr. Vzpomeňme třeba brožuru o onkologické prevenci s Babišovou fotografií, která se čirou náhodou měla distribuovat těsně před parlamentními volbami.
Dalším do party je v ústecké koalici ODS, jejíž historie v kreativním nakládání s veřejnými prostředky na vlastní propagaci je v kraji také pověstná.
Kromě orloje radních obsahuje billboard ještě slibný nápis „Jedeme za vámi“. Ten by mohl naznačovat, že radní alespoň za veřejné peníze lákají na veřejnou debatu, kde by mohl běžný občan třeba položit dotaz nebo se přeptat na řešení nějakého problému.
Ve skutečnosti jde ale o setkání krajských politiků s místními starosty, na které nemají voliči přístup. PR majstrštyk.
Fakt, že jsou příští rok krajské volby, je samozřejmě jistě pouze náhoda. A kraj ubezpečuje, že tváře politiků postupně z billboardů zmizí, jak se budou volby víc blížit.
V příštích měsících se prý občané za své vlastní peníze dovědí, co se v jejich kraji - za jejich vlastní peníze - postavilo. A starostové obcí si zase na plakátu u silnice přečtou, na jaké projekty můžou čerpat dotace. Tomu říkám dobře utracený milion.
Dvě minuty
Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.
Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.