Hlavní obsah

Glosa: K čemu může být dobré, když zdražují pohonné hmoty

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

K pátku cena benzinu stoupla od začátku války téměř o pětinu a cena nafty skoro o 30 procent.

Článek

Řidiči sice nepřestali jezdit, ale zdá se, že kvůli úsporám paliva zpomalili.

Válka na Ukrajině ničí životy milionů lidí a negativně ovlivňuje řadu dalších věcí. K těm mírnějším dopadům patří například to, že prudce zdražují pohonné hmoty. Zatímco den před invazí ruských vojsk stál podle dat České společnosti pro platební karty CCS v průměru litr benzinu přes 37 korun a litr nafty přes 36 korun, zhruba dva týdny poté se ceny na pumpách vyšplhaly na historická maxima. Za litr benzinu si řidiči museli připlatit 10 korun a za naftu 13.

Pak začalo napětí na světových trzích mírně opadávat a ceny paliv o pár korun klesat, aby minulý pátek opět obrátily směr – kvůli požadavku ruského prezidenta Putina, ať odběratelé platí Rusku za dodávky ropy v rublech. K pátku tak cena benzinu stoupla od začátku války téměř o pětinu a cena nafty skoro o 30 procent.

Čekala jsem, že lidé začnou v reakci na takové zdražení méně jezdit a na ulicích ubyde aut. Svůj předpoklad jsem se jala ověřit v praxi. Už několik let jezdím pravidelně na trase Praha–Liberec, a mám tak dobrou možnost pozorovat dopravní ruch právě na této frekventované cestě. Po zdražení paliv se však k mému překvapení nestalo v tomto ohledu takřka nic. V pátek odpoledne směrem na Liberec nebo v neděli odpoledne směrem na Prahu se řidič musí prodírat zhruba stejným počtem aut jako před invazí.

Jedna věc se však od té doby zlepšila a tou je rychlost předjíždějících vozů. Ačkoliv se po dálnici D10 vyšší než předpisovou rychlostí stále prohánějí i frajeři v BMW nebo manažeři ve Volvu, zhruba polovina řidičů výrazně snížila svou rychlost a jezdí nyní kolem 110 kilometrů za hodinu, mezi nimi i někteří majitelé silnějších aut, jako je třeba Audi.

Ze své praxe vím, že když jedu Škodou Octavia s naftovým motorem rychlostí 130 kilometrů za hodinu, tak do Liberce vzdáleného 100 kilometrů od Prahy spálím zhruba šest litrů nafty. Když rychlost snížím na 80 kilometrů za hodinu, což však dělám jen výjimečně, spíše z donucení, spotřebuji zhruba o dva litry paliva méně. Díky pomalejší jízdě tak lze teoreticky ušetřit až třetinu spotřeby nafty – právě tolik, o kolik stačila od začátku konfliktu zdražit.

Dvě minuty

Pravidelné autorské glosy osobností Seznam Zpráv. Názory, postřehy, komentáře. Ve dvou minutách, v textu a zvuku, každý všední den.

Dvě minuty můžete poslouchat na Podcasty.cz a ve všech dalších podcastových aplikacích.

Řidiči sice nepřestali po zdražení pohonných hmot jezdit auty, ale zdá se, že podobně jako já zpomalili kvůli úsporám paliva jízdu a provoz na dálnici se tím zklidnil. Člověk se tak může při cestování cítit bezpečněji. Je to malý pozitivní dopad války, jenž nemůže vyrovnat hrůzy, které způsobuje, ale proč si ho nevšimnout a nehledat další podobná zlepšení.

Věřím tomu, že tak jako se díky zdražení paliv zklidňují na silnicích někteří řidiči, začnou se i někteří Češi navzdory všem nejistotám „díky“ konfliktu na Ukrajině paradoxně zklidňovat sami uvnitř sebe. Uvědomovat si, co mají, za co vše mohou být ve srovnání s lidmi prchajícími ze zdecimovaných měst vděční, čeho si mají vážit a co naopak vůbec nestojí za nějaké trápení. Věřím tomu, že důsledky války, které jsou šílené, povedou i k něčemu dobrému – k větší pokoře.

Související témata:

Doporučované