Hlavní obsah

Zelený Alzák utržil 45 miliard korun. „Chceme dál růst,“ říká jeho manažer

Petr Bena je místopředseda představenstva společnosti Alza. Ta hlásí další rekord v tržbách a rostl i zisk.Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •

Alza je na rekordu. Loni u ní zákazníci utratili 45 miliard korun – o 20 procent víc než o rok dříve. Stejným tempem jako tržby přitom rostl i zisk firmy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

„Jsme v době nedostatku zboží. To vede k tomu, že pokud nějaké zboží je, snažíme se ho koupit. Na zásobách máme zhruba o dvě miliardy více, než jsme měli loni touto dobou,“ říká v Agendě SZ Byznys Petr Bena, místopředseda představenstva Alzy.

Situace mezi dodavateli a odběrateli se podle něj zatím stále nestabilizovala, stejně jako doprava z Asie a neustále se objevuje zboží, které je nedostatkové. „Nejznámější příklad je asi Playstation 5, ale je spousta dalšího zboží, které v sobě má čipy. Toho je málo nebo se objevuje nárazově. Nejsou to ale jen čipy. Jednou není železo na činky, podruhé není plast, potřetí nejsou obaly. V pandemii se strašně těžko předvídá,“ říká Bena.

Loni Češi na internetu utratili 223 miliard. Kolik si z toho si ukrojila Alza?

Loni jsme měli další úspěšný rok. Jako firma jsme rostli zhruba o 20 procent na téměř 45 miliard korun.

Kolik to bylo odbavených zásilek?

Téměř 18 milionů objednávek, což byl růst 27 procent.

Váš růst tržeb v roce 2021 o těch 20 procent byl však pomalejší než v roce 2020, kdy jste rostli o 28 procent. Proč ten nárůst zpomalil?

V roce 2020 začala pandemie, která měla na on-line nakupování obrovský dopad. V loňském roce to bylo mírné zpomalení – zejména ve čtvrtém čtvrtletí jsme se porovnávali s vysokou srovnávací základnou roku předchozího. I tak jsme rostli výrazně rychleji než celý trh.

Bude se teď už ten růst zpomalovat? Narážíte na strop?

Věříme, že i nadále můžeme držet zhruba 20–23% růsty. Pokud budeme vše dělat pro zákazníka dobře, budeme schopni náš růst případně i zrychlit. Navíc byznys neděláme jen v Česku a na Slovensku, ale snažíme se působit v rámci celé Evropy a tam jsou možnosti růstu neomezené. Věříme ale, že i v Česku můžeme být větší a úspěšnější.

Maloobchodní trh je přes bilion. Možnosti růstu tu jsou

Zastavme se tedy v Česku. Čím ten růst bude tažen, až odezní pandemie? A kolik si ukrojíte?

Když vezmeme, že velikost maloobchodního trhu je něco přes jeden bilion korun, záleží, kolik si budeme schopni uzmout produktovou nabídkou a službami, které budeme přinášet. Možnosti růstu jsou stále veliké.

Na zboží.cz máte hodnocení 70 procent, při srovnání cen Alza nevychází jako nejlevnější. Proč by měli zákazníci nakupovat u vás?

Těch důvodů je vždy víc. Na konci dne je to o tom, jakou hodnotu dává obchodník zákazníkovi. My se snažíme dávat hodnotu skrz šíři katalogu a nákupní prostředí. Loni jsme zdvojnásobili počet Alza boxů a dnes jich v Česku máme víc než tisícovku. Pracujeme i s cenou. Hlídač shopů nás označil jako jednoho ze dvou e-shopů, který má nejtransparentnější ceny na trhu. Pracujeme i se samotnými cenami – třeba rozvojem privátních značek.

Mluvíte o šíři katalogu. Přidáte další zboží a nové kategorie?

Dnes máme zhruba 700 tisíc unikátních položek. Růst může být tažen novými kategoriemi i v rámci existujících druhů zboží. Někde máme na trhu velký podíl a jsme jednička, jinde je ta příležitost hodně velká. To jsou třeba potřeby pro domácí mazlíčky. Pak je tu třeba vybavení pro domácnosti, dneska nemáme třeba tapety. Postupně se začínáme pouštět do nábytku.

Zahraničí? Výrazně nad deset procent tržeb

Kolik procent z tržeb připadá na Českou republiku?

My to číslo neuvádíme, můžu ale říct, že za poslední dva roky jsme v zahraničí, mimo Česko a Slovensko, dokázali zdvojnásobit byznys. V loňském roce jsme rostli o 36 procent.

Dělá zahraničí už deset procent na vašich tržbách?

Je to výrazně víc než deset procent.

Budete přidávat i další země? Chtěli jste mít 10 zemí v EU do roku 2026.

Budeme, ale letos to nebude. Chceme posílit naši fyzickou přítomnost v zemích, kde jsme. Vyjma Slovenska a vlastně i Maďarska, kde máme show room, ve všech zemích působíme „distančně“. V Maďarsku v tuto chvíli stavíme plnosortimentní sklad a nebudeme ho už zásobovat ze Slovenska. Sklad má velikost zhruba 20 tisíc metrů čtverečných. A v běhu máme i projekty na fyzickou přítomnost v Rakousku a Německu. Tam chceme posílit pozice.

Rozšíříte tam i sortiment? Teď je užší než v Česku.

Máme tam užší sortiment. V Německu a Rakousku máme zhruba 80 tisíc položek, primárně z oblasti IT a elektro. U toho zatím zůstaneme, jde to ruku v ruce s rychlostí doručování. Čím máte širší sortiment, tím je těžší udržet tu rychlost.

Zásoby jsou proti loňsku větší o dvě miliardy

Loni jste měli rekordní tržby. Jaký byl zisk?

Ještě to nemohu říct.

Rostl stejným tempem, jako v roce 2020, kdy vyrostl na dvojnásobek, tedy na 2,1 miliardy?

Rostl plus minus jako obrat. Uvidíme ale po auditu.

Jak velkou část zisku jste museli uložit do zásob? Loni jste skladovací kapacity rozšířili o 40 procent.

To je jedna z věcí, které přinesla pandemie. Jsme v době nedostatku zboží. To vede k tomu, že pokud nějaké zboží je, snažíme se ho koupit. Na zásobách máme zhruba o dvě miliardy více, než jsme měli loni touto dobou. Zboží za zhruba sedm miliard korun.

Stačí to?

To je otázka. Stále trvá, že u toho nejžádanějšího zboží nedostatek přetrvává. Nejznámější příklad je asi Playstation 5, ale je spousta dalšího zboží, které v sobě má čipy. Toho je málo, nebo se objevuje nárazově. Nejsou to ale jen čipy.

Co dalšího třeba není?

Objevuje se to nárazově. Jednou není železo na činky, podruhé není plast, potřetí obaly. V pandemii se strašně těžko předvídá.

Jak je to teď s logistikou? Vrátila se do normálu?

Nevrátila a myslím si, že to bude trvat ještě dlouho. Když už si myslíte, že se to vrací, tak se vždy něco objeví. Třetí, čtvrtá, pátá vlna covidu, ať už ve výrobních závodech nebo v přístavech, nedostatek elektřiny v Číně, Suez 2. Vždy se něco objeví.

Dostat zboží z Číny vlakem je levnější a rychlejší

Vy jste před koncem roku dokonce vyzkoušeli vlakovou dopravu…

Naše zkušenosti byly pozitivní. Vypravili jsme ucelený vlak, tedy 40 kontejnerů a ta doprava byla rychlejší a na konci dne i levnější. Takže plná spokojenost.

Budete tedy dál využívat vlak?

Určitě budeme. Ale je pravda, že 40 kontejnerů zboží nekupujeme každý den. To je i na nás hodně.

Alza teď po vlastní řadě PC představila i vlastní řadu notebooků. Kdo je pro vás vyrábí?

Dnes už máme 18 nejrůznějších privátních značek. Vždy se snažíme najít dodavatele, který je schopen vyrobit produkt podle našich parametrů.

Máte pro vlastní řadu dostatek čipů?

Naše notebooky jsme chtěli představit dřív, ale právě problémy s čipy a logistikou vedly k tomu, že jsme je představili až nyní. Uvidíme, jak se chytí a jaká bude poptávka

Budete mít víc privátních značek? Vlastní telefon?

Privátní telefon v tuto chvíli nemáme ve frontě. Privátních značek máme celkem 18, loni jsme představili tři nové, v oblasti domácího elektra, bílé elektroniky a domácích potřeb, pak také sportovní značku a značku pro domácí kutily. Letos máme i novou gamingovou značku, zatím čítá 30 položek a v průběhu příštích týdnů to doplníme na 70 položek. Letos ještě představíme další tři značky, které nebudou z oblasti IT elektro.

Doporučované