Článek
E-commerce stále roste. Pandemie z ní udělala jednoho z vítězů koronakrize. Češi loni podle analýzy nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci v internetových obchodech utratili 223 miliard korun. O 14 procent více než o rok dříve.
„Jsme z nejvyspělejších e-commerce ekonomik v Evropě. Na maloobchodě je podíl zhruba 15 procent. Takže ještě porosteme,“ říká pro pořad a podcast Agenda šéfka a zakladatelka Zásilkovny a skupiny Packeta Simona Kijonková. „Letošní rok bude stejně nepredikovatelný jako loňský. Já se dívám na horizont roku 2026. Tam se ten podíl může zvýšit z 15 na 30 procent,“ dodala.
Na druhou stranu se e-shopům v posledních měsících nedařilo tak jako předtím. Lidé se před Vánocemi vrátili do kamenných obchodů. Tržby e-shopů rostly oproti minulým měsícům jen mírně.
V listopadu meziročně jen o 0,6 procenta, naproti tomu prodejnám s oděvy a obuví se zvýšily o 283,5 procenta, obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci téměř o polovinu, s výrobky pro domácnost skoro o třetinu a prodejnám s kosmetickými a toaletními výrobky o víc než pětinu. Údaje v týdnu zveřejnil Český statistický úřad.
To jsem si za 12 let dosud nevšimla, že by nějaký segment v Česku klesal.
„U e-commerce vidíme, že nyní rosteme jen o jednotky procent. Byl dokonce segment, který ve třetím a čtvrtém kvartálu klesal. Například bílá technika. To jsem si za 12 let dosud nevšimla, že by nějaký segment v Česku klesal,“ upozornila Kijonková.
Hranici 300 miliard tržeb ale e-shopy letos podle šéfky Packety nepřekonají. „Můj hrubý odhad letošního růstu je zhruba kolem deseti procent. Nepředpokládám, že by se zavíral maloobchod, jako to bylo ve vlnách loni a předloni,“ myslí si Kijonková.
Ale ani rychle rostoucímu segmentu e-commerce se nevyhne zdražování. Zásilkovna letos zvýší cenu zasílaného balíku. „Teď to všechno propočítávám. Nebude se jednat o nic výrazného, půjde o jednotky korun. Přijde to v řádu měsíců. Zatím jsme nezdražovali. Myslím, že budeme poslední v řadě, teď zdražují všichni,“ uvedla.
Zásilkovna na rekordu
Zásilkovna loni rostla téměř dvojnásobně. „Plánovala jsem růst o 100 procent. Nakonec to bylo 86 procent. Když e-commerce roste o 14 procent a logistika o nějakých 16 procent, tak jsme rostli násobně více. To, že jsem se nepotkala s velmi impozantními plány ze začátku roku 2021, není negativní. Ten růst oproti pandemickému roku 2020 je velmi dobrý výsledek,“ řekla pro SZ Byznys.
V loňském roce přepravila 73,2 milionu zásilek, o rok dřív to bylo 40,5 milionu. Obrat činil téměř pět miliard. „Jde o 4,9 miliardy korun,“ oznámila v Agendě SZ Byznys Simona Kijonková.
V roce 2020 růst zdvojnásobila. Obrat se tehdy vyšplhal na téměř 2,5 miliardy korun.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.