Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Čepro budoucnosti? Bude nabízet vodík, elektřinu z obnovitelných zdrojů a dál strategické komodity skladovat pro stát. Klasická paliva, tedy benzin a nafta, však budou v nabídce ještě hodně dlouho. „Věřím, že ještě mnoho let budeme poskytovat servis v nabídce fosilních paliv tak, jak jsme zvyklí. Věřím, že to budou desítky let, “ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys předseda představenstva Čepro Jan Duspěva.
Firma se už ale na novou éru chystá. Aktuálně začne na svých čerpacích stanicích nabízet novou „ekologickou“ naftu s příměsí HVO a paliva s bezemisním certifikátem.
I samotné čerpací stanice už procházejí proměnou a mění se na místo obecného obchodu. „Dnes se hodně čerpací stanice zaměřují na další služby. Vydávání balíků, poštovní služby, hodně nahoru jde bistro,“ říká Duspěva. Čepro chystá také své první dvě vodíkové stanice. Do dvou let mají vyrůst v Zelenči u Prahy a Cerekvicích.
Jaká bude vypadat Čepro v době elektromobility a plnění cílů Green Deal?
Předpokládáme a už jsme toho i svědky, že se Čepro bude měnit. Bude disponovat daleko větším sortimentem energie než dnes. Budeme nabízet vodík, elektřinu z obnovitelných zdrojů pro dopravu, doufáme, že se budeme věnovat i plynným produktům a pevně věřím, že i v těchto komoditách budeme poskytovat strategickou podporu státu v oblasti nouzových zásob.
Třeba nouzové zásoby vodíku?
Třeba, nevylučujme. Věřím ale, že ještě mnoho let budeme poskytovat servisy v nabídce fosilních paliv tak, jak jsme zvyklí.
Jak dlouho budou ještě v nabídce paliva, jako jsou benzin a nafta? Kdy je ta alternativní vytlačí?
Jsem větší realista než termíny, které teď padají. Musíme si přiznat, že průměrné stáří vozového parku osobních vozidel v České republice pořád roste. I kdybychom počítali se čtrnácti lety, tak se pořád bavíme v řádech čtrnácti, dvaceti let.
Těžká doprava, hlavně ta dálková je stále postavena výhradně na motorové naftě a to už nemluvím o silových složkách. Věřím, že to budou desítky let, ale podíl se bude postupně snižovat ve prospěch alternativ.
Když mluvíte o budoucnosti, používáte slova jako doufáme, věříme… už se dějí nějaké konkrétní kroky v rámci té přeměny?
Dnes máme na pěti skladech postavené fotovoltaické elektrárny a začínáme pokrývat svoji vlastní potřebu silové elektřiny. V plánu máme dalších šest skladů. Rádi bychom měli za horizontem roku ’23 pokryto 50 procent spotřeby silové elektřiny z obnovitelných zdrojů. Na našich čerpacích stanicích se budují dobíječky elektrické energie. Dnes je jich asi 60. Rádi bychom v průběhu příštích dvou let postavili dvě vlastní vodíkové stanice.
Veřejné? Kde a na kolik vyjdou?
Veřejné. Zatím spíš takové menší. Jedna by měla stát u skladu Zeleneč u Prahy, druhá v blízkosti skladu Cerekvice. Náklady jsou v řádech desítek milionů korun.
Budoucnost produktovodů? Třeba optické kabely
A když se zeptám, jak se promění vaše produktovody a sklady?
Tam jsme spíš na začátku. Produktovody jsou důležité nejenom pro nás, ale i rafinerie. Nejsme schopni je teď nijak omezovat. Na bázi našeho vlastního výzkumu se ale posouváme na využití těchto produktovodů. Diskutuje se o využití na přílož optických kabelů například pro komunikaci, v neposlední míře se diskutuje o využití naší infrastruktury pro velké vodíkové hospodářství. Reálné kroky jsou ale otázka příštích let.
Z čeho zatím máte nejvyšší příjmy, z velkoobchodního prodeje a prodeje na čerpacích stanicích?
V posledních letech jsou příjmy rovnoměrně rozděleny mezi naše čtyři hlavní aktivity. Tedy velkoobchodní a maloobchodní prodej pohonných hmot, komerční skladování pro naše partnery a skladování nouzových zásob pro SSHR.
Miliarda pro stát
Loni jste zvýšili zisk na rekordních 2,065 miliardy. Jaké byly vlastně tržby?
Tržby pro Čepro, která není výrobní organizace, nejsou zásadní. U nás se zásadně odvíjejí podle ceny motorové nafty a benzinu na světových trzích. V roce 2020, kdy byly rekordně nízké, jsme měli i my nízké tržby, v roce 2021 se už trh vzpamatovával a na konci roku šly ceny kvůli geopolitickému napětí nahoru. Naše tržby také – byly 60 miliard korun.
Kolik odvedete státu na dividendě.
Odvedeme celou částku. Po odečtení daní zhruba miliardu korun.
Jak se dařilo vašim čerpacím stanicím?
Naše síť je rovnoměrně rozmístěná po republice, takže jsme nebyli tak silně zasaženi přerušením mezinárodní dopravy. Pokles u nás byl tedy pravděpodobně menší, než jaký je celotržní pohled. V roce 2021 se výtoč vracela zpět a pohybovali jsme se na úrovni doby předcovidové.
Vysoké ceny se ve výtoči paliva projeví
A výhled na pumpách na letošní rok? Možná i s ohledem na to, že je benzin v průměru za 37 korun, nafta za 36 – projevuje se to tak, že řidiči šetří?
Jsme v polovině února, to je pro nás každoročně nejmenší sezona, takže těžko predikovat. Pokud ty ceny budou vysoko dlouhou dobu, tak se to určitě na výtoči projeví. Profesionální doprava jezdit musí a cenu akceptuje. Rodinný zákazník má ale v rodinném rozpočtu vyčleněné prostředky, které za dopravu utratí a nebude je navyšovat proto, že ta cena jde nahoru.
Jak se proměňují vaše pumpy? Jednali jste s Totalem o spolupráci, což nedopadlo. Hledáte nového partnera?
Pumpy se už proměňují. Postupně se bude měnit tak, jak se bude měnit složení energie v dopravě, na místo obecného obchodu. Dnes se hodně čerpací stanice zaměřují na další služby – vydávání balíků, poštovní služby, hodně nahoru jde bistro.
Aktuálně s žádným partnerem nejednáme a změna se odehrává podle naší strategie.
Co chystáte pro letošní rok?
Na trh jdou dva nové produkty. Reflektujeme tím snahu omezování emisních stop pro naše zákazníky. Pro velkoobchodní prodej budeme nasazovat naftu s příměsí HVO (biosložky, hydrogenačně upravený rostlinný olej, pozn. red). Bude to patnáctiprocentní směs HVO. Inspirovali jsem se ve Skandinávii. Snažíme se nejenom o ozelenění, ale i vyjít vstříc i požadavkům některých automobilek.
Pro flotilu maloobchodních klientů je certifikace snížení stopy CO2 pro motorová paliva. Podařilo se nám ocertifikovat systém, který umožní k naftě dodat certifikát, který snižuje emisní stopu produktu. Tady počítáme snížení pomocí certifikátů, které nakoupíme, ale i pomocí certifikátů zelené energie z našich zdrojů.
V čem je HVO lepší, o kolik bude dražší?
Je nižší svojí emisní stopou, je ekologičtější. Je to forma pokročilého zpracování biosložky. Jak bude drahý, záleží na cenách HVO a nafty na světových trzích.
Jaký očekáváte zájem?
O oba produkty je už teď docela velký zájem. Jsme přesvědčeni, že v prvním roce získáme desítky zákazníků a jak se budou postupně navyšovat ekologické cíle, bude ten zájem narůstat.
Je to krok správným směrem v době, kdy se mluví o tom, že budoucnost je elektromobilita, případně vodík, není to zbytečná odbočka?
Když se podíváme na složení vozového parku, tak to zbytečná odbočka není. Mnoho lidí má zájem o motorovou naftu a zároveň má potřebu být ekologičtější. I když se budeme bavit o střednědobém horizontu, pořád jsme přesvědčeni, že se používání benzinu a nafty bude zmenšovat nějakou rychlostí a určitě neprojde skokově.
Do kdy to budete prodávat?
Pevně věřím, že to bude daleko za horizont roku 2030. Předpokládám, že ty produkty budou čím dál víc obsahovat nějaké formy pokročilých biosložek. Byl bych špatný palivář, kdybych si myslel, že to bude jinak.
Kdy benzin a nafta v jakékoliv formě zmizí z čerpacích stanic?
Myslím, že ještě v roce 2050 budeme na čerpacích stanicích v nějaké míře nacházet nabídku fosilní nafty.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.