Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
V září vyjelo z českých automobilek 11 tisíc vozů, dvakrát víc než loni, a české závody jedou na 100 procent. Na první pohled důvod k radosti – automotivu se daří. Jenže podrobnější pohled už ukazuje, že moc důvodů k radosti není.
„Já bych v tomhle případě rozlišil to, co jede z výrobních závodů a registruje se, protože to jsou dodávky smluv uzavřených koncem loňského roku. Oproti tomu je současná poptávka – tedy kolik lidí chodí na showroomy a podepisuje smlouvy,“ říká Martin Peleška šéf Toyota a Lexus, podle kterého aktuální výroba rozhodně není výrazem aktuální poptávky.
„Z pohledu měsíce října s výhledem na listopad a prosinec musím říct, že poptávka klesá a klesá zejména u privátních zákazníků. Podle mého nejstřízlivějšího odhadu privátní poptávka klesá kolem 25 procent oproti první polovině letošního roku,“ dodává Peleška.
Hlavním důvodem je podle něj nejistota zákazníků. „Myslím, že je to spíš otázka očekávání toho, co bude s ohledem na energie a všechna ostatní omezení vyvolaná válečným konfliktem,“ říká s tím, že odložit nákup nového auta o rok či dva je zároveň velmi snadné.
Toho, že by se z důvodu nižší poptávky omezila výroba, se však zatím Peleška nebojí. Zatím totiž automobilky stále dohánějí resty. „Myslím, že z výrobního pohledu ještě celý příští rok bude všechna výroba plně naplněna. Všechny závody, které v Česku jsou, ať už je to Toyota, Hyundai, nebo Škodovka, pojedou naplno a budou vyrábět všechny ty nastřádané objednávky,“ dodává Peleška.
Zatím se na vozy stále ještě čeká déle, než je obvyklé. Dodací lhůty se pohybují od šesti do 18 měsíců.
Auta budou dál zdražovat. Musí
Nové automobily navíc stále zdražují. Oproti roku 2019 je už teď jejich cena o desítky procent vyšší. „Rozdíl mezi rokem 2019 a 2020 byl necelých 10 procent. Mezi rokem 2020 a 2021 dalších devět až deset procent a dnes už se nacházíme někde na úrovni 25, možná 30 procent oproti roku 2019. Bohužel předpokládám, že cena vozů dále poroste,“ dodává Peleška s tím, že další zdražení bude v rozmezí pěti až deseti procent.
Do současné ceny se navíc ještě vůbec nepromítl nárůst cen energií. „Takhle rychle se ta změna ve výrobním procesu nepromítá,“ říká Peleška. Dosavadní zdražení hnal zejména přechod na nulově emisní technologie a investice, které šly do vývoje především elektromobilů.
SPECIÁL: Jak zvládnout krizi
Vše na jednom místě: Máme pro vás kalkulačky, přehledné návody, energetickou poradnu, přehled všech dotací a odpovědi na další otázky, které vám pomohou snížit dopady zdražování.
„Nárůst cen asi bude pokračovat. Navíc ceny nových aut oproti ostatním výrobkům velice dlouho – v rámci velkého konkurenčního boje na trhu – docela stagnovaly. I to se teď může částečně promítat do ceny,“ dodává Peleška, podle kterého cenu většinou udává lídr trhu a ostatní automobilky sledují, za kolik dané auto v daném segmentu v dané výrobě prodává – a cenu buď následují, nebo jsou pod ní.
210 tisíc aut na trhu
Zatímco v předcovidovém období se prodalo 291 tisíc nových automobilů ročně, letos šéf Toyota a Lexus odhaduje 210 tisíc aut.
„Tohle číslo je strašně moc ovlivněno tím, jak jsou automobilky schopné zasmluvněná auta dodávat na trh. Je to otázka toho, kdo má a kdo nemá auta,“ říká Peleška, podle kterého Toyota letos míří na číslo 15–16 tisíc prodaných a dodaných vozů na českém trhu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.