Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Firma McDonald's Seznam Zprávám v úterý oznámila rekordní rok 2021, kdy dosáhla obratu necelých sedmi miliard korun. Společnost se ale potýká s nedostatkem lidí. Boj o zaměstnance je podle finanční šéfky společnosti provozující rychlé občerstvení enormní. O každého kvalitního pracovníka se podle ní tahá několik firem a bere ten, kdo je rychlejší a nabízí víc.
Společnost funguje už dva roky v České republice jako plně franšízová společnost. Znamená to, že firemní politika a kultura je sice nastavena centrálně, některá rozhodnutí ale záleží na provozovatelích jednotlivých jídelen.
Vy budete zaměstnancům přidávat?
Určitě, všichni licenční partneři se shodují na tom, že je třeba plat zvýšit, protože my jsme v Evropě země s nejnižší nezaměstnaností a ten trend je dlouhodobý. Také nám stárne obyvatelstvo, ubyli nám zahraniční studenti a zahraniční pracovníci kvůli covidovým opatřením, takže je velký boj o zaměstnance.
McDonald's ČR
Plně franšízový trh od roku 2020.
Počet zaměstnanců: 7 tisíc.
Obrat za rok 2021: necelých 7 mld. Kč, což je o 19 % víc oproti 2020.
Celkově zákazníků: 55,5 milionů.
Rekordman prodejů: hovězí burger – víc než 20 milionů kusů za rok.
Zdroj: McDonald's ČR.
Inflace je nějakých sedm procent, v potravinářství dokonce vyšší, takže věřím, že licenční partneři to budou reflektovat ve mzdách. Požadavky dnešní generace rostou, nejenom na mzdy, ale i na benefity, takže my hledáme, jaké benefity by se daly v restauracích našim zaměstnancům nabídnout.
A jaké by se daly nabídnout?
Je to různé, někdo by upřednostnil penzijní připojištění, pro někoho je důležité, když má permanentku do fitka a vzhledem k tomu, že tým je velmi různorodý, tak najít nějaký odpovídající benefit není moc snadné.
Kolik je vlastně průměrný výdělek vašeho brigádníka na hodinu?
Mzda se pohybuje od 130 korun výše.
Sama jste to načala, že začínají být brigádníci poněkud náročnější. Co žádají při náboru?
Hlavně časovou flexibilitu, roste nám tady totiž generace Z, pro kterou je důležitá svoboda. Tedy flexibilita plus jistota, že dostanu výplatu v termínu, ve kterém je ve smlouvě uvedeno, že ji má dostat.
Jak těžké je sehnat v dnešní době kvalitní lidi?
Nábor se výrazně změnil proti minulým letům. Musíme být rychlejší. Je tady boj o kvalitní zaměstnance a když ho dostaneme, tedy že nám pošle životopis, nebo ho dostaneme k pohovoru, tak se snažíme jednat rychle a rychle ho také získat pro naši společnost.
Jak byste popsala současný trh práce v České republice?
Jako hodně soutěživý.
Myslíte v přetahování těch lidí mezi firmami?
Když sháníme k nám třeba lidi na centrálu, dejme tomu účetní, tak dřív jsme měli 40 životopisů, dneska dostaneme čtyři. Lidé jsou ochotni měnit místo, ale samozřejmě nejdůležitější je pro ně mzda, protože musí pokrýt zvýšené životní výdaje, energie, nákup potravin. Snažíme se dělat maximum pro to, aby se nám je podařilo získat.
Na Slovensku je ta situace podobná?
Na Slovensku už začíná být také podobná. Tam, když jsme dřív hledali člověka, tak se nám odpovědí na inzerát sešlo třeba i sto, ale dneska už je taky vidět, že se situace mění a že začínají být problémy s lidmi. Už to opravdu není tak jednoduché sehnat kvalitní lidi do určitých oborů. Trh práce se hýbe a je to vidět.
Řekla byste, že podobné věci řeší McDonald's i globálně?
To rozhodně. Vím, že to řeší všechny naše okolní země. Boj o zaměstnance tady je, trend pozoruji už delší dobu. Před deseti patnácti lety byla situace úplně jiná.
Neobáváte se do budoucna toho velkého tlaku na mzdy, kvůli nedostatku lidí i sílící inflaci?
Je strašně důležité si uvědomit, že tlak na mzdy je jedna věc a ta druhá je produktivita práce. To musí jít ruku v ruce. Protože jakmile to nepůjde a bude pokračovat trend pouze tlaku na mzdy, tak to bude záhuba i pro naši ekonomiku.
Vy podporujete globálně licenční partnery, kterým se třeba v době covidu méně dařilo?
Rozhodně. Pokud se ne vlastní vinou dostanou do problémů, například v centru Prahy, kde prakticky veškeré restaurace byly zavřené a nemáme tam žádné restaurace s výdejem do auta. Třeba úlevou na nájemném. My postavíme celou restauraci a pronajmeme ji licenčnímu partnerovi, který se o ni stará, provozuje. Pokud se dostane ne vlastní vinou do nějakých finančních potíží, tak zkoumáme, co se přihodilo, jaký to mělo dopad na cash flow a podobně. Je to partnerství.
Čeho se nejvíc bojíte pro letošní rok?
Neřekla bych bojíme, protože silné firmy v krizích rostou a já si myslím, že McDonald’s je silná firma. Naším hlavním úkolem je teď získat podíl na trhu, to je taková naše priorita, protože bychom rádi, máme expanzní plán, chceme růst. Byli bychom rádi, kdyby covid už skončil a kdyby se život vrátil do normálních kolejí.
Celý rozhovor si pusťte v úvodním videu nebo v podcastu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.