Hlavní obsah

Šéfka AAA Auto: Až se přežene covid, budou ceny v bazarech o třetinu výš

Karolína Topolová vede Aures Holding, pod který spadají mimo jiné také síť autobazarů AAA Auto, Mototechna, Auto-Diskont nebo AuresLab.Video: Petra Krmelová

Nová auta zdražují, ale s cenou nahoru jdou také autobazary. Kde se nakonec zdražování zastaví a co čeká zájemce o automobil odpovídala v Agendě šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

V Česku dlouhodobě platí, že nová auta nakupují hlavně firmy, domácnosti se spoléhají na vozy z druhé ruky. A pandemie tento trend ještě přiostřila.

Nový vůz si kupuje jen 20 procent Čechů, zbytek dá přednost ojetině – buď ji koupí napřímo, ale zhruba dvě třetiny zájemců zamíří do některého z autobazarů, vyplývá z průzkumu pro poskytovatele půjček Cofidis.

Těm aktuálně kromě nižších cen nahrává i fakt, že se automobilkám nedaří kvůli nedostatku čipů nová auta vyrábět, a tak jejich služby vyhledávají i ti, kteří by jinak zašli do autosalonu.

Do října letošního roku oproti stejnému období loni klesla nabídka ojetých automobilů ve střední Evropě ze 466 325 o téměř 36 tisíc vozů, souběžně s tím rostly i jejich ceny.

„Po dlouhé době došlo k převisu poptávky nad nabídkou. Zdražení může letos být o víc než 15 procent,“ říká šéfka autobazarů AAA Auto Karolína Topolová. Loni v této síti bazarů ojetiny podražily v průměru o 14 procent – to znamená, že během dvou let mohou ojetá auta podražit až o třetinu.

Návrat do normálu v roce 2023

„Normalizaci situace čekáme až v roce 2023, kdy by se měly dostat dodávky od automobilek do normálu. Dnes si jdete koupit nový vůz a čekáte třeba 12 i 18 měsíců. A to má také vliv na zvyšování ceny,“ vysvětlila generální ředitelka Aures Holdings, který provozuje nejen největší síť autobazarů ve střední Evropě, ale také Mototechnu nebo Driveramu.

Průměrná cena prodaného vozu v její síti mírně klesla zhruba na 160 tisíc. Lidé se totiž podle ní báli veřejných prostranství i veřejné dopravy a pořizovali si třeba třetí nebo čtvrté vozy. „Pandemie nahrála osobní mobilitě,“ má jasno Topolová.

Ceny tlačí nahoru i fakt, že kvůli covidu a napjaté situaci s dodávkami nových aut zlevňují ojetiny jen velmi pomalu. „Auto, které před pandemií stálo nové stálo třeba 450 tisíc, tak by dnes normálně ztratilo třetinu hodnoty. Ale ta auta si ceny drží,“ říká šéfka firmy, která před pár dny oznámila historický rekord v počtu prodaných vozů v třicetileté historii.

Žádné šetření, lidé auta kupují

Že by lidé nákup auta odkládali, protože zdražují potraviny nebo energie, v AAA Auto nezaznamenali. „Leden je obvykle jedním z klidnějších měsíců, ale my jsme viděli velkou poptávku,“ říká Karolína Topolová.

S českým trhem ojetin však může zamíchat nástup elektromobility především na západ od českých hranic. Například v Německu loni tvořily elektromobily a hybridy více než 40 procent nově registrovaných vozů, čistě elektrické vozy si ukously téměř 14 procent trhu.

Elektromobilita už podle šéfky AAA Auto tuzemský trh ovlivňuje. „Lidé chtějí koupit auto nyní, protože se bojí, že by pak na elektroauto neměli. Takže si třeba chtějí pořídit auta se spalovacím motorem, protože to vnímají jako poslední šanci.“

Jakmile Němci začnou ve velkém přesedat do elektroaut, hrozí ještě větší příval starých ojetin ze západu. A to už nyní patří český vozový park k nejstarším v Evropě. Průměrné auto na českých silnicích by kromě technického průkazu získalo i občanku, podle statistik SDA bylo ve třetím čtvrtletí stáří průměrného osobního vozu 15,5 roku.

„Náš trh se stává tím pověstným šrotištěm, proudí sem ojetiny starší 10 let, se kterými se pojí problémy typu nejasné historie, zatajených nehod a samozřejmě i stáčení tachometrů,“ varuje šéfka „Áček“ před dopad automobilové krize.

Budou Češi mít na nákup elektrovozů? Kde nyní vidí Karolína Topolová hlavní překážky pro rozvoj elektromobility? A jak si představuje ideální podporu ze strany vlády? Poslechněte si ve videu nahoře nebo si pusťte podcast Agenda.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované