Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Loni bylo každé čtvrté prodané auto v Evropské unii elektromobil nebo hybrid. Česko za tímto trendem výrazně zaostává s podílem tří procent. Čisté elektromobily se pak na prodejích podílely jen ze zhruba procenta.
„Jsme míle vzdáleni od evropského průměru. Hlavní důvod je ne, že bychom byli méně ekologičtí, ale že v západní a severní Evropě je elektromobilem levnější jezdit,“ vysvětluje Jan Hurt, generální ředitel Porsche Česká republika, který byl hostem nového pořadu Agenda.
„Mobilita je například ve Skandinávii vysoce zdaněna. Ale rozhodli se, že sníží daně pro elektromobily. Ten, kdo se rozhodne pro elektromobilitu, tak jezdí levněji,“ dodává.
Podle něj už několik let není velký problém s dojezdy vozů a ani příliš s dostupností nabíječek. „Současné vozy mají standardní dojezd 400 kilometrů. To je údaj, který uspokojí 90 procent potřeb české mobility,“ říká Hurt.
Průměrný Evropan ujede 180 km, a na to jsou elektromobily teď připraveny.
„Když někdo denně najede 500 až 600 kilometrů, tak to v aktuální situaci není ta správná volba. Ale průměrný Evropan ujede denně 180 km, a na to jsou elektromobily připraveny,“ vysvětluje.
A co se nabíječek týče, podle jeho informací jsou například nabíječky ČEZ vytíženy jen ze tří procent. „Otázka je, jaká je ideální struktura pro nabíjecí síť. My odhadujeme, že na 10 elektromobilů by měla připadat jedna rychlonabíjecí stanice,“ vysvětluje v pořadu Agenda.
Nová česká vláda chce přibližně za měsíc uvolnit miliardu na elektromobily pro podnikatele, aby tím právě jejich prodeje podpořila. Jde zatím o vůbec největší dotační program, na který dosáhnou tentokrát nejen firmy, ale i živnostníci.
„Segment živnostníků a firem tvoří zhruba 70 procent českého trhu. Tam se trefujeme do segmentu, kde se elektrovozy prodávají,“ chválí návrh, který připravuje ministerstvo.
Není to definitivní návrh, ale víceméně kopíruje to, co známe ze západní Evropy.
„Není to definitivní návrh, ale víceméně kopíruje to, co známe ze západní Evropy. Není potřeba vymýšlet kolo podruhé,“ říká Hurt s tím, že elektromobily jsou vhodné pro různé typy zákazníků, ale v současnosti půjde především o firmy.
Nové dotace
Vládní dotace podpoří tuzemskou elektromobilitu také dalšími 300 miliony korun, za které má být vystavěno 1 500 nových nabíjecích bodů.
O dotaci o celkové výši 940 milionů korun budou moci žádat podniky a OSVČ, které v Česku podnikají alespoň dva roky. Peníze budou moci použít na nákup nejen elektromobilu, ale také vozu na vodíkový pohon nebo nákladního elektrokola.
Hodnota jednotlivých podpor se pak má vypočítávat z konkrétního rozdílu mezi cenou vozu s ekologičtějším pohonem a cenou auta se spalovacím motorem. Dotaci na nákup elektromobilu by mohli podnikatelé čerpat od letoška až do konce roku 2025. Uvedly to pondělní Hospodářské noviny.
Elektromobilita v Česku
I přes nízká čísla prodejů si ale elektromobilita v Česku získává stále větší pozornost. Svědčí o tom například přístup některých zdejších firem, jež kompletně přecházejí na elektrické vozy. Příkladem je skupina Moneta, která už v roce 2017 jako první firma v Česku přesedla do elektroaut. Do roku 2026 budou ve firemní flotile tvořit 80 procent všech vozů a od roku 2030 by měl být celý vozový park výhradně poháněn elektřinou.
Na rostoucí zájem ukazuje také Národní akční plán čisté mobility, podle něhož by v Česku mělo v roce 2030 jezdit 220 tisíc až 500 tisíc elektromobilů a fungovat 19 až 35 tisíc dobíjecích bodů na elektřinu. V roce 2035 podle ambiciózních plánů Evropské komise navíc skončí na „starém kontinentu“ výroba nových automobilů, které nebudou poháněné elektřinou či vodíkem.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.