Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Zatímco během covidové pandemie nechaly Češky rtěnky a make-upy na dně šuplíků, teď si to vynahrazují. Česká značka Dermacol díky tomu hlásí rekordní rok a tržby o 20 procent vyšší než v roce 2019.
V tuzemsku tak obrat firmy přesáhne 400 milionů korun. „Dohromady se Slovenskem to dává téměř půl miliardy, což je náš historicky nejlepší výsledek,“ říká v rozhovoru pro Agendu SZ Byznys spolumajitelka firmy Věra Komárová s tím, že velice se daří nejenom značce, ale i výrobnímu závodu firmy.
Ten v minulosti sloužil hlavně pro Dermacol, teď ale stále častěji vyrábí také pro další firmy a značky. Tato výroba už dokonce převyšuje polovinu kapacit závodu. Důvodem jsou postcovidové změny a trendy.
„Mnoho firem, které dříve vyráběly mimo Evropu, teď znovu výrobu vrací zpět do Evropy. Nám pomáhá, že jsme v jejím středu a máme veliké sklady hned vedle letiště,“ dodává Komárová s tím, že díky tomu počet objednávek strmě roste. Kromě krémů, mýdel či olejů vyrábí česká firma například i intimní gely pro celý svět.
Letos poprvé se tak výrobní továrna daleko větší měrou podílí na hospodářských výsledcích firmy. Zatímco u značky Dermacol bude očekávaná EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů) na českém trhu mezi pěti a deseti miliony korun, výrobní závod očekává EBITDU přes 26 milionů korun.
Vysoké náklady na výrobu
Stejně jako ostatní firmy i Dermacol se teď potýká s vyššími výrobními náklady. „Nejvíc narostly energie. Zdražily ale téměř všechny suroviny, některé jsou navíc i v horší kvalitě než dříve. Je také problém s logistikou, takže jsme museli navýšit své skladové zásoby,“ dodává Věra Komárová. Právě vysoké náklady podle ní vyhnaly ceny kosmetiky v průměru o deset procent nahoru.
Dermacol – jako česká firma – letos vydělal i na tom, že dodávky zahraničních značek nebyly kvůli pandemii plynulé a měly výpadky.
„V rámci covidu jsme se stali důvěryhodnou značkou. Byli jsme cenově dostupní, byli jsme k dostání, neměli jsme výpadky. Ukázali jsme, že naše kvalita je vysoká,“ potvrzuje Věra Komárová.
Kosmetika na Amazonu
To, co pomáhalo v Česku, ale neplatilo v zahraničí, kde se tak karta obrátila. „Na začátku nelétala letadla a my měli velký problém zboží dovážet. Naše kosmetika se tam začala prodávat, až když se trhy opravdu otevřely,“ říká Komárová. V zahraničí ale firma vyrostla na internetu. Zatímco v Česku se on-line prodá jen 10 procent kosmetiky, v zahraničí je to už 30 procent a nejrychleji rostoucím kanálem je Amazon, kde se prodeje dokonce zdvojnásobily.
Podnikatelka založila vlastní školu
Dermacol se teď chce soustředit primárně na velké trhy, jako jsou USA nebo Saúdská Arábie. „Je tam sice větší konkurence, ale zase menší riziko finančního propadu,“ vysvětluje Komárová s tím, že v Saúdské Arábii se firma prostřednictvím distributora, se kterým je v jednání, může dostat do stovek kamenných obchodů a v USA během covidu založil Dermacol dokonce i vlastní společnost, a o distribuci se tak bude starat sám.
Kopie make-upu už nemají šanci
Právě v USA se v minulosti o popularitu české značky výrazně postarali influenceři, kteří ve svých videích zkoušeli její krycí make-up.
„Na internetu je asi 20 až 30 videí, které už viděly stovky milionů žen,“ říká Komárová. Nastal ale problém v podobě kopií a falsifikátů jejich produktů. Firma proto během covidu zapracovala na tom, aby byl originál snáze rozeznatelný „Máme víčko, které není možné zkopírovat, ale i QR kódy, podle kterých originál poznáte,“ dodává.