Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Brněnský výrobce traktorů Zetor zažívá významné období. Z jedné strany je podnik pod finančním tlakem rostoucích nákladů, ztrátového hospodaření a nevýhodného kurzu koruny. Z druhé strany však po dlouhých letech plánuje výrobu zcela nového modelu traktoru, rozjíždí plány na výrobu elektrického modelu a ve spolupráci se sesterskou firmou připravuje produkci obrněného vozu Gerlach.
„Stejně jako na všechny další výrobce i na nás dopadá inflace a zdražování. Jako koncový výrobce nemůžeme dostatečně flexibilně reagovat na zdražování materiálů,“ popsal v rozhovoru pro SZ Byznys Róbert Harman, výkonný ředitel a člen představenstva Zetor Tractors.
Tato situace se odrazila na hospodaření podniku. Za rok 2022 vykázal ztrátu 103 milionů korun. Předloni měla firma čistý zisk 202 milionů korun.
„Na letošní rok se máme z hlediska hospodářského výsledku dostat někam k nule. Příští rok se chceme postupně dostávat do zisku,“ doplnil šéf Zetoru. Součástí nepříznivého vývoje je též slábnoucí ochota zemědělců pořizovat si nové stroje.
„Momentálně zaznamenáváme pokles poptávky po traktorech. Hlavním důvodem jsou vysoké úroky. Farmáři proto investice velice zvažují. Většinou si kupují traktory na splátky a úroky jsou vysoké,“ uvedl Harman.
Aby negativních vlivů nebylo málo, připojil se ještě silný kurz koruny vůči polskému zlotému. Polsko přitom dosud tvořilo významné odbytiště tuzemských traktorů.
Zetor na souběh nepříjemných faktorů zareagoval už loni. „Již koncem minulého roku jsme firmu nákladově nastavili na úplné minimum. Krizi jsme předpokládali, na situaci jsme se připravili,“ řekl šéf firmy.
Návrat do Indie
Navzdory náročné situaci na trhu se zemědělskou technikou plánuje tuzemský Zetor výrazné posílení byznysu. Zaměřit se chce například na export.
„V březnu jsme podepsali dohodu s indickým partnerem o vytvoření společného podniku. Poslední dva roky jsme společně vyvíjeli traktor pro indický trh. Výrobu spustíme v nejbližších týdnech. Do pěti let máme v plánu na indickém trhu vyrobit a prodat šest tisíc traktorů,“ uvedl v rozhovoru Harman.
Zetor již do Indie vyvážel traktory v 70. letech minulého století. „Značka je tam velmi známá,“ dodal manažer.
Současnou pobočku založil Zetor v Indii před deseti lety. Tamní trh patří mezi největší odbytiště traktorů na světě. Jen loni se jich tam prodalo kolem jednoho milionu. Kromě teritoriálního rozšíření byznysu pracuje Zetor i na zásadní odměně nabídky. Na trhu uvede zcela nový model traktoru. S něčím takovým podnik nepřišel od předminulé dekády.
„Je to od nuly vyvinutý nový model traktoru. To znamená, že nebude vycházet z konceptu starých traktorů. Plán zahájení masové výroby je srpen příštího roku,“ popsal výkonný ředitel Zetoru.
60 elektrických koní
Do vývoje nového modelu investovala společnost okolo 100 milionů korun. Nový model vycházející vstříc trendům na digitalizaci zemědělského byznysu má obsloužit širší portfolio zákazníků než dosavadní traktory sjíždějící z linek brněnského závodu. Ovšem kromě nového modelu s očekávaným náběhem výroby v příštím roce začali v Zetoru dělat rovněž na elektrickém modelu.
„Rozbíháme projekt elektrického traktoru s výkonem do 60 koní,“ poznamenal ředitel Zetoru.
Zatím to však kvůli nedostatečné kapacitě dostupných baterií nebude traktor na pole, ale hlavně pro lehčí práce. Elektrický model je zatím ve fázi studie proveditelnosti.
Kromě nových traktorů pokračuje Zetor spolu se sesterskou firmou Zetor Engineering v přípravě výroby obrněného armádního vozu Gerlach. „Plánujeme tato vozidla vyrábět přímo v brněnském Zetoru. Začátek výroby by mohl být v průběhu příštího roku nebo v roce 2025. Pokud budou zakázky, může to být již příští rok,“ popsal šéf Zetoru Harman. Výrobní kapacita by měla být okolo 300 obrněnců ročně.
Celý rozhovor si můžete poslechnout v úvodním videu.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.