Hlavní obsah

Nová auta zdraží až o 30 procent, říká největší český dealer škodovek

Pavel Louda popisuje situaci na trhu s novými automobily.Video: Petra Krmelová

Aut je málo, tak zdražují. Za letošní i loňský rok by to mohlo být o třicet procent. Zákazníci si musí uvědomit, že na některé modely mohou čekat i rok, říká majitel Louda Auto a největší dealer vozů Škoda a Hyundai Pavel Louda.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Už druhý rok za sebou výroba osobních aut v Česku klesla. Oproti předcovidové době o téměř čtvrtinu. A neděje se to jen v Česku, ale vlastně na celém světě. A důsledek? Nová auta by mohla brzo zdražit až o 30 procent. V Agendě Byznysu Seznam Zpráv to řekl Pavel Louda, největší dealer vozů Škoda a Hyundai u nás.

Osobních aut se loni v Česku vyrobilo 1,105 milionu. Produkce se výrazněji propadla ve třetím čtvrtletí, kdy kulminovala krize na trhu s polovodiči. Právě nedostatek čipů tak způsobil, že automobilky vyrobily o 300 000 vozů méně, než by sjelo z pásů v „normálním“ roce.

Největší tuzemská automobilka Škoda Auto tak vyrobila v tuzemských závodech 680 287 vozidel, což je meziroční pokles o 9,2 procenta.

„Dvacetiprocentní zdražení sledujeme už nyní a deset procent doženeme,“ řekl Pavel Louda. Jako příklad uvedl Volkswagen Multivan, který podle něj ještě před třemi lety stál 1,5 milionu korun. „Dnes není levnější než 2 miliony,“ uvedl Louda. Zdražování se podle něj týká téměř všech modelů a vliv na něj má právě nízký počet vyrobených vozů.

Louda Holding

Česká rodinná firma, vznikla v roce 1992.

Sídlo: Poděbrady.

Obory podnikání: automobily, sklárny, strojírenství, reality, finanční služby

Louda Auto provozuje 28 autosalonů a 18 autorizovaných servisů po celé České republice.

Je největším dealerem vozů Škoda a Hyundai v ČR a velkým dealerem dalších 9 značek.

Loni se v autoprůmyslu totiž sešlo hned několik špatných faktorů. Omezení kvůli covidu například zavřelo obchody včetně autosalonů. Ještě větší vliv měl ale nedostatek vstupních surovin, materiálů a klíčových komponentů. Celosvětová krize na trhu s polovodiči utlumila výrobu automobilů a řada automobilek, a tedy i jejich dodavatelé, byla nucena v průběhu roku zpomalovat či zastavovat výrobní linky. To vše při extrémním nárůstu cen vstupů, dopravy a energií.

Jen Louda Holding tak loni nemohl prodat asi 6 000 aut. „Objednávky samozřejmě stále přijímáme, ale jako termín musíme někdy říkat i jeden rok a není to jen u škodovek. Ale samozřejmě na některé modely se čeká jen pár měsíců,“ popsal Louda situaci. Současný zákazník si podle něj prostě musí uvědomit, že na některé vozy bude čekat déle. Delší čekací lhůty se podle něj týkají například užitkových vozů Volkswagen a některých typů škodovek.

„Která z automobilek bude vítězná, uvidíme na konci roku, protože firmy nejsou schopné říci, kolik vozů dodají,“ doplnil.

Prodejce také zaznamenal trend, kdy řada firem už nyní jedná o prodloužení operativního leasingu na své firemní flotily, a oddaluje tak nákup nových vozů. Dopadem ale bude také to, že ojetá firemní auta se o to později dostanou do autobazarů.

Vliv má podle něj také inflace a s tím související stoupající úrokové sazby. „Tento rok bude na trhu znamenat vetší rozmyšlení, jakou značku kupovat a také jakou finanční službu při nákupu využít. Nyní auto nekoupíte s finanční službou, kde je méně než 6 procent,“ řekl majitel Louda Holding.

Konkrétně jeho firmě se ale loni poměrně dařilo. Společnost prodala přes 10 000 vozů a její obrat byl 6 miliard korun, tedy o půl miliardy více než předchozí rok. Také proto plánuje další investice, když již staví, nebo plánuje nové autosalony v Teplicích nebo v Liberci. Přesto ale i jeho čeká rozhodování. „Tento rok si také musíme ujasnit, jaké značky fungují a které ne,“ řekl.

Celý rozhovor s Pavlem Loudou si můžete pustit v úvodním videu nebo poslechnout ve své oblíbené podcastové aplikaci.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované