Hlavní obsah

Museli jsme vypnout mrazáky a propouštět prodavačky, říká šéfka řeznictví

Jak zdražuje maso? Rozhovor s Andreou Šlesingerovou, ředitelkou firmy Masoprodej.Video: Seznam Zprávy

Místo tradiční svíčkové se na českých stolech častěji objevuje lacinější vepřové. „Maso už začíná být pro lidi drahé. Hlavně hovězí a výrobky z něj,“ líčí Andrea Šlesingerová, ředitelka hornolidečské firmy Masoprodej.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Valašský výrobce a prodejce masa a uzenin Masoprodej je na trhu 30 let. I když se Češi masa vzdávají těžko, inflace už začala úřadovat i v řeznictvích a uzenářstvích. Celkový objem prodejů sice výrazněji neklesl, ale lidé sahají po lacinějším zboží. „Kupují jiné maso, místo hovězího takovou tu klasiku, jako je třeba vepřová plec. Ve městech koupí i dražší zboží, ale méně,“ říká ředitelka podniku Andrea Šlesingerová v pořadu a podcastu Agenda.

Divoký nárůst cen masa se v poslední době trochu uklidnil. Ale ještě nedávno se podle řezníků ceny u dodavatelů měnily ze dne na den. V chladicích pultech jsme přeceňovali i třikrát za den, popisuje Šlesingerová.

Řetězcům nedodáváme, nebudu se tahat o koruny

„Ceny už se nenavyšují tak rychle jako v minulých měsících. To nám někteří dodavatelé posílali ceník třikrát denně. Museli jsme okamžitě v průběhu dne přeceňovat. Není moc času na hrdinství,“ říká ředitelka firmy s tím, že zdražení často zákazník ani nepostřehl. „Je to pár korun, to si ani nevšimnete, jeden den si koupíte salám za 13,90 a druhý den za 14,90,“ míní.

Masoprodej kupuje čerstvě bourané maso z českých jatek, z českých chovů. Sehnat hovězí je ale stále větší problém. „Zatím narážíme na velké problémy, co se týká hovězího, tam je to tristní. Jednak ceny a hovězí není. Dodavatelé ho na jatka vůbec nepošlou, radši ho pošlou do Polska,“ říká Šlesingerová.

Do obchodních řetězců Masoprodej vůbec nedodává, nechce jít s cenou dolů: „Ani se na to nechystáme. Za naší cenou si stojíme. Nechce se mi bojovat s někým, kdo vyrábí gothaj a bude nás tlačit o koruny dolů. Nechci si někde zafixovat cenu a pak si doma trhat vlasy, že za ni musím dodávat.“

Povypínali spoustu mrazáků a propustili prodavačky

Sama Šlesingerová už delší dobu přemýšlí, jak v dobách všeobecné drahoty, na provozu firmy ušetřit. V rámci televizního pořadu Utajený šéf v TV Nova se v přestrojení infiltrovala do výroby i prodejen, aby zjistila, kde jim „tečou“ peníze. Na co přišla?

Nejdřív škrtala mezi 200 zaměstnanci. „Máme neuvěřitelný prostor pro šetření. ‚Překoncipováváme‘ prodejny, aby tam klesly mzdové náklady. Část prodavaček jsme propustili a ještě to není konec.  I ve výrobě jsou jedinci, kteří nejsou využití na 100 %. Ale tam bych šetřila až naposled.“

Masná výroba je také velký „žrout“ energií. I na nich se už v Horní Lidči začalo šetřit.            „Nemáme tak vysoké zásoby, tak můžeme spoustu obrovských chlaďáků a mrazáků vypnout. Spoustu jsme toho už povypínali,“ popisuje Andrea Šlesingerová.

I pomocí úspor chce šéfka firmy udržet zhruba stejný zisk jako loni. Už loni se ale začalo projevovat, že lidé začali šetřit: „Už neměli strach, že je zavřou jako za covidu a tak budou aspoň nakupovat, potraviny už tak nahoru nešly.“

Vývoj je ale dál nepředvídatelný, případné investice se Šlesingerové těžko plánují: „Nedá se s ničím počítat, jsme v investicích opatrnější, vyčkáváme co bude dál. Otevřeli jsme novou prodejnu v Přerově, další děláme v Olomouci,“ plánuje. Jiné obchody ale naopak zavřou.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované