Hlavní obsah

Limit 2,5 milionu? Buďte u více bank, radí šéfka systému pojištění vkladů

Pusťte si pořad Agenda s Renátou Kadlecovou, šéfkou Garančního systému finančního trhu.Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy

Ve středu se začaly vyplácet náhrady vkladů klientům Sberbank. Sledujte pořad Agenda každý všední den na Seznam Zprávách. Dnes o pojištění vkladů s šéfkou Garančního systému finančního trhu Renátou Kadlecovou.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

„Všichni, kteří měli ve Sberbank vklady nad 2,5 milionu korun, a případně klienti, kteří budou mít nárok na výplatu zvýšené náhrady nad 5 milionů, musí svoji pohledávku přihlásit do likvidace banky. Počkat, až bude jmenován likvidátor banky, a poté pohledávku přihlásit,“ uvedla v pořadu Agenda SZ Byznys výkonná ředitelka Garančního systému finančního trhu Renáta Kadlecová. Výjimky podle ní nepřicházejí v úvahu.

Do budoucna lidem doporučila svoje peníze rozložit do více bank tak, aby v žádné bance jejich objem nepřekročil 100 tisíc eur. Do této výše jsou vklady totiž pojištěné.

Máte průběžnou zprávu, kolik lidí si zatím do Komerční banky pro peníze ze Sberbank přišlo? Připomeňme, že na výplatu mají tři roky.

Za první dvě hodiny (rozhovor se natáčel v 11.00 – pozn. red.) Komerční banka vyplatila přes čtyři tisíce klientů. Celkově se vyplácí 106 tisícům klientů.

Vypadá to tedy, že výplaty jsou zatím plynulé.

U některých poboček ráno byla fronta před otevřením, ale průběžně se fronty netvoří a Komerční banka je schopna to zvládnout.

Převažují bezhotovostní, nebo hotovostní výplaty?

Většina klientů si vybírá peníze bezhotovostním způsobem. Je to rychlejší i bezpečnější.

Hotovost se dá vybírat jen na vybraných pobočkách, kolik jich je?

Hotovost si klienti mohou vybírat pouze na 40 pobočkách KB. Seznam je uveden na webu garančního fondu i na webu KB. Banka na těchto pobočkách rozšířila otevírací dobu.

Nevidíme možnost, že by mohlo dojít k překročení a k zpětnému navyšování výplaty náhrad, tak jak to bylo v minulosti.
Renáta Kadlecová

ČNB a Ministerstvo financí odmítly, že by se klienti, kteří měli peníze například v advokátních úschovách, mohli dostat k částce nad rámec pojištění vkladů, což je maximálně 5 milionů. V minulosti tu ale byly pokusy odškodnit klienty zkrachovalých bank nad rámec pojištění vkladů. Vidíte tady pro klienty Sberbank nějakou příležitost?

Výše pojištění vkladů je stanovená evropskou direktivou a je stejná pro všechny země EU, a tudíž není možné, abychom tuto hranici překročili. Je to 100 tisíc eur a případně zvýšené náhrady do výše dalších 100 tisíc eur.

Tam nevidíme možnost, že by mohlo dojít k překročení a k zpětnému navyšování výplaty náhrad, tak jak to bylo v minulosti. To bylo před velmi dlouhou dobou a zákonné úpravy byly jiné.

Lidé, kteří tam měli peníze nad rámec pojištění vkladů, tedy budou muset čekat na likvidaci banky.

Ano, je to tak. Všichni, kteří měli vklady nad 2,5 milionu korun, a případně klienti, kteří budou mít nárok na výplatu zvýšené náhrady nad 5 milionů, musí svoji pohledávku přihlásit do likvidace banky. Počkat, až bude jmenován likvidátor banky, a poté pohledávku přihlásit.

Lidí, kteří měli ve Sberbank víc než základních 2,5 milionu korun, je 2600. Máte představu, kolik je těch, kteří by mohli žádat o zvýšenou náhradu?

Nemáme. Protože když vkládáte prostředky do banky, tak neprokazujete účel, kde jste je získala. My tak nevíme, kdo měl ty prostředky například z kupní ceny nemovitosti. To se týká advokátních úschov. Těch je více než 14 tisíc. (Podle doplňujících informací, které SZ Byznys poskytl GSFT 18. března, jde o 14 tisíc vkladů z advokátní či notářské úschovy a insolvenční majetkové podstaty. „Do celkového počtu Sberbank započítává i účty insolvenčních správců, kteří vedou účty jednotlivých dlužníků. Některé společnosti jich mají stovky, největší skoro 900. Většina advokátních kanceláří působí jako insolvenční správci, proto je velmi obtížné rozlišit, za jakým účelem byla advokátní úschova složena. Režim vedení účtů insolvenčního správce je stejný jako režim jiné advokátní úschovy,“ doplnila své dřívější prohlášení Renáta Kadlecová.)

To jsou údaje, které nám banka ještě nedala. Protože stále řeší s advokáty, jak identifikovali klienta.

Tedy kdo bude moct žádat o tu náhradu.

Jednak. A zatím není přesně doplněn seznam těch klientů, tyto náhrady tedy zatím nevyplácíme. Vyplácet je, doufám, budeme v příštím týdnu, když od banky dostaneme seznam klientů, kteří měli vklady v advokátních úschovách.

Pokud jde o klienty, kteří měli vklady svoje vlastní, tedy ne v advokátních úschovách, informaci o nárocích také zatím nemáme. Každý klient nám musí do 28. dubna podat žádost (o výplatu zvýšené náhrady vkladu – pozn. red.) a předložit doklady prokazující původ finančních prostředků.

Proč tam měl dočasně víc peněz…

Ano. Řada klientů nám žádosti začala posílat, ale ne všichni přiložili potřebné doklady.

Vy je zpětně upomínáte, že to mají doložit?

Budeme je vyzývat, aby žádosti doplnili a stihli tu dvouměsíční lhůtu.

Garanční systém finančního trhu

  • Zastřešuje pojištění klientských vkladů – převzal tedy funkce, které do konce roku 2015 vykonával Fond pojištění vkladů. Dále zastřešuje správu Fondu pro řešení krize.
  • V rámci systému pojištění vkladů jsou pojištěny zejména kreditní zůstatky na běžných, termínovaných či vkladových účtech nebo vkladních knížkách, vklady potvrzené vkladovým certifikátem, vkladním listem či jiným obdobným dokumentem.
  • Pojištění vkladů u GSFT garantuje náhrady za vklady vedené u bank, stavebních spořitelen a družstevních záložen se sídlem v ČR a u poboček bank ze zemí mimo EU ve výši 100 % vkladu, maximálně však do výše odpovídající částce 100 000 EUR na jednoho klienta v jedné bance. V určitých zákonem stanovených případech dochází dle nové úpravy pojištění vkladů ke zvýšení uvedené maximální výše náhrady.

Jak se pak stanoví termín výplaty těch zvýšených náhrad?

Podle zákona nejprve shromáždíme žádosti, v dalších dvou měsících vyhodnotíme, zda byly oprávněné, a žadatele informujeme. A 28. června zahájíme výplaty náhrad všech nadlimitních vkladů. Klienti budou mít tři roky na to, aby si to vyzvedli.

V jakém pořadí je budete vyplácet?

Není tam žádné pořadí, budeme to vyplácet najednou.

Pojďme k tomu, co se děje na trhu. ČNB a Česká bankovní asociace dnes vydaly prohlášení, ve kterém se vymezují vůči šířícím se dezinformacím, že hrozí krach i jiných tuzemských bank. Tady jde o psychologii, pokud tomu klienti uvěří, začnou peníze vybírat a mohou banku, byť by v problémech nebyla, do těch problémů dostat. Je na to Garanční systém teoreticky připraven?

Garanční systém i finanční legislativa jsou připraveny řešit krachy různě velkých bank. Garanční systém spravuje dva fondy. Kromě fondu pojištění vkladů, který je určen pro výplatu náhrad vkladů, ještě spravujeme fond pro řešení krize. Tento fond může ČNB využít v případech, kdy by se do problémů dostala větší banka. U které nepřipadá v úvahu, že by se její selhání řešilo likvidací, ale podle jiných předpisů – formou řešení krize. Centrální banka může využít tyto prostředky k tomu, aby doplnila kapitál banky, banku rozdělila, zdravá část aby fungovala dále, mohla se například prodat jinému vlastníkovi, a pouze ta nezdravá část by se řešila likvidací.

Existují tedy i scénáře na to, kdyby byla v problémech větší banka, nebo více než jeden subjekt?

Scénáře existují pro všechny banky. Každá z bank, kterou centrální banka označí, že poskytuje určité kritické funkce, musí mít připraven scénář, jak by postupovala v případě, že by byla ohrožena její likvidita a činnost.

Centrální banka má potom svoje vlastní scénáře, jak by krizi na finančním trhu řešila.

Mluvila jste o fondu pro řešení krize, ten je naplněn?

Tento fond ještě není naplněn, byl zřízen v roce 2016 v souvislosti s implementací nových evropských pravidel a postupně tento fond naplňujeme. Podle směrnice EU má dosáhnout výše 1 % krytých vkladů do konce roku 2024.

Renáta Kadlecová

Absolventka VŠE v Praze pracovala v ČSOB a pak řadu let na Ministerstvu financí ČR, mimo jiné i v oddělení státních cenných papírů.

Od roku 2002 vykonávala funkci finanční manažerky Fondu pojištění vkladů a od roku 2006 byla jeho výkonnou ředitelkou.

Po jeho transformaci v roce 2016 šéfuje i nástupnickému Garančnímu systému finančního trhu.

Jak se doplňují peníze do fondu pojištění vkladů? Sberbank odčerpá 28 miliard korun, ve fondu bylo ke konci roku 37 miliard korun.

Všechny banky mají povinnost ročně přispívat do obou fondů. Výši příspěvků stanovuje ČNB v závislosti na tom, kolik v těch fondech je prostředků. Postupně do fondu pojištění vkladů přicházejí prostředky z likvidací, insolvencí, konkurzů.

To, co fond vyplatí, tak se vrátí zpět, v plné výši, nebo aspoň částečně.

Formou pohledávky v té likvidaci?

Ano. Garanční systém má pohledávku za bankou ve výši náhrad, které vyplatil jejím klientům.

Má přednost před ostatními věřiteli?

Ano.

Kde jsou peníze garančního systému uložené?

Většina u centrální banky, nebo je investována formou krátkodobých repo operací s cennými papíry vydávanými státem nebo ČNB, případně menší část prostředků je uložena do státních dluhopisů.

Pokud bych měla mít prostředky přes limit, je lepší si je rozdělit do více bank.
Renáta Kadlecová, šéfka Garančního systému finančního trhu

Jsou tedy v bezpečí?

Ano, jsou a jsou likvidní.

Co byste lidem vzhledem ke stávající situaci doporučila? Aby si rozdělili peníze do více bank? Limit 2,5 milionu korun platí pro jednoho člověka a jednu banku, bez ohledu na to, kolik tam má účtů.

Pokud klient chce mít prostředky v bance na spořicím či termínovaném účtu, je dobré si tento limit pohlídat. Pokud bych měla mít prostředky přes limit, je lepší si je rozdělit do více bank.

Celý rozhovor si můžete pustit v úvodním videu.

AKTUALIZACE 18. 3. 2022: Zpřesnili jsme definici advokátních úschov pro účely výplaty náhrad vkladů z Garančního systému finančního trhu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované