Hlavní obsah

Keramičky v Bechyni a ve Znojmě jedou i nyní. Také díky dobré smlouvě na plyn

Hostem Agendy SZ Byznys byl Luis Sergio Castro, generální ředitel společnosti Laufen CZ.Video: Seznam Zprávy

„Nakládáme pece jinak než před rokem, šetříme energiemi, posilujeme export.“ Tři rady generálního ředitele výrobce sanitární keramiky Laufen CZ, jak přežít krizi. Hostem Agendy SZ Byznys byl Luis Sergio Castro.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Keramické závody, které má společnost Laufen CZ ve Znojmě a v Bechyni, výrobu kvůli drahým energiím neomezily. A ani během zimní sezóny to neplánují. „V provozu máme velké tunelové pece a 80 procent naší spotřeby tak tvoří plyn,“ říká přitom generální ředitel firmy Luis Sergio Castro.

Zvýšené náklady na výrobu pokrývají úsporami v provozu a od začátku letošního roku také několikrát zdražovali, celkově zhruba o 15 procent.

„Například nakládáme pece úplně jinak, než jsme nakládali před rokem. Pec je klíčové zařízení v našich továrnách a je velký rozdíl v nákladech, jestliže se do ní nakládá víc, nebo méně kusů keramiky. Tohle nám pomáhá, protože můžeme současně používat menší počet pecí,“ vysvětluje šéf keramických závodů, které patří v průmyslu co do spotřeby k vůbec největším odběratelům plynu.

Luis Sergio Castro

  • Španělský ekonom, který na postu generálního ředitele společnosti Laufen CZ působí od září 2017.
  • Do skupiny Roca Group nastoupil v roce 2001 a o rok později se dostal do týmu společnosti Laufen CZ. V letech 2005 a 2008 byl finančním manažerem pro Českou republiku, následovalo působení na pozici generálního ředitele pro Bulharsko, Rumunsko a Chorvatsko.
  • Laufen CZ zaměstnává v ČR 1050 lidí. V keramičkách ve Znojmě a Bechyni vyrábí sanitární keramiku, koupelnový nábytek a vodovodní baterie. V roce 2023 chystají velké investice do technologií na úsporu energií, do fotovoltaiky a většího využití odpadního tepla.

Přiznává ale, že situace je kritická i pro ně a opatrnost je na místě. A to i přesto, že mají oproti jiným podnikům v oboru jednu zásadní výhodu: část cen energií mají fixovanou až do konce příštího roku.

„Tohle nebude ani první, ani poslední krize. Zažili jsme obrovskou krizi v roce 2008 a dostali jsme se z toho. Důležité je soustředit se na to, jak můžeme v této situaci fungovat, jak se můžeme zlepšit. Já jsem vždycky pozitivní jako manažer a snažím se, aby byli pozitivní i moji lidé ve firmě,“ popisuje španělský ekonom, který už léta žije v Česku.

Firma je součástí globálního koncernu Roca a exportuje do celého světa. Také většina produkce vyrobené v znojemské a bechyňské továrně míří k zahraničním zákazníkům. Kromě evropských trhů působí v Číně, na Blízkém východě, v Africe, USA a Kanadě.

Letos se firmě podařilo získat další trhy, jak uvedl Luis Sergio Castro v rozhovoru pro SZ Byznys. „Začali jsme dodávat do Brazílie a intenzivně také do Austrálie nebo Indonésie. Máme štěstí, že můžeme mít naše výrobky například v prestižních hotelech v Dubaji nebo Šanghaji.“

Naopak prodeje na českém maloobchodním trhu padají už čtvrtý měsíc v řadě. „V našem oboru dokonce ještě více, než je průměr,“ říká. „Zákazníci začali být opatrnější. Potraviny lidé musejí kupovat vždycky, ale například nákupy bytových doplňků nebo nábytku mohou omezit. Snažíme se to ale kompenzovat právě v exportu.“

Celý rozhovor s Luisem Sergiem Castrem najdete ve videu výše.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Související témata:
Keramický průmysl

Doporučované