Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Cena námořní přepravy rekordně padá. Oproti loňskému roku jsou dnes ceny za kontejner i sedmkrát nižší. Důvodem je menší poptávka. Obchodníci mají totiž naplněné sklady, a tak nenakupují a nevozí nové zboží.
Pro českého zákazníka to ale znamená jediné – v tuto chvíli je na pultech „zbytečně drahé zboží“, nakoupené v době nejvyšších cen dopravy, kdy obchodníci sklady plnili. A dokud se tohle zboží nevyprodá, to levnější se nepřiveze. A protože mezinárodní obchod se z více než 90 procent realizuje na moři, znamená to, že letošní Vánoce budou ve znamení drahých nákupů a menšího výběru.
Nakoupeno a naskladněno. Ale za draho
„Vánoční zboží už je dávno tady. Je naskladněné a bohužel pro spotřebitele se toto naskladnění realizovalo v době, kdy byly historicky nejvyšší ceny námořních přeprav. Obchodníci mají výrazně předzásobeno a musí čekat, až se sklady uvolní. To, co teď vidíme v regálech, je to, co bylo za ty úplně nejvyšší ceny dopravy, což se samozřejmě promítlo do ceny zboží,“ potvrzuje v pořadu a podcastu Agenda David Knobloch, jednatel a spolumajitel přepravní společnosti NTG Air & Ocean. Právě kvůli plným skladům bude mít letos zákazník i menší výběr. „Rozhodně můžeme počítat s tím, že bude menší různorodost zboží. Bude méně položek,“ dodává Knobloch s tím, že nákupy teď omezili i obchodníci, kteří v minulosti v tuto dobu vozili kontejner za kontejnerem.
Nižší poptávka ale rozhodně není jen v Česku. Jde o celosvětovou záležitost. „Poptávka v současné době globálně klesá na všech trasách. Tedy z Asie do Ameriky, do Evropy i na Blízký východ,“ říká Knobloch. Vytíženost jednotlivých lodí klesla na 70 procent a navíc letos poprvé v historii v lodní dopravě nepřišel očekávaný vrchol sezony – předvánoční dovoz zboží.
Ceny jako před covidem?
I díky tomu padá cena přepravy, která by se tak v příštím roce mohla dostat na předcovidovou úroveň. „Už teď jsou sazby tak dole, že by mohly brzy atakovat hranici předcovidového období. Je to i proto, že se zvýší kapacita. Nejenže klesá poptávka, ale přibudou i nové lodě a kapacita námořní přepravy bude o 8 procent vyšší, než je ta současná,“ dodává.
Největší problém při přepravě zboží z Asie teď paradoxně způsobují evropské přístavy. Zatímco cesta zboží z Číny do Evropy trvá zhruba 50 dní a nemá větší zpoždění, velkým problémem je, že v přístavech se zboží zasekne. „Tam kontejnery zůstávají ležet 2 až 4 týdny. To je docela problém,“ dodává Knobloch.