Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
Výroba v automobilkách klopýtá a s výpadky tak bojují i prodejci a distributoři. Jak ale v pořadu Agendy SZ Byznyz popisuje šéf největšího prodejce vozů Škoda a Hyundai v Česku, Pavel Louda z Louda Auto, tato situace se už stala novým standardem.
„Je to v různých vlnách podle toho, která automobilka je zrovna jak omezena. Výroba vždy najede, nějaké automobily se vyrobí a pak přijde omezení,“ říká Louda s tím, že výpadky ale nejsou vždy a u všech automobilek. I když se firma snaží držet určitou skladovou zásobu, některé modely prostě chybí a čeká se na ně i půl roku. A předem odhadnout, které modely budou chybět, je však podle Loudy opravdu složité.
„Ve slotu objednávek máme auta, která jsou třeba rok nevyrobená. Naproti tomu může být stejné vozidlo s podobnou konfigurací, které je vyrobeno za měsíc,“ říká Louda s tím, že zatímco dnes může být problém například s dodávkou vozů Superb, zítra v poledne už může jít daný model do výroby.
Když jsou auta vyrobená, chybí zas přeprava
Situace ve výrobě se navíc přelévá i do přepravy. V momentě, kdy totiž výroba najede a vozů je najednou dost, chybí zase kapacity přepravců, aby se auta dostala z továren k prodejcům. „Jsou to propojené nádoby. V okamžiku, kdy automobilky začnou v násobných počtech vyrábět auta a dodávat je do dealerské sítě, pochopitelně není ta kapacita ze dne na den k dispozici,“ dodává Louda.
Největší importéři osobních a užitkových aut
- Porsche ČR – dovozce vozů Volkswagen, Audi, Seat, Cupra
- Invelt – největší dealer BMW
- Louda Auto – největší dealer Škoda Auto a Hyundai
- Auto In – největší prodejce značky Ford
Celkově se ale teď automobily prodávají méně a nákupy utlumily zejména domácnosti. „Firmy si ten svůj nákupní apetit drží,“ dodává Louda s tím, že právě firmy budou tím, kdo trh podrží i v dalších měsících a letech. A to i za předpokladu, že začne platit norma Euro 7 a automobilky omezí výrobu malých modelů a místo nich nabídnou malá elektro auta.
Zvedne se trh ojetých vozů
„V momentě, kdy by malé vozy zmizely z trhu, bude se prodlužovat stáří vozového parku,“ dodává Louda s tím, že zatímco dnes v Česku jezdí auta stará v průměru 17 let, už brzy by to mohlo být i více než 20 let. „Je to ale i o tom, že ta auta jsou výrazně kvalitnější, než byla před deseti lety,“ dodává Louda s tím, že proto očekává výrazný vzestup trhu s ojetými vozy.
Pavel Louda se stal EY podnikatelem roku ve Středočeském kraji.
Krajská kola českého Podnikatele roku
Jihomoravský kraj: Petr Palas, Kentico Software s.r.o.
Zlínský kraj: Tomáš Dudák, SPUR a.s.
Středočeský kraj: Pavel Louda, LOUDA holding a.s.
Praha: Jakub Havrlant, Rockaway Capital
„Myslím si, že firmy budou v rámci své politiky kupovat elektrovozy, ty budou ojíždět a ojetá (auta) se pak následně budou prodávat z druhé roky za výrazně nižší peníze do privátní sféry,“ dodává Louda s tím, že dnes je elektromobil paradoxně nejrychleji obrátkové auto na sekundárním trhu. „Pokud máte ojetý vůz dvou- až tříletý, tak ho v řádu několika dnů prodáte,“ dodává.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.