Hlavní obsah

Elektroauta? Nová a drahá nakoupí firmy, Češi si je pak pořídí jako ojetá

Pavel Louda komentuje budoucí vývoj na trhu s automobily.Video: Seznam Zprávy

Trh s dražšími elektromobily rozhýbou firmy. Ty totiž budou vozy kupovat, ojíždět a od nich je pak buď jako „zánovní“, nebo „ojeté“ koupí běžní zákazníci. Myslí si to největší prodejce vozů Škoda a Hyundai v Česku Pavel Louda.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Výroba v automobilkách klopýtá a s výpadky tak bojují i prodejci a distributoři. Jak ale v pořadu Agendy SZ Byznyz popisuje šéf největšího prodejce vozů Škoda a Hyundai v Česku, Pavel Louda z Louda Auto, tato situace se už stala novým standardem.

„Je to v různých vlnách podle toho, která automobilka je zrovna jak omezena. Výroba vždy najede, nějaké automobily se vyrobí a pak přijde omezení,“ říká Louda s tím, že výpadky ale nejsou vždy a u všech automobilek. I když se firma snaží držet určitou skladovou zásobu, některé modely prostě chybí a čeká se na ně i půl roku. A předem odhadnout, které modely budou chybět, je však podle Loudy opravdu složité.

„Ve slotu objednávek máme auta, která jsou třeba rok nevyrobená. Naproti tomu může být stejné vozidlo s podobnou konfigurací, které je vyrobeno za měsíc,“ říká Louda s tím, že zatímco dnes může být problém například s dodávkou vozů Superb, zítra v poledne už může jít daný model do výroby.

Když jsou auta vyrobená, chybí zas přeprava

Situace ve výrobě se navíc přelévá i do přepravy. V momentě, kdy totiž výroba najede a vozů je najednou dost, chybí zase kapacity přepravců, aby se auta dostala z továren k prodejcům. „Jsou to propojené nádoby. V okamžiku, kdy automobilky začnou v násobných počtech vyrábět auta a dodávat je do dealerské sítě, pochopitelně není ta kapacita ze dne na den k dispozici,“ dodává Louda.

Největší importéři osobních a užitkových aut

  • Porsche ČR – dovozce vozů Volkswagen, Audi, Seat, Cupra
  • Invelt – největší dealer BMW
  • Louda Auto – největší dealer Škoda Auto a Hyundai
  • Auto In – největší prodejce značky Ford

Celkově se ale teď automobily prodávají méně a nákupy utlumily zejména domácnosti. „Firmy si ten svůj nákupní apetit drží,“ dodává Louda s tím, že právě firmy budou tím, kdo trh podrží i v dalších měsících a letech. A to i za předpokladu, že začne platit norma Euro 7 a automobilky omezí výrobu malých modelů a místo nich nabídnou malá elektro auta.

Zvedne se trh ojetých vozů

„V momentě, kdy by malé vozy zmizely z trhu, bude se prodlužovat stáří vozového parku,“ dodává Louda s tím, že zatímco dnes v Česku jezdí auta stará v průměru 17 let, už brzy by to mohlo být i více než 20 let. „Je to ale i o tom, že ta auta jsou výrazně kvalitnější, než byla před deseti lety,“ dodává Louda s tím, že proto očekává výrazný vzestup trhu s ojetými vozy.

Pavel Louda se stal EY podnikatelem roku ve Středočeském kraji.

Krajská kola českého Podnikatele roku

Jihomoravský kraj: Petr Palas, Kentico Software s.r.o.

Zlínský kraj: Tomáš Dudák, SPUR a.s.

Středočeský kraj: Pavel Louda, LOUDA holding a.s.

Praha: Jakub Havrlant, Rockaway Capital

„Myslím si, že firmy budou v rámci své politiky kupovat elektrovozy, ty budou ojíždět a ojetá (auta) se pak následně budou prodávat z druhé roky za výrazně nižší peníze do privátní sféry,“ dodává Louda s tím, že dnes je elektromobil paradoxně nejrychleji obrátkové auto na sekundárním trhu. „Pokud máte ojetý vůz dvou- až tříletý, tak ho v řádu několika dnů prodáte,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Související témata:

Doporučované