Hlavní obsah

Diskuse na Seznamu jsou už teď větší než český Twitter, říká Pavel Zima

Seznam v loňském roce vyrostl přes deset procent. V obratu i zisku. Video: Seznam Zprávy

Seznam.cz hlásí za loňský rok rekordní růst. „Seznam rostl jak v obratu, tak v zisku o více než deset procent, což bylo číslo, které jsme si při plánování na začátku vůbec nedovedli představit,“ říká Pavel Zima z vedení firmy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Společnost Seznam.cz v loňském roce rekordně rostla – v obratu i zisku o více než deset procent, a výrazně tak překročila hranici obratu pěti miliard korun. A růst plánuje i pro letošní rok, a to i v „kategoriích“, které dosud nebyly tak zásadní.

„Už v tuto chvíli jsou diskuse na Seznamu návštěvností a uživatelskou základnou větší než český Twitter. Toto je obrovská věc, která může růst do neomezených rozměrů a může jednou dělat významnou část návštěvnosti Seznamu,“ říká v netradičním rozhovoru pro Agendu SZ Byznys ředitel pro exekutivu a komunikaci společnosti Seznam.cz Pavel Zima.

Byl loňský rok pro Seznam opět rekordní? Jak dopadl po finanční stránce?

Byl naprosto neuvěřitelný. Seznam rostl jak v obratu, tak v zisku o více než deset procent, což bylo číslo, které jsme si při plánování na začátku vůbec nedovedli představit, a rok překonal naše očekávání. Konkrétní čísla ještě bohužel říct nemůžu, protože probíhá audit. (V roce 2020 byl obrat 4,95 mld. Kč, EBIT 1,61 mld. Kč, pozn. red.)

Co ten i pro samotný Seznam překvapivý růst táhlo?

Rostli jsme napříč celým portfoliem služeb, ale kdybych měl něco vybrat, tak hodně rostl segment malých a středních firem. Tam se velmi projevila postcovidová změna, kde v uvozovkách každý zelinář má dneska e-shop. Dnes už máme padesát procent klientů z tohoto segmentu s e-shopem, takže pro ně máme víc produktů a jsme schopni jim nabídnout lepší služby. Do toho probíhá digitalizace velkého retailu – tady třeba zmíním Hornbach a další. Paralelně vedle toho hodně rostla i obsahová síť Skliku na obsahových webech.

Proti tomu jsou ale i segmenty, kterým to moc nefungovalo. Typicky ti, co jsou závislí na subdodavatelích a výrobě jako automotive, ale třeba i reality. Inzertně je stále na nule turistický ruch.

Jak dlouho a kam se dá takto růst? A bude ten růst i nadále podobně rychlý, když covid mizí?

My neplánujeme takový růst jako loni, byl opravdu enormní. Ale růst chceme a střízlivě ho máme naplánovaný. Věříme, že opět porosteme v podobných segmentech jako loni. Tady bych ještě zmínil e-commerce, roste, tomuto segmentu věříme a máme tam velké plány.

Jak bude Seznam velký za pět let?

To nedokážu říct. Ve všem, co děláme, chceme být jednička na trhu. Budeme dělat služby, které děláme, co nejlépe a budeme se dál zlepšovat.

Teď dal Seznam 100 milionů na pomoc Ukrajině, Seznam Zprávy uspořádaly setkání českého byznysu, které vyneslo dalších devět milionů, budeme se jako Seznam v pomoci Ukrajině dál angažovat? Jak?

Musíme, je to naše společenská povinnost. Bude to hrozně citlivá věc. Přichází nám sem spousta zoufalých lidí, ze kterých tu chtě nechtě nějaká část jednou provždy zůstane, protože se nebudou mít kam vrátit. Těmto lidem musíme pomoci a musíme jim pomoci začlenit se do české společnosti.

To je primárně ta věc, na kterou jsou určeny peníze, které Seznam vyčlenil. Počítám s tím, že to bude běh na hodně dlouhou trať. Teď je ještě spousta nadšenců a dobrovolníků, ale časem to vyprchá. Kdybych to přirovnal ke covidu, tak na začátku jsme všichni šili roušky a po dvou letech jsme byli všichni otrávení.

Je to tedy na tu dlouhodobou pomoc?

Naše peníze cílíme na dobu, až budou všichni unaveni. Teď zatím vybíráme projekty. Kdybych to měl shrnout, budou na ubytování, rekvalifikační kurzy, na zaměstnání, na školy, školky, prostě aby se u nás Ukrajinci cítili dobře a my se jim snažili alespoň trochu zpříjemnit ten pobyt, který je vynucený.

Zároveň zmizelo i ruské zboží ze Zbozi.cz. Je i tohle cesta?

Je to spíš gesto podpory než něco významného, co by Rusku ublížilo. Vnímám, že to je něco, co dělat musíme, a paralelně s tím děláme i další věci. Seznam Zprávy mají rozcestník v ukrajinštině, nabízíme denní souhrn v ruštině pro uživatele, kteří k nám přijdou z ruského internetového rozsahu, kde se jim snažíme říct, jak jsou ty věci doopravdy.

Chodí uživatelé z Ruska?

Minimálně, ale snažíme se, aby každý, koho takto zasáhneme, mohl informace šířit dál.

Kyberútoky? Před válkou to bylo enormní

Když jsem zmínila válku na Ukrajině, mluví se zároveň o kybernetické válce – zaznamenává teď Seznam víc útoků než v minulosti?

Teď ne, ale v lednu a začátkem února byly ty útoky enormní. Každý den jsme byli pod nějakým menším či větším útokem. Začátkem invaze na Ukrajinu to ustalo a vrátili jsme se k normálu.

Souvisí to se zprávou NÚKIB, podle které před invazí probíhalo skenování českých portů a ruští útočníci hledali slabá místa?

Je to pravděpodobné, ale neumím to potvrdit. Všechny útoky, které vedly na Seznam, nebyly z Ruska, ale byl to takový ten typicky nakoupený „botnet“ z celého světa.

Jak velkou důležitost přikládá Seznam právě zabezpečení?

Obrovskou. Už před rokem jsme se rozhodli, že bezpečnost vytáhneme nahoru. Novým šéfem bezpečnosti v Seznamu je Martin Doleček, vytáhl svoje oddělení z technického oddělení a teď podléhá přímo představenstvu. Dramaticky jsme navýšili rozpočet na bezpečnost. Nakoupili jsme spoustu softwaru a rozšiřujeme tým bezpečáků.

Co znamená „dramaticky navýšit rozpočet“?

Násobně.

Největší položka v databázi Seznamu? E-maily

Seznam zahájil výstavbu datového centra, vyjde na stovky milionů, kapacita je 15 tisíc stolních počítačů. Na jak dlouho bude Seznamu při tomto tempu růstu stačit?

Naše představa je taková, že uvažujeme v pěti- až desetiletém horizontu. Většinou nás ale ten růst Seznamu překvapí a většinou nás to doběhne daleko dřív. Zase bych rád věřil, že si vystačíme na deset let, ale neumím to potvrdit.

Letos nebudeme stavět jenom jedno datové centrum, to nové v Benátkách nad Jizerou, které by mělo mít kapacitu tří megawatt elektriky pro IT. Chystáme také dostavbu našeho stávajícího datového centra Kokura v Počernicích. Aktuálně má kapacitu 1,2 megawattu a také ho rozšíříme na tři, abychom měli dvě stejně velká.

Dlouhodobě pak počítáme s tím, že přejdeme z modelu redundance 1+1, kdy máme dvě plnohodnotná datová centra, která plně obsáhnou náš provoz, na model 2+1, kdy bude stačit jen 50 procent hardwaru navíc.

Co je největší položkou v databázi Seznamu?

Nejvíc dat zabere překvapivě e-mail. Aktuálně běží asi na šesti tisících serverech a datově má asi 12 petabyte dat.

Jak si představit 12 petabyte dat?

Když si představíš film, který má v HD kvalitě kolem 1GB, tak takových filmů je tam asi dvanáct a půl milionu.

Když jsme u e-mailů, bezplatný gmail na vlastní firemní doméně nedávno skončil. Pomohlo to Seznamu v nárůstu e-mailů?

Nevím, jestli pomohlo. My jsme Email Profi, což je služba, která je ekvivalentem té, kterou Google zpoplatnil, spustili už asi dva roky zpátky. Postupně na něm přibývá spousta domén. Teď, po konci toho bezplatného produktu od Googlu, nárůst na Emailu Profi je, ale já nedokážu říct, jestli je to proto, že to Google zpoplatnil. My se samozřejmě snažíme využít tu situaci a udělali jsme na to docela viditelnou kampaň.

Aktuálně má Email Profi asi 44 tisíc domén a statisíce e-mailových schránek.

Jak vypadá spor s Googlem o náhradu škody? Seznam svůj požadavek navýšil na víc než 10 miliard korun.

K tomu navýšení došlo, protože se to protahuje. Z našeho pohledu Google stále nenapravil své porušování antimonopolního zákona, a tak se prodlužuje to okno, které započítáváme do toho stále stejného vzorce, kterým vypočítáváme náhradu škody. Díky tomu částka narostla a velmi pravděpodobně zase v průběhu letoška naroste.

Soud je v tuto chvíli zastavený na české straně, protože čekáme, jak dopadne odvolací řízení na straně Evropského soudu. Věříme, že tam by to mohlo být v průběhu tohoto roku a pak se snad zase české soudy posunou.

Kdy bude jasno?

Je to určitě běh na dlouhou trať. Nedokážu odhadnout rychlost českých soudů.

Diskuse jsou větší než český Twitter

Seznam Zprávy, Televize Seznam, rádia – před několika lety služby, které neexistovaly, dnes silná součást Seznamu. Vzniká už teď něco dalšího z jiného ranku, co může být za pár let stejně silné?

Pro začátek bych chtěl říct, že Seznam nemá ambici dělat úplně všechno. Budeme silní tak, jak dokážeme neštěpit naši pozornost na služby, které máme. Primárně se snažíme zlepšovat ty služby, které máme.

Nic už nepřibude?

Možná něco, neumím to vyloučit. Ale důležité pro nás je, že se věnujeme těm službám, které máme, takže já hodně věřím diskusnímu modulu. A vůbec tomu ekosystému kolem homepage Seznamu, který rozvíjíme. Už v tuto chvíli jsou diskuse na Seznamu návštěvností a uživatelskou základnou větší než český Twitter. Toto je obrovská věc, která může růst do neomezených rozměrů a může jednou dělat významnou část návštěvnosti Seznamu.

Vedle toho hodně investujeme do e-commerce a snažíme se letos hodně posunout službu Zbozi.cz. Věřím, že na ní budou opravdu hodně viditelné změny, které by mohly ovlivnit české e-commerce.

Mě zaujalo, že diskuse na Seznamu jsou větší než český Twitter. Jak jsou velké a jak se s tím dá pracovat?

Český Twitter je odhadován na 500 až 600 tisíc uživatelů. Seznamácké diskuse už mají 800 tisíc aktivních uživatelů. Máme více než milion like denně a statisíce diskusních příspěvků denně. To je viditelná síla, která z mého pohledu raketově roste. My, jak to chceme rozvíjet v rámci celého trhu, tak to rozšiřujeme i na weby, které jsou v Seznam Partner modu. Tady věřím, že je ten potenciál obrovský.

Pozn.: Společnost Seznam.cz je vydavatelem Seznam Zpráv.

Doporučované