Článek
Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.
„Předvánoční čas bývá pro knihkupectví dobou sklizně. Slyšel jsem ale rozporuplné informace,“ říká k náladě zákazníků šéf jednoho z nejznámějších nakladatelství v Česku.
„Někteří kolegové z branže říkají, že návštěva knihkupectví v adventním čase je slabší, než bývala. Na druhou stranu od knižní distribuce zase slyším, že žádná tragédie letos nenastala a že se prodává lépe než v době covidové,“ popisuje Milan Gelnar v rozhovoru pro SZ Byznys.
Rozhodně však platí, že počet knih prodaných přes e-shopy narůstá. To je špatná zpráva zejména pro malá knihkupectví. Právě jim se totiž může stát, že si u nich lidé sice knihu prohlédnou a vyberou, ale koupí ji pak jinde.
„Nejohroženějším druhem v našem průmyslu jsou nezávislí menší knihkupci, velké řetězce mají přece jenom jinou marži a případné výpadky dokážou lépe pokrýt,“ vysvětluje Milan Gelnar s tím, že takových knihkupectví může být v republice okolo pěti set, možná ještě méně.
Vánoční hit? Jednoznačně Tučková
Česko čeká poslední víkend před vánočními svátky. I ten může rozhodnout o tom, který titul se nakonec stane hitem. Pro letošek je už však nejspíš rozhodnuto.
Milan Gelnar
- Český podnikatel, spoluzakladatel a bývalý spolumajitel nakladatelství Argo a knižní distribuční sítě Kosmas.
- Nakladatelství Argo založil v roce 1992 společně s Jiřím Michkem a Hanou Gelnarovou. V roce 2015 svůj podíl prodal, nakladatelství stále řídí z pozice výkonného ředitele.
„Takových hitů je spousta. My jsme například rozkročeni od odborných knih až po knihy dětské, tedy každá kategorie má svůj nejprodávanější titul. Co se týče beletrie, letos asi největším knižním hitem bude Kateřina Tučková a pak asi dlouho nic (román Bílá voda vydalo letos nakladatelství Host, pozn. red.),“ říká Milan Gelnar.
„Dalo se to čekat. Byla to i kniha velmi diskutovaná, navíc tituly Kateřiny Tučkové jsou dlouhodobě čtenáři velmi oblibovány a její náklady jsou, dá se říci, astronomické,“ popisuje.
Jde o čísla srovnatelná například s knihami Dana Browna, které na český trh uvádí právě nakladatelství Argo.
Trh zeštíhlí, titulů bude míň
Kdo už teď před svátky v knihkupectvích nakupoval, nemohl si nevšimnout, že knihy podražily. Ceny oproti loňsku poskočily přibližně o třicet procent.
„Lépe se prodávají knihy, které jsou vybaveny košatěji, které působí exkluzivním dojmem. My například u komiksů děláme varianty obálek, často jednu luxusnější podobu v počtu několika set kusů, a ty se prodají jako první,“ popsal Milan Gelnar.
„V době covidu jsme se začali zamýšlet nad produkcí, nad počtem výtisků každého titulu, který vydáme. Snižovali jsme velikost nákladu, už jsme si nemohli dovolit vyrábět knihy na sklad,“ říká šéf Arga.
Podle jeho názoru se počet vydaných titulů bude v Česku snižovat. „Před covidem jsme vydávali 220 novinek plus řadu dotisků, letos pak naprosto řízeně 188 titulů a velké množství dotisků. A patrně celý knižní trh dospěje k tomu, že nakladatelé budou velice zvažovat, která práva v zahraničí pořídit, a z jakého důvodu, a co od té knihy si vlastně slibují,“ zaznělo v Agendě SZ Byznys.
Celý rozhovor s Milanem Gelnarem najdete v úvodním videu nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.