Článek
Manažeři Českých drah se v červnu vydali na fotbalové mistrovství Evropy v Německu. Jak zjistili reportéři Seznam Zpráv, do Hamburku na zápas české reprezentace proti Turecku odjelo 21 členů vedení firmy. Jen za ubytování firma dala zhruba čtvrt milionu korun. Jak cestu šéfové společnosti vysvětlují?
Co v dnešní epizodě také uslyšíte
- Kolik České dráhy jako firma ve vlastnictví státu zaplatily za ubytování manažerů v Hamburku, kde se konalo mistrovství Evropy ve fotbale.
- Jakou roli hraje v celé kauze Fotbalová asociace České republiky.
- A že podobné výlety jsou podle reportéra Jiřího Pšeničky příkladem obecnějšího problému: papalášství.
Členové představenstva a vybraní ředitelé Českých drah se v druhé polovině června vydali na mistrovství Evropy ve fotbale do Hamburku. V přístavním městě kvůli zápasu Česka s Tureckem strávili dvě noci. Za dopravu, ubytování a ani za vstupenky ale nakonec podle zjištění Seznam Zpráv nic neplatili.
„Kdyby šlo o soukromou firmu, nemůžeme říct ani slovo. Byla by to její věc, jaké poskytuje benefity svým lidem. Ale tady jde o akciovou společnost plně vlastněnou státem,“ říká v podcastu 5:59 investigativní reportér Seznam Zpráv Jiří Pšenička. České dráhy jsou totiž podnikem, jehož jediným akcionářem je Česká republika.
Kolik firma za zájezd vybraných manažerů zaplatila, ale není úplně jasné. České dráhy se na dotazy redakce nejdříve odpovědět zdráhaly. Nakonec ale mluvčí firmy Filip Medelský uvedl, že za hotel pro jednoho člověka na dvě noci firma zaplatila společnost zhruba 500 euro, tedy asi 12 a půl tisíce korun. Ubytování pro celou skupinu tedy stálo něco přes čtvrt milionu korun. O dalších případných výdajích se mluvčí ale nezmínil. „Doufám, že to se ještě dozvíte,“ podotýká reportér.
Drahé vstupenky
Vstupenka na samotný zápas pak byla rovněž zdarma. České dráhy jsou totiž dlouholetým sponzorem sportovních akcí a turnajů – v minulosti sponzorovaly třeba Davis Cup – a jsou také partnerem Fotbalové asociace České republiky. A právě ta členům této výpravy lístky na stadion dala. Reportér Pšenička přitom upozorňuje, že taková vstupenka na fotbalový šampionát není levná.
„Nejde vůbec o malé peníze. Ta vstupenka se běžně pohybovala v ceně okolo 200 eur, což je zhruba 5000 korun,“ podotýká Pšenička, který na kauze spolupracoval s kolegyní Kristinou Cirokovou.
Reportér v souvislosti s cestou oslovil čtyři z pěti členů představenstva Českých drah včetně jeho předsedy a zároveň generálního ředitele společnosti Michala Krapince. Ten podle svých slov přiletěl do Německa z Vídně a cestu si prý sám uhradil. A jeho názor na zájezd pro vysoce postavené manažery podniku? Ze strany Český drah podle něj jde o „dlouhodobou podporu sportu“.
Podrobnosti o výjezdu vedení Českých drah na fotbalové Euro
Utajený výlet
Pokud chtěli manažeři společnosti vlastněné státem ale skutečně podpořit sport, je podle Pšeničky otázkou, proč o cestě nikoho neinformovali. Žádná zmínka se neobjevila v tiskových zprávách Českých drah ani na jejích sociálních sítích. A o cestě prý dokonce nevěděli ani členové dozorčí rady nebo ministr dopravy Martin Kupka z ODS. „Už proto je to celé podezřelé. Když už ta cesta měla tak bohulibý charakter, jak nám říkal pan Krapinec, proč se tím ti účastníci zájezdu nepochlubili?“ ptá se novinář Pšenička.
Informace o zájezdu nakonec začaly zajímat i předsedu dozorčí rady Českých drah Miroslava Zámečníka, který si vyžádal podklady. Vysvětlení, které dostal, ale označil za „uspokojivé“ a nepřiměřená mu nepřišla ani cena ubytování.
„Já bych osobně neřekl ani popel, kdyby takový benefit poskytla železniční firma třeba svým mašinfírům. (…) Ale proč tihle lidé, kteří mají všichni statisícové platy? Já být na jejich místě, tak se před obyčejnými zaměstnanci Českých drah stydím,“ říká reportér.
Novinář se chce případu společně s kolegy nadále věnovat, i když neočekává, že by někdo chtěl situaci radikálně řešit. A to i proto, že státní podniky prý v tomto ohledu nemají jasná pravidla. „Z mého pohledu jde o obecnější problém papalášství, který tu přetrvává z dob komunismu a bylo by určitě záhodno jej vymýtit,“ dodává.
V podcastu 5:59 se také dozvíte, jak na výlet manažerů Českých drah nakonec reagoval ministr dopravy Martin Kupka (ODS), nebo jak svou účast vysvětlovali i další členové představenstva železniční firmy. Poslechněte si v přehrávači na začátku článku.
Editor a koeditor: Dominika Kubištová, Eduard Freisler
Sound design a hudba: Martin Hůla
Zdroje audioukázek: archiv Jiřího Pšeničky, ČT sport
Podcast 5:59
Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.
Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu, Threads nebo Bluesky.
Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.