Hlavní obsah

Veřejné stavby za soukromé peníze. Vláda chce napravit fiasko ze Zemanovy éry

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

V Polsku úsek své dálnice S3, která se má napojit na českou D11, dostavěli. Na české straně ale práce zatím nepokračují.

Článek

Ministerstvo dopravy plánuje příští rok zprovoznit více než 113 kilometrů nových dálnic. V lokálním měřítku by to mohl být rekord. Šéf úřadu Martin Kupka chce v tempu pokračovat, musí však vyřešit financování. Spoléhat chce mimo jiné na úvěry, dluhopisy, ale také na soukromé investory.

Co v dnešní epizodě 5:59 také uslyšíte

  • Jaké jsou výhody a nevýhody takzvaných PPP projektů?
  • Proč se více než deset let české vlády tohoto typu financování obávaly?
  • A je reálné, že v Česku začne stavební boom dopravní infrastruktury?

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) plánuje výrazně zrychlit budování dálnic a železničních tratí v Česku. V červnu na ČT24 prohlásil, že je reálné v dalších deseti letech postavit 600 kilometrů dálnic. V příštím roce by jich mělo být více než 113. A optimistický je třeba i v souvislosti se stavbou vysokorychlostních železnic.

Rozvoj těchto klíčových staveb by se měl zaplatit z několika zdrojů. Část peněz by měla přitéct ze Státního fondu dopravní infrastruktury, ve kterém je letos rekordních 151 miliard korun. Další finance by si resort chtěl půjčit, ať už z běžných úvěrů nebo z Evropské investiční banky.

Ani to ale stačit nebude. Po letech se tak vláda vrací k takzvaným PPP projektům (v češtině Partnerství veřejného a soukromého sektoru).

Zjednodušeně: Stát svěří stavbu firmě nebo skupině firem, která dálnici nebo železnici nejen vybuduje, ale také se o ni musí ještě dohodnutý čas starat. „Je to něco, jako kdyby si člověk bral hypotéku na dům a ještě se mu o něj někdo staral dalších (třeba) 25 let,“ vysvětluje novinář a zakladatel serveru Zdopravy.cz Jan Sůra. A připomíná, že v současnosti takto poměrně úspěšně vzniká část dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem.

Podle Sůry mají projekty PPP smysl hlavně tam, kde můžou stavbu konkrétní dálnice nebo železnice výrazně urychlit. Jsou tu ale i nevýhody. Stát totiž zaplatí nejen za vybudování infrastruktury a její následnou údržbu, ale také úroky. Na druhou stranu firmy na sebe přebírají riziko, že se během let náklady na stavbu zvýší.

„Stát riziko z vývoje cen převádí na někoho jiného. Na druhou stranu ten, kdo to riziko nese, si ho nechá také patřičně zaplatit v ceně, kterou bude stát splácet,“ vysvětluje princip obchodu novinář.

Fiasko s dálnicí D47

Česko se o budování dálnic v partnerství se soukromníky pokusilo už dříve. Například na začátku tisíciletí chtěla vláda v čele s tehdejším premiérem Milošem Zemanem postavit dálnici D47 směrem na Ostravu, to se ale i kvůli PPP projektu protáhlo.

Zemanův kabinet totiž zadal projekt bez výběrového řízení izraelské firmě Housing & Construction za 125 miliard korun. O rok později ale vláda Vladimíra Špidly (ČSSD) smlouvu vypověděla a tvrdila, že z vlastních zdrojů postaví dálnici levněji a rychleji. Původně měla být D47 dokončena v roce 2009, nakonec ale k dostavbě došlo až v roce 2012. Její provoz navíc dál provázely komplikace.

„Vůči PPP projektům právě kvůli těm zkušenostem s D47 byla velmi negativní nálada. Ale už po roce 2010 se začalo ukazovat, že peněz na dopravní stavby není tolik, že zdaleka všechno nezaplatí evropské dotace a že je potřeba začít hledat i jiné formy financování,“ popisuje Sůra. Nakonec se tak Česko už za úřadování ministra Dana Ťoka (ANO) uchýlilo k pilotnímu projektu právě na už zmíněné dálnici D4.

Foto: Soukromý archiv Jana Sůry.

Odborník na dopravu a zakladatel serveru Zdopravy.cz Jan Sůra.

A přestože se v jižních Čechách navzdory negativní zkušenosti z minulosti ukazuje, že PPP projekty mohou fungovat, podle Sůry to vždy bude jen doplněk ke stavbám jak silnic, tak železničních cest.

„Jsou to v podstatě stavby na dluh, pouze rozložené do mnohem delšího času. A pokud by jich bylo příliš, tak bychom nakonec za 10 let zjistili, že budeme splácet jen PPP projekty a nebudeme mít peníze na žádné stavby nových úseků nebo modernizace těch stávajících,“ říká novinář.

Stavba železnic pokulhává

Složitější to ale podle novináře bude mít ministr dopravy s plánem na stavbu nových železničních tras. Za posledních třináct let totiž v Česku vznikla jediná nová trať mezi Sudoměřicemi a Voticemi, ve zbylých případech šlo o opravy stávajících úseků nebo o jejich narovnání.

Samotné vysokorychlostní železniční tratě se sice dostaly do fáze projektové přípravy, před Správou železnic přesto ještě stojí řada úkolů. Například bude muset začít lépe komunikovat s lidmi, kteří ve svém okolí novou novou trať nechtějí, případně projevit ochotu ke kompromisu. To však podle Sůry zrovna není silná stránka Správy železnic.

Novinář také připomíná, že v Česku chybí skutečně promyšlená a dlouhodobá strategie, podle které by se železniční stavby budovaly. „Dostali jsme se do fáze, ve které opravujeme například nádražní budovu v Pardubicích za cenu vyšší než rekonstrukce Národního muzea. Ale současně se nám tady rozpadají hlavní páteřní tratě. A nové tratě se nestaví - jen se flikují pod různými názvy, jako je optimalizace nebo revitalizace,“ říká.

V podcastu 5:59 se také dozvíte, v jakých zemích by se Česko při stavbě železnic a dálnic mohlo inspirovat nebo jestli je manko v dopravní infrastruktuře vůbec možné dohnat. Poslechněte si v přehrávači v úvodu článku.

Editor a koeditor: Matěj Válek, Dominika Kubištová

Sound design a hudba: Martin Hůla

Střih: Pavel Barbor

Zdroje audioukázek: ČT24, TV Nova, Český rozhlas Radiožurnál, Český rozhlas Plus - Zaostřeno, YouTube - ARI PPP

Podcast 5:59

Zpravodajský podcast Seznam Zpráv. Jedno zásadní téma každý všední den za minutu šest. To nejdůležitější dění v Česku, ve světě, politice, ekonomice, sportu i kultuře optikou Seznam Zpráv.

Poslouchejte na Podcasty.cz, Spotify, Apple Podcasts a dalších podcastových aplikacích. Sledujte nás na X, Instagramu nebo Threads.

Archiv všech dílů najdete na našich stránkách. Své postřehy, připomínky nebo tipy nám pište prostřednictvím sociálních sítí nebo na e-mail: zaminutusest@sz.cz.

Doporučované